MED3065 – AI, innovasjon, big data og beslutningsstøtte

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

I dette kurset vil studentene lære om "kunstig intelligens" og "troverdig beslutningsstøtte"; to helt sentrale emner for klinisk medisin, i rivende utvikling. 
Kunstig intelligens er i ferd med å få en større plass innen medisin, men det er mange  utfordringer med for eksempel trygg implementering i praksis og tilstrekkelig kritisk blikk på teknologien. Troverdig beslutningsstøtte er avgjørende for å kunne sikre at pasienter får beste behandling, basert på oppdatert og kvalitetssikret kunnskap.

Dette kurset er todelt, men innholdsmessig tett vevd sammen med kritisk vurdering og erkjennelse av usikkerhet som en rød tråd. I den første uken tilbyr vi praktiske øvelser om kunstig intelligens i medisin sammen med grunnleggende forelesninger. Dette inkluderer praktiske programmer med koding på grunnleggende nivå, bildeannotasjon, og evaluering av det utviklete programmet. I den andre uken skal vi ta for oss klinisk beslutningsstøtte, samvalg og digitale verktøy for troverdige faglige retningslinjer. Studentene vil lære å utvikle og bruke disse verktøyene, også innenfor persontilpasset medisin. Studentene skal også simulere kliniske konsultasjoner som leger og pasienter der de prøver ut ulike samvalgsverktøy.

Hva lærer du?

Kunnskaper

Ved fullført emne skal studentene kunne:

  • Forklare grunnleggende ideer om kunstig intelligens, spesielt dyp læring.
  • Redigjøre for leges rolle i tverrfaglig samarbeid i forbindelse med gjennomføring av kunstig intelligens i medisin.
  • Redegjøre for begreper, prinsipper, standarder, metoder og verktøy for persontilpasset medisin og beslutningsstøtte 

Ferdigheter

Ved fullført emne skal studentene kunne:

  • Forstå fordeler og ulemper ved å bruke kunstig intelligens i praksis
  • Forklare pasienter hvordan kunstig intelligens-verktøy utvikles og kan påvirke helsevesenet generelt.
  • Anvende GRADE-systemet for kritisk vurdering samt utvikling og bruk av retningslinjer og samvalgsverktøy.
  • Gjennomføre samvalg og beslutningsprosesser gjennom gode kommunikasjonsferdigheter, samvalgsverktøy og individuell tilpasning

Generell kompetanse

Ved fullført emne skal studentene kunne:

  • Reflektere over kunstig intelligens i medisin ved å forstå utviklingsprosessen, fordeler og ulemper, og hvordan man effektivt kan bruke kunnskapen i praksis sant samarbeide med informatikere og bedrifter.
  • Reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlaget, usikkerhet og feilkilder knyttet til konkrete kliniske spørsmål og beslutninger i praksis, inkludert etiske aspekter. 
  • Reflektere over persontilpasset medisin, samvalg og beslutningstøtteverktøy i et bredere helsetjenesteperspektiv, med vekt på muligheter, utfordringer og mulige negative konsekvenser for pasient og samfunn. 

Opptak og adgangsregulering

Lukket profesjonsstudium.

Studenter må innen angitte frister foreta en emneprioritering over valgfrie emner i StudentWeb.

Opptaksramme: 20 studenter. Programrådet har satt en minstegrense for antall studenter per emne. Emner med få søkere kan derfor bli avlyst og søkerne overføres til emner med ledig kapasitet. Prioriteringen av emner gjøres i nær dialog med studentrepresentantene i komiteen for de valgfrie emnene.

Det er ikke mulig å ta dette emnet som privatist. Studenter må ha plass på undervisningen for å kunne ta eksamen.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Du må ha fullført undervisningen og ha møtt til eller ha gyldig fravær på eksamenene i MED2200 – Medisinstudiet, modul 2 for å kunne fremstille deg til eksamen i de valgfrie emnene i første elektive periode.

