Informasjon om Mini Student-BEST høsten 2021

På vegne av fakultetet arrangerer Oslo Akuttmedisinske Studentforening (OAMS) simuleringstrening i akuttmedisin for alle studentene på Modul 3 (termin 2). På dette kurset skal dere jobbe sammen i team for å behandle akutt syke pasienter, og det fokuseres på ABCDE-algoritmen og samarbeidet mellom teammedlemmene.

Simuleringen skal være så lik virkeligheten som mulig, og det er meningen at dere skal undersøke og utføre alle praktiske prosedyrer i pasientbehandlingen, som å trekke opp og gi medisiner, starte væskebehandling og koble opp monitorering. Det er markører som spiller pasienter, og instruktører som veileder dere gjennom simuleringen. Tilbakemeldingene fra eldre studenter er at dette er et morsomt og ekstremt relevant kurs som lar dere teste kunnskapene i praksis, og som man ikke får ellers i studiet.

Kurset arrangeres på Ferdighetssenteret disse dagene i uke 36 og 37:

• Mandag 06.september (kl. 15:50-19:00) Gruppe: 1, 2 og 3
  • Tirsdag 07.september (kl. 15:50-19:00) Gruppe: 4, 5 og 6
  • Onsdag 08.september (kl. 15:50-19:00) Gruppe: 7, 8 og 9
  • Torsdag 09.september (kl. 15:50-19:00) Gruppe: 10, 11 og 12
  • Mandag 13.september (kl. 15:50-19:00) Gruppe: 13 og 14
  • Tirsdag 14.september (kl. 15:50-19:00) Gruppe: 15 og 16

Grunnet korona-situasjonen vil det tas nøye smittevernhensyn. Dette har vi gjort både våren 2021 og høsten 2020, begge kurs gjennomført på en trygg og sikker måte. Av denne grunn skal dere ta kurset med deres egen smågruppe. Se derfor NØYE på hvilken dato din smågruppe er satt opp. Det er ikke anledning til å bytte dato.

Oppmøte er utenfor rødt auditorium kl. 15:50. Dere skal møte i hvitt, og ha med eget stetoskop.

På kurset vil dere få en kort introduksjon til hvordan simuleringen vil foregå, og utstyret som skal brukes.

I timeplanen finner dere noen ressurser som vi anbefaler at dere ser på før kurset. Vi anbefaler også at dere ser på e-læringen som er lagt ut om akuttmedisin på E-læringsportalen. Det er også lurt å lese litt på håndtering av akutte tilstander som brystsmerter og pustevansker, for eksempel på lvh.no. Husk likevel at dette ikke er en test, men en læringssituasjon! Er det noe dere er usikre på kan dere slå opp i hjelpemidler underveis.

Vi vil også anbefale å laste ned appen «Legemiddelutregning» - her kan dere under simulering få hjelp til utregning av mengde medikament dere skal gi! Dette er på ingen måte hovedpoenget med simuleringen, men fra tidligere erfaringer syns studentene at dette med medikamentregning er vanskelig, nettopp fordi det ikke er noe man lærer noe særlig om på studiet.

Håper vi ser mange av dere! Velkommen på kurs!

Hilsen Andreas Fjørtoft, Stine Stensønes og Signe Søvik Spørsmål kan rettes til msb@oams.no

Publisert 19. aug. 2021 10:01 - Sist endret 19. aug. 2021 10:01