Opplegg for Videoverksted i modul 3

Som det framgår av timeplanen, inneholder kommunikasjonsundervisningen i bevegapparatblokka i modul 3 to sesjoner der undervisningen er knyttet til video-opptak av et medisinsk intervju. Opplegget for denne videoundervisningen ble gjennomgått på en forelesning 9. oktober (se PowerPoint).

Første time i videoundervisningen er et såkalt videoverksted, der hver student skal intervjue en standardisert pasient (en skuespiller) i ca.8-10 minutter. Alle grupper har videoverksted i tida 26.10. til 10.11. Første gruppe ut er gruppe 2, som skal ha sitt videoverksted på torsdag 26.10.

Andre time på timeplanen er en gjennomgåelse av noen av videoene i sesjoner der 2-3 grupper er slått sammen. Disse videogjennomgåelsene gjennomføres i tida 10.-17. november.

Detaljopplegg for videoverkstedet:

1. Oppmøtet er på rom 2152B på Domus Medica, i Avd. for atferdsvitenskap. Opptaket ledes av senioringeniør Erik Holt  erik.holt@medisin.uio.no

2. Opptakene vil organiseres slik at hver student får 15 minutter til disposisjon til intervjuet, men oppfordres til ikke å bruke mer enn inntil 8-10 minutter på selve samtalen.

NB: Gruppen oppfordres til å sette opp en plan på forhånd for når den enkelte student skal intervjue, slik at første student begynner på det tidspunkt som er satt opp i timeplanen, annen student etter 15 minutter etc. Hvis ikke en slik plan er satt opp på forhånd, kan den settes opp når timen begynner.

3. KASUSVIGNETT. Pasienten er en ca. 40 år gammel kvinne, som gjennom lengre tid har vært plaget av smerter i nakke, skuldre og rygg. Hun er hjelpepleier på et sykehjem, med mange tunge løft. Hun er gift og har to barn i skolealder. Hun har nå vært sykmeldt i 10 måneder. Hun har vært undersøkt hos fysikalsk medisiner og revmatolog, uten at det er funnet spesifikke årsaker til plagene. Hun har diagnosen uspesifikke ryggsmerter. Hun er svært passiv, sier at hun får mer smerter av fysisk aktivitet.

Du skal gjennomføre intervjuet som den studenten du er (ikke spille rollen som hennes lege), og starte med å si at dette er en øvelse i å intervjue pasienter.

Du kan velge mellom scenarier:

(a)  Gjennomføre et vanlig klinisk intervju om smertene og om pasientens forståelse av disse og eventuelle bekymringer

(b)  Gjennomføre et motiverende intervju med sikte på å motivere pasienten for fysisk aktivitet

Du får et lite skjema der du noterer navn, gruppe, og hvilket scenario du velger

4. Etter at intervjuet er gjennomført vil du vil få anledning til selv å se opptaket individuelt. Dersom dere ønsker det, kan smågruppene velge å se videoen sammen. Det er satt av to undervisningstimer fra atferdsfagets timetall til egenaktivitet for å gjennomføre dette. Hver gruppe må finne en tid som passer for den enkelte gruppe.

5. Hver student oppfordres til å velge ut en snutt på ca. 2 minutter av opptaket som han eller hun ønsker tilbakemelding på, og som vil bli vist i gjennomgåelsen av videoene. På det skjemaet hver student får utdelt, skal du skrive ned starttidspunkt og avslutningstidspunkt for den sekvensen som dere vil ha tilbakemelding på. På skjemaet ber vi deg også skrive ned ditt telefonnummer, slik at vi kan ta kontakte med deg i forbindelse med visning av videosnutten. Skjemaet leveres til Erik Holt (eller sendes til meg som vedlegg til en mail).

Hvis dere har spørsmål, kan dere sende en sms til meg på telefon 97516657 eller sende en mail til arnstein.finset@medisin.uio.no

Lykke til!

Arnstein Finset, Prof. emeritus, med. atferdsfag