Overlappende emner

Overgang/innpass

Dersom du er forskerlinjestudent kan du søke om å få kursaktiviteter på forskerlinjen godskrevet som erstatning for de valgfrie emnene i de elektive periodene.

Om fritak

Undervisning

Medisinstudiet er et heltidsstudium.

Studentene vil arbeide i grupper og på egenhånd. Det vil bli brukt korte forelesninger, gruppearbeid,  interaktive praktiske øvelser, plenumsdiskusjoner og studentpresentasjoner.

Forelesningene i den først uken vil presentere prinsipper, utvikling, metoder, vurdering, og etiske/juridiske bekymringer ved kunstig intelligens i medisin. Studentene skal også oppleve praktiske programmer med koding på grunnleggende nivå, bildeannotasjon og evaluering av det utviklerte programmet. 

Forelesningene i den andre uken vil presentere prinsipper, standarder, metoder og digitale verktøy for beslutningstøtte for persontilpasset medisin, samvalg og kunnskapsbasert praksis. Studentene vil simulere kliniske konsultasjoner som leger og pasienter hvor de prøver ut ulike samvalgsverktøy. 

Studentresponssystemer (Mentimeter eller klikkere) vil bli benyttet i undervisningen. Det vil bli gitt formativ tilbakemelding på samvalgskonsultasjoner, med bruk av validerte spørreskjemaer og plenumsdiskusjon.

Eksamen

Muntlig presentasjon i gruppe (siste dag i den andre uken). Studentene skal i grupper lage verktøy for beslutningstøtte som presenteres for de andre studentene og underviserne på emnet.

Studenter som ikke består eller har gyldig forfall til ordinær eksamen, meldes til kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen. Ved ikke bestått eller gyldig forfall til kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen kan studenten fortsette i studiet og fremstille seg til eksamen i den påfølgende elektive perioden (påfølgende januar). Studenten må senest ha avlagt og bestått det valgfrie emnet innen utgangen av den andre elektive perioden i studieløpet, før modul 4 for vårkull og før modul 5 for høstkull.

Studenter som ikke består eller har gyldig forfall til ordinær eksamen kan få en annen vurderingsform på kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen.

Sensur

Universitetsstyret har vedtatt at det skal innføres sensorveiledninger på alle eksamener. Fakultetene skal beskrive sensuropplegget sitt slik at dette framstår klart og transparent for studentene og sikrer samsvar mellom læringsutbytte, oppgaver og karakteren som gis. Det er utarbeidet en samleside med informasjon om eksamen og sensur ved fakultetet som skal ivareta dette.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Trekk fra eksamen

Studenter som trekker seg før eksamen eller ikke møter til eksamen uten gyldig forfall, kan ikke fremstille seg til utsatt eksamen.

Tilrettelagt eksamen

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Studenter som har behov for tilrettelagt eksamen på grunn av sykdom, funksjonshemming, fødsel eller amming, kan søke om dette senest fire uker før eksamen. Skjemaet for dokumentasjon fra lege/sakkyndig må vedlegges søknaden. Ved dysleksi, dyskalkuli eller dysgrafi, må det legges ved utredning fra logoped/sakkyndig.

Studenter som har fødselstermin inntil tre uker etter eksamensdato får, etter søknad med bekreftelse på termindato, innvilget forlenget tid til skriftlige eksamener. Dersom det søkes om annen type spesialtilpasning eller det fra eksamensdato er mer enn tre uker til termin, må det ved en søknad foreligge legeerklæring som beskriver studentens helsetilstand.

Evaluering av emnet

Emnet blir evaluert i henhold til rutinebeskrivelsen for kvalitetssystemet. Se studiekvalitetsarbeid ved profesjonsstudiet i medisin

Fakta om emnet

Studiepoeng
3
Undervisning
Hver vår
Eksamen
Hver vår
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

MED-studieinfo