GERSYK4401 – Normal aldring i et livsløpsperspektiv
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Emnet gir deg inngående kunnskap om teoretiske, metodiske og empiriske problemstillinger om temaet livsløp og aldring.
Hovedtema
- Sentrale perspektiver, begreper og teorier knyttet til kunnskapsutvikling innen biologisk og psykososial aldring
- Forskningsmessige temaer og forskningsprosjekter for systematisk kunnskapsutvikling om holdninger til aldring og eldre
- Sentrale metodologiske overveielser knyttet til forskning innenfor normal aldring.
Hva lærer du?
Kunnskap
Emnet gir deg
- Inngående kunnskap om sentrale teoretiske perspektiver som belyser biologiske og psykososiale aldringsprosesser og aldring i et livsløpsperspektiv
- Innsikt i sentrale metodologiske overveielser knyttet til forskning om holdninger til aldring og eldre
- Kunnskap om empiriske studier som belyser normal aldring
Ferdigheter
Du vil lære å
- Analysere forskningsmessige temaer og forskningsprosjekter for systematisk kunnskapsutvikling innen temaene eldre og samfunn, samt vurdere livshistoriens betydning i alderdommen
- Gjøre rede for hvordan fysiske og psykososiale aldringsprosesser kan påvirke eldres helse og hverdagsliv
- Gjennomføre et livshistorieintervju og reflektere over livshistoriens betydning for eldres helsemessige situasjon
Generell kompetanse
Du vil
- Kritisk vurdere kunnskapsstatus om normal aldring og analysere implikasjoner for helsetjenesten
- Gjengi ulike perspektiver på vesentlige problemstillinger og vitenskapelige metodevalg knyttet til normal aldring
- Bidra til faglig, kritisk og konstruktiv debatt om aldring, eldres rolle og posisjon i samfunnet
- Anvende prinsipper for å gjennomføre et livshistorieintervju og reflektere over livshistoriens betydning for eldres helsemessige situasjon
Opptak og adgangsregulering
Forbeholdt for studenter på Avansert geriatrisk sykepleie (master - erfaringsbasert) (nedlagt)
Undervisning
Forelesninger, livshistorieintervju med eldre, seminarer og selvstudier.
Eksamen
Individuell muntlig presentasjon.
Du skal skrive et individuelt sammendrag (300 ord +/- 10% eks. referanseliste) som innleveres før presentasjonen holdes.
Sensur
Universitetsstyret har vedtatt at det skal innføres sensorveiledninger på alle eksamener. Fakultetene skal beskrive sensuropplegget sitt slik at dette framstår klart og transparent for studentene og sikrer samsvar mellom læringsutbytte, oppgaver og karakteren som gis. Det er utarbeidet en samleside med informasjon om eksamen og sensur ved fakultetet som skal ivareta dette.
Kildebruk og referanser
Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.