Pensum/læringskrav

Agergaard, Sine : (under review): Space, Body and Socialization - from Engine shed to Sports Centre,

Bourdieu, Pierre: Outline of a Theory of Practice, 1977. Cambridge University Press,. s. 87-95.

Dysthe, Olga: Det flerstemmige klasserom. Skrivning og samtale for å lære, 1995. Ad Notam Gyldendal AS, Oslo. s.82-97 *.

Dysthe, Olga, Hertzberg Frøydis og Løkensgård Hoel, Torlaug : Skrive for at lære - faglig skrivning i videregående utdanning, 2001. Forlaget Klim. kap. 5, ca 50 sider *.

Edensor, Tim: Walking in the British Countryside: Reflexivity, Embodied Practices and Ways to Escape, 2001. SAGE Publications Ltd. ISBN: 0-7619-7335-4. I Bodies of Nature, edited by Phil Macnaghten & John Urry, s. 81-106 *.

Engelsrud, Gunn: Bevegelse som utforskning og utfoldelse, 2005. Fysioterapeuten. nr. 7, juni, s.15-19.

Gendling E.T. : The wider role of Bodily sense in Thought and language, 1992. In: Sheets-Johnsten, M. Giving the body its due, p.192 -207.

Gulløv, Eva & Højlund, Susanne: 'Materialitetens pedagogiske kraft. Et antropologisk perspektiv på børneinstitutioner'. I: Larsen, Kristian (ed): Rum, krop og arkitektur, (in press). København: Hans Reitzels Forlag.

Johnstone, A.A.: The bodily nature of the self or what Descartes Should have Conceded princess Elizabeth of Bohemia, 1992. In: Sheets-Johnsten, M. Giving the body its due, p.16 -48.

Johansen, Anders : Samtalens tynne tråd. Om skriveerfaring, 2003. Spartacus forlag.

Latour, B.: How to talk about the body? The normative Dimension of Science Studies, 2004. In: Body and Society, Special Issue on Body and Trials, vol. 10 number 2/3 june-september 2004 p. 205 - 231.

Leseth, A.B.: Culture of Movement. Walkers, workers and fitness performers in Dar es Salaam , 2004. Dr.Scient avhandling, Norges idrettshgskole s.1-25 og 187-207.

Merleau-Ponty, Maurice: Phenomenology of Perception, 1972. Routledge, London and New York. s.174-199.

Prætorius, Nini: Subjektets intersubjektivitet og intersubjektivitetens subjeket, 2003. i Zahavi, D og Christensen G.: Subjektivitet og Videnskab. Bevidsthedforskning i det 21 århundre, 2003. Roskilde Universitetsforlag. s.173-203 *.

Schriver, Nina: Fysioterapi og læring. Betydning af rettethed, relationer, rum og refleksion, 2003. JCVU Forlag. vibyafd@jcvu.dk, Århus, Danmark. s. 157 - 169 og 365 -394, 41 sider *.

Zahavi, Dan: Førsproglig selvbevidsthed, 2003. Roskilde Universitetsforlag. Zahavi, D og Christensen G.: Subjektivitet og Videnskab. Bevidsthedforskning i det 21 århundre, 2003. Roskilde Universitetsforlag, s.113-143 *.

  • Alle studentene tar med en faglig artikkel som relaterer seg til tema. Alle er ansvarlige for å kopiere sin artikkel til de andre kursdeltagerne.
  • Kursdeltagerne velger selv ca 100 sider til det de velger å dokumentere. Studentene skal velge en dokumentasjonsform som får kurstematikken synliggjort og diskutert med medstudenter og sensorer.Mer informasjon om kurslitteraturen gis pr e-post til alle registrerte deltagere på kurset.
  • Språk: Engelsk, dansk og norsk.
  • NB! Det kan forekomme endringer.

Pensum merket med * deles ut på første forelesning.

Publisert 28. des. 2005 12:28 - Sist endret 17. mars 2006 14:30