Hva gjør du om det oppstår Covid 19 smitte?

De overordnede generelle regler gis av regjeringen og helsedirektoratet, og alle må følge med på og etterleve de reglene som gjelder i samfunnet.

UiO har en egen nettside med informasjon som gjelder alle studenter ved UiO.

For studenter i modul 1 og modul 2 (humanbiologi-blokken) gjelder det i tillegg følgende lokale retningslinjer:

1) Alle studenter er organisert i kohorter, og skal i minst mulig grad ha nærkontakter med studenter utenfor sin egen kohort. Din kohort tilsvarer din LSB/PBL gruppe. Fysisk kursundervisning er organisert med tanke på å holde kohortene fra hverandre, og du vil få opplæring i rutiner av de kursansvarlige lærere. Kohortene har to funksjoner:

a) Å begrense smitte i samfunnet gjennom å redusere antall personkontakter.

b) Å begrense antall medstudenter og lærere som må i karantene ved eventuell smitte.

2) Studenter skal KUN oppholde seg i Domus Medica for å delta i timeplanfestet fysisk undervisning, eller dersom man har reservert en lesesalsplass. Det er ikke anledning til å benytte kollokvierom, Cafe Eric etc. til lesing eller private kollokvier. Ved en bedring i smittesituasjonen kan disse reglene endres.

3) Melding ved Covid 19-problematikk:

Ved påvist smitte: Hvis du har fått påvist smitte skal du forholde deg til lokale smittemyndigheters pålegg. I tillegg er det viktig at du øyeblikkelig melder fra til Institutt for medisinske basalfag slik at vi kan ta forholdsregler i undervisningen. Du skal da ringe vakttelefon 907 22 067 (ikke sende sms eller e-post).

Hvis du er i karantene: Meld fra på e-post eller pr. telefon til din modulkoordinator. Det er viktig å få registrert at ditt fravær skyldes karantene. Hvis du er syk eller har symptomer på Covid 19: Du skal ikke møte på undervisning hvis du er syk eller har symptomer. Meld fra på e-post eller pr. telefon til din modulkoordinator. UiO har et godt system for rask testing. Du kan ringe 22 853300 for å bestille tid til testing, som skjer på Frederikkeplassen på Blindern. Medisinstudenter har i tillegg tilbud om å bli testet ved OUS. Du kan be modulkoordinator om henvisning til testing på OUS. Kommunens koronatelefon kan også gi veiledning. Modulkoordinator kan gi opplysninger om dette.

Underviserne vil strekke seg langt for å tilby undervisning til kompensasjon for de som blir smittet eller havner i karantene. Det er derfor veldig viktig å ha en god dialog med de studentene dette gjelder så tidlig som mulig.

Hvis du har andre spørsmål: ta kontakt med modulkoordinator, Tatiana Fedorova, som vil henvise deg videre om nødvendig

Publisert 19. aug. 2020 09:37 - Sist endret 19. aug. 2020 09:37