Studentklinikker i hudsykdommer

Til alle studentene i modul 3, termin 2:

 

Om studentklinikker i hudsykdommer

Hensikten med studentforelesninger er at studentene skal få erfaring med å planlegge og gjennomføre en undervisningstime basert på egen informasjonsinnhenting  og samarbeid. I tillegg skal de få erfaring med å få tilbakemeldinger på innhold og presentasjonsform fra faglærer.

Studentklinikkene organiseres på følgende måte:

Alle smågruppene skal ha hver sin presentasjon (unntatt gruppe 16, som må spre seg til andre gruppene – se timeplan for detaljer)

Alle smågruppene får tildelt ett av følgende sentrale temaer innen dermatologi:

 

·         Psoriasis

·         Atopisk eksem

·         Akne og rosacea

·         Hudkreft

·         Leggsår

 

Gruppen må sette seg sammen og vurdere følgende:

Hva er målsetningen med presentasjonen? Hvilke hovedbudskap vil vi at tilhørerne skal sitte igjen med etter presentasjonen?

Hva skal vi ta med – heldekkende og overflatisk eller dyptgående og fragmentarisk?  Svar: en mellomting. Noe må tas ut, redegjør gjerne for dette i begynnelsen av presentasjon.

Hvordan skal vi fordele forberedelsene og presentasjonen – alle i gruppen må presentere noe.

Gjør presentasjonen så interessevekkende som mulig: Hvorfor er det viktig at vi lærer mye om denne sykdommen? Still gjerne spørsmål til salen underveis. Legg vekt på hovedpunkter og forståelse.

Bruk gjerne en «ekte» pasient (hvis dere har en) eller lag konstruerte kasuistikker som gjør presentasjonen klinisk orientert. You tube-filmer kan også brukes, men bare hvis det understreker budskapet eller generer interesse for budskapet.

Unngå 5-6 kjedelige mini-forelesninger.

Lag informative PP-slides – obs: tekstmengden må begrenses.

Husk at presentasjonen ikke skal ta lengre tid enn maks 40 minutter

Hver presentasjon holdes for en tredel av kullet (se timeplan for detaljer) med faglærer tilstede

Ta gjerne kontakt med faglærer som er oppført i timeplanen, på forhånd for diskusjon om hvordan presentasjonen skal legges opp.

Den påfølgende timen brukes av faglærer til å supplere, fremheve, nyansere eller korrigere studentenes presentasjoner. Noen ganger kan det være aktuelt å gi tilbakemeldinger på form og gode tips om presentasjonsteknikk.

 

Lykke til  med planlegging og gjennomføring av studentklinikkene!

 

Petter Gjersvik

Undervisningsleder i hud- og veneriske sykdommer

Publisert 18. mars 2019 20:11 - Sist endret 18. mars 2019 20:11