Studieteknikker i hudsykdommer

Til alle studentene i modul 3, termin 2, høsten 2018:

Om studentklinikker i hudsykdommer

Informasjonen om studentklinikker i hudsykdommer på introduksjonsforelesningen 20.8. ble for kort til å få med alle detaljer. Derfor denne redegjørelsen.

Hensikten med studentforelesninger er at studentene skal få erfaring med å planlegge og gjennomføre en undervisningstime basert på egen informasjonsinnhenting  og samarbeid. I tillegg skal de få erfaring med å få tilbakemeldinger på innhold og presentasjonsform fra faglærer.

Studentklinikkene organiseres på følgende måte:

  • Alle smågruppene skal ha hver sin presentasjon (unntatt gruppe 16, som må spre seg til andre gruppene – se timeplan for detaljer)
  • Alle smågruppene får tildelt ett av følgende sentrale temaer innen dermatologi:
  • Psoriasis
  • Atopisk eksem
  • Akne og rosacea
  • Hudkreft
  • Leggsår

Gruppen må sette seg sammen og vurdere følgende:

  • Hva er målsetningen med presentasjonen? Hvilke hovedbudskap vil vi at tilhørerne skal sitte igjen med etter presentasjonen?
  • Hva skal vi ta med – heldekkende og overflatisk eller dyptgående og fragmentarisk?  Svar: en mellomting. Noe må tas ut, redegjør gjerne for dette i begynnelsen av presentasjon.
  • Hvordan skal vi fordele forberedelsene og presentasjonen – alle i gruppen må presentere noe.
  • Gjør presentasjonen så interessevekkende som mulig: Hvorfor er det viktig at vi lærer mye om denne sykdommen? Still gjerne spørsmål til salen underveis. Legg vekt på hovedpunkter og forståelse.
  • Bruk gjerne en «ekte» pasient (hvis dere har en) eller lag konstruerte kasuistikker som gjør presentasjonen klinisk orientert. You tube-filmer kan også brukes, men bare hvis det understreker budskapet eller generer interesse for budskapet.
  • Unngå 5-6 kjedelige mini-forelesninger.
  • Lag informative PP-slides – obs: tekstmengden må begrenses.
  • Husk at presentasjonen ikke skal ta lengre tid enn maks 40 minutter
  • Hver presentasjon holdes for en tredel av kullet (se timeplan for detaljer) med faglærer tilstede
  • Ta gjerne kontakt med faglærer som er oppført i timeplanen, på forhånd for diskusjon om hvordan presentasjonen skal legges opp.

Den påfølgende timen brukes av faglærer til å supplere, fremheve, nyansere eller korrigere studentenes presentasjoner. Noen ganger kan det være aktuelt å gi tilbakemeldinger på form og gode tips om presentasjonsteknikk.

Vi er klar over at gruppene som skal ha sine presentasjoner allerede neste uke, har knapp tid på seg. Deres erfaringer vil være avgjørende for hvordan timeplanen for neste kull skal forbedres.

Lykke til  med planlegging og gjennomføring av studentklinikkene!

Hilsen

Petter Gjersvik

Undervisningsleder i hud- og veneriske sykdommer

 

Publisert 21. aug. 2018 20:04 - Sist endret 21. aug. 2018 20:04