Pensum/læringskrav

Bourdieu, P. (1997): Outline of a Theory of Practice, Cambridge University Press. s. 87-95 *.

Cancienne, M.B. og Snowber, C., N.(2003): "Writin Rythm: Movement as Method" i Qualitative Inquiry, Volume 9, Numer 2, s. 237-253 *.

Denison , J & Markula, P.(2003): Moving writing:Crafting movement for sport research, Peter Lang*.

Dysthe, O. (1997): Det flerstemmige klasserom. Skrivning og samtale for å lære, Ad Notam Gyldendal. s. 82-97 (M).

Edensor,T. (2001): "Walking in the British Countryside: Reflexivity, Embodied Practices and Ways to Escape" i Macnaghten,P.& Urry, J.: Bodies of Nature, SAGE Publications . s. 81-106 *.

Engelsrud, Gunn (2005): "Bevegelse som utforskning og utfoldelse" i Fysioterapeuten, nr. 7, juni. s.15-19 * (M).

Gambs, D. (2005): "Training Movement" i Qualitative Inquiry, Volume 11, number 2: Sage Publications. Volume 11, number 2, s 157-169 *.

Gendling E.T. (1992): "The wider role of Bodily sense in Thought and language" i Sheets-Johnstone, M.: Giving the body its due, State University of New York Press. s. 192 -207 *.

Gulløv, E. & Højlund, S.(2005): "Materialitetens pedagogiske kraft. Et antropologisk perspektiv på børneinstitutioner." i Larsen, K., (ed):: Arkitektur, krop, og læring, Hans Reitzels Forlag. s. 21-42 *.

Johnstone, A.A. (1992): "The bodily nature of the self or what Descartes Should have Conceded princess Elizabeth of Bohemia" i Sheets-Johnstone, M: Giving the body its due, State University of New York Press. s.16 -48 *.

Johansen, A. (2003): Samtalens tynne tråd. Om skriveerfaring, Spartacus forlag. (Hele boken er pensum) (M).

Latour, B.(2004): "How to talk about the body? The normative Dimension of Science Studies" i Body and Society, Special Issue on Body and Trials, vol. 10 number 2/3 june-september s. 205 - 231 *.

Leseth, A.B. (2004): Culture of Movement. Walkers, workers and fitness performers in Dar es Salaam , Dr.Scient avhandling. Norges idrettshgskole. s.1-25 og 187-207 * (M).

Markula, P (2006): "The dancing Body without Organs: Deleuze, femininity and performing research" i Qualitative Inquiry, vol. 12, s. 3-27.

Merleau-Ponty, M. (1972): Phenomenology of Perception, Routledge. s.174-199 (M).

Prætorius, N. (2003): "Subjektets intersubjektivitet og intersubjektivitetens subjeket " i Zahavi, D. og Christensen G.: Subjektivitet og Videnskab. Bevidsthedforskning i det 21 århundre, Roskilde Universitetsforlag. s.173-203 * (M).

Schriver, N. (2003): Fysioterapi og læring. Betydning af rettethed, relationer, rum og refleksion, JCVU Forlag. s. 157 - 169 og 365 -394* (M).

Zahavi, D. (2003): "Førsproglig selvbevidsthed" i Zahavi, D. og Christensen G.: Subjektivitet og Videnskab. Bevidsthedforskning i det 21 århundre, Roskilde Universitetsforlag. s.113-143 *.

M = pensum for Masterstudentene

Pensum merket med * finnes i kompendium og fås kjøpt i kopiutsalget

  • Alle studentene tar med en faglig artikkel som relaterer seg til tema. Alle er ansvarlige for å kopiere sin artikkel til de andre kursdeltagerne.
  • Kursdeltagerne velger selv ca 100 sider til det de velger å dokumentere. Studentene skal velge en dokumentasjonsform som får kurstematikken synliggjort og diskutert med medstudenter og sensorer.Mer informasjon om kurslitteraturen gis pr e-post til alle registrerte deltagere på kurset.
  • Språk: Engelsk, dansk og norsk.
  • NB! Det kan forekomme endringer.

Resource litterature for extended reading

Briginshaw, B.A (2001): Dance, Space and Subjectivity, Palgrave.

Burkitt, I (1999): Bodies of Thought. Embodiment, Identity & Modernity, Sage Publication.

Carman, T & Hansen M.B.N (2005): The Cambridge Companion to Merleau-Ponty, Cambridge University Press.

Chilling, C (2005): The Body in Culture, Technology & Society, Sage Publications.

Desmond, J. C. (red.) (1997): Meaning in Motion. New Cultural Studies of Dance,, Duke University Press.

Ekenstam, C (1993): Kroppens idehistorie. Diciplinering och karaktärsdaning , Gidlunds Bokfag.

Engelsrud, G (1992): "Kroppen som subjekt: En redegjørelse med utgangspunkt i " i Samtiden, NR. 2, S.56-61.

Engelsrud, G (2000): "Forhandlinger om erfaring. Tai Chi som tradisjon og " i HiO-rapport, nr. 19, Avdeling for Helsefag, Høgkolen i Oslo.

Engelsrud, G. (2001): "Trening som erfaring og symbol" i Norsk Antropologisk Tidsskrift, Vol.12, nr.4, s. 260-272 .

Engelsrud, G (2005): "The lived body as experience and perspective: " i Qualitative Research, s.267-284.

Fieldseth, M (2004): "Performativitet og Kropp I Samtidsdans" i 3x t, 13, s. 6-13.

Foucault, M (1999): Diskursens Orden, Spartacus Forlag.

Grosz, E (1994): Volatile Bodies. Towards a Corporal Feminism, University Press.

Horton Fraleigh, S (1987): Dance and the lived body. , University of Pittsburg Press.

Lakoff, G & Johnson, M (1999): Philosophy in the Flesh. The Embodied Mind , Basic Books.

Merleau-Ponty, M (1962): Phenomenology of Perception, Routledge.

Merleau-Ponty, M (2002): "PART X, Embodied Perception" i Moran, D. and Mooney, T. (ed): The Phenomenology Reader, Routledge. s.421-459.

Moran, D & Mooney T. (2002): The Phenomenology Reader, Routledge.

Novack, C. (1990): Sharing the Dance. Contact Improvisation and American , The University of Wisconsin Press.

Parvianen, J. (1998): Bodies Moving and Moved. A Phenomenological Analyses , Tampere University Press.

Taussig, M (1993): Mimesis and Alterity. A Particular History of the, Routledge .

Thomas. H. (2003): The Body, Dance and Cultural Theory, Palgrave .

Yuasa, Y. (1987): The Body. Toward an Eastern Mind-Body Theory, State University of New York Press.

Publisert 10. okt. 2006 16:16 - Sist endret 27. nov. 2006 15:21