Informasjon om klinisk muntlig eksamen i hud- og veneriske sykdommer fredag 9.6.2017 (for halve kullet)

Av ulike grunner var hudfaget dessverre ikke representert på informasjonsmøtet om kommende eksamen i Modul 3. Mange studenter har derfor etterlyst informasjon om klinisk muntlig eksamen i hud- og veneriske sykdommer.

Den nye studieplanen Oslo 2014 innebærer at halvparten av kullet skal trekkes ut til en klinisk muntlig eksamen i hud- og veneriske sykdommer. Begrunnelsen for å ha en slik eksamen er at studentene skal trene og testes i evnen til å gjennomføre pasientkonsultasjoner og kliniske resonnementer på en strukturert og systematisk måte.

47 kandidater vil bli trukket ut torsdag 8.6. for å gjennomføre klinisk muntlig eksamen i hud- og veneriske sykdommer, den andre halvparten skal opp i muntlig eksamen i patologi; mer informasjon om patologieksamen kommer senere.  Eksamen for de 47 som skal opp i hud og veneriske sykdommer vil finne sted på Ferdighetssenteret på Rikshospitalet fredag 9.6 fra kl. 08:00.

De studentene som skal opp før lunsj, kan møte opp ca. 15 minutter før oppsatt eksamen for den enkelte, men må vente til ca. kl. 12:00 før de kan forlate Ferdighetssenteret. Alle studentene som skal opp etter lunsj, må møte senest ca. kl. 11:45, men kan forlate Ferdighetssenteret etter avlagt eksamen. Alle mobiltelefoner må leveres inn og vil leveres tilbake etter eksamen.

Nærmere informasjon om de praktiske forhold omkring eksamen og hvilket fag og pulje man kommer opp vil komme senere, og jeg tar forbehold om detaljene.

Eksamen vil vare i maksimalt 20 minutter og vil inneholde to deler:

• Kandidaten vil bli bedt om å ta opp en anamnese hos en pasient (dvs. skuespiller) som har bestilt time hos allmennlegen. Pasienten er på forhånd instruert i hvordan han/hun skal svare og opptre. Kandidaten kan også bli bedt om å gi adekvat pasientinformasjon.
  • Kandidaten presenteres så for en kort anamnese og et fotografi av utslett eller hudlesjon og blir bedt om å
    • beskrive hudforandringene slik man ville gjort i en pasientjournal
    • angi og begrunne antatt diagnose og aktuelle differensialdiagnoser, evt. redegjøre for supplerende diagnostikk og behandling

Prestasjonen skåres av faglærer og ekstern sensor på grunnlag av en veiledende skåringsmal. Endelig sensur (bestått/ikke-bestått) bestemmes på sensurmøtet på slutten av dagen. Alle eksaminatorer og eksterne sensorer er erfarne og har på forhånd gjennomført simuleringer for å samkjøre eksaminering og skåringspraksis.

Mitt beste råd er å forberede seg godt på systematisk anamneseopptak, utslettsbeskrivelse og kliniske resonnementer slik vi har gjennomført i smågruppeundervisningen og på lærerledete klinikker. Både dermatologiske og venerologiske problemstillinger er aktuelle. Lytt på og/eller les oppgavene nøye. Hold deg til oppgaven – ikke svar på noe annet.

Eventuelle spørsmål om eksamen kan rettes til meg på e-post petter.gjersvik@medisin.uio.no

Vi ønsker at eksamen skal være en god opplevelse for alle kandidatene, og håper at alle gjennomfører på en tilfredsstillende måte. Lykke til!

Petter Gjersvik

Førsteamanuensis dr.med.

Undervisningsleder i hud- og veneriske sykdommer

Publisert 3. mai 2017 10:47 - Sist endret 3. mai 2017 10:47