MEDFL5010 – Introduksjonskurs for det medisinske ph.d.-programmet, INTRO I

Kort om emnet

Dette er det første av to obligatoriske kurs for alle forskerlinjestudenter ved Det medisinske fakultet.

Kurset har som formål å gi en innføring i vitenskapsteori og forskningsetikk og å gi grunnleggende kunnskap om bredden av forskningsmetoder som benyttes i medisinsk og helsefaglig forskning. Siden kurset samler ph.d.-kandidater med mange ulike bakgrunner og et svært bredt spekter av forskningsprosjekter, tilbyr det også en sjelden anledning til å bli kjent med kolleger fra hele det brede spekteret av forskningsmiljøer ved Det medisinske fakultet. Kursets eksamen gir kursdeltakerne erfaring med å gi og motta fagfellevurdering. 

Kurset tar som utgangspunkt at medisinsk forskning utvikles i en retning hvor mange fag integreres og sammen blir kunnskaps- og premissleverandører. Det er økende samarbeid og integrasjon på tvers av klassiske faglinjer. Dette skaper nye kunnskapsområder og åpner for nye anvendelser. Utviklingen kalles ofte konvergens. For å eksemplifisere denne trenden har vi valgt et problemkompleks som illustreres i løpet av kurset: overvektsproblematikk og assosiert sykelighet. Kurset er ikke et kurs om overvekt, men overvektsproblematikk benyttes som et eksempel på et forskningstema som har stor tverrfaglig interesse innen forskningsområder som basalmedisin, klinisk medisin, ernæring og samfunnsmedisin.

For å hanskes med et slikt problemkompleks i samfunnet vårt i dag kreves det samarbeid på tvers av fagområder, utvikling av nye metoder og verktøy. Som eksempler på tilnærminger kan nevnes randomiserte studier, forsknings- og utviklingstiltak i primærhelsetjenesten, kommunale initiativ, fokus på fysisk aktivitet og samarbeid med frivillige organisasjoner. Forebygging kan innebære forbedrede aktivitetstilbud, økt kompetanse og fokus i skoler og ellers i offentligheten, i tillegg til formidling av ernæringskunnskap, igangsetting av statlige kampanjer, innovasjon og markedsføring av helsetjenelige produkter og evne til politiske beslutninger.

Kurset gir en innføring i et mangfold av grunnleggende vitenskapelige perspektiver og ferdigheter som er nødvendig for å møte et slikt problemkompleks. Det faglige innholdet inkluderer forskning på etiske og vitenskapsteoretiske spørsmål, epidemiologi, men også rent medisinske problemstillinger og konsekvenser av overvekt. I tillegg kommer genetiske studier, basalfagsstudier, cellefysiologi og patofysiologi, og studier utført i forsøksdyr. Deltagerne vil delta i gruppefora for å belyse problemkomplekset fra sitt eget ståsted.

Hva lærer du?

Kunnskapsmål:

Etter å ha gjennomgått dette kurset, deltatt aktivt i undervisning og gruppearbeid, og lest kurslitteraturen, forventes du å kunne

  • redegjøre for kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som forventes oppnådd i løpet av doktorgradsstudiet
  • redegjøre for lover og regler som regulerer forskning
  • redegjøre for sentrale temaer innen forsknings- og vitenskapsetikk
  • redegjøre for sentrale temaer innen vitenskapsteori
  • forklare hva som menes med konvergens og hvordan konvergens spiller en rolle i medisinsk og helserelatert forskning
  • redegjøre for bredden av forskningstilnærminger og -metoder som benyttes i medisinsk forskning og annen forskning med relevans for menneskers helse
  • forklare sentrale prinsipper, begreper og forståelser innen statistikk, epidemiologi, kvalitativ forskning, kliniske studier og basalmedisinske forskningsmetoder

Ferdighetsmål:

Etter å ha gjennomgått dette kurset, deltatt aktivt i undervisning og gruppearbeid, og lest kurslitteraturen, forventes du å kunne

  • drøfte hva det vil si å være akademiker
  • diskutere egen og andres forskning i lys av sentrale vitenskapsteoretiske paradigmer
  • diskutere egen og andres forskning i lys av gjeldende lover og regelverk
  • identifisere og diskutere etiske utfordringer innen medisinsk og helserelevant forskning
  • stille relevante kritiske spørsmål til forskning og forskningspublikasjoner
  • begrunne betraktninger rundt valg av forskningsmetoder
  • gi, få og benytte fagfellevurdering

Generelle kompetansemål:

Etter å ha gjennomgått dette kurset, er målet at du skal ha styrket kompetanse til å

  • gjennomføre eget doktorgradsarbeid med høy grad av etisk refleksjon og i tråd med gjeldende lover og regler
  • sette eget forskningsarbeid i sammenheng med bredden av medisinsk av helserelevant forskning lokalt og globalt
  • finne tilknytningspunkter til forskning utført med andre metoder og forståelser enn de som er vanlige i eget forskningsfelt

Opptak til emnet

Emnet er forbeholdt forskerlinjestudenter ved Det medisinske fakultet og Det odontologiske fakultet ved UiO.

Forskerlinjestudenter melder seg til undervisning og eksamen i StudentWeb. Emnet har direkte påmelding og ved påmelding får man svar i StudentWeb om plass på emnet er innvilget.

For å bestå Intro I, er det et krav at man har gode ferdigheter i å søke etter og referere til vitenskapelig litteratur. For kursdeltakere som har begrenset kunnskap om dette fra tidligere, vil det i forkant av Intro I være mulighet for å delta på et separat kurs med Universitetsbiblioteket

Overlappende emner

Undervisning

Emnet er et seks dagers kurs som starter på en fredag. 

Det er obligatorisk oppmøte første kursdag. Veiledere skal også delta på deler av første kursdag. Se informasjon på semestersiden.

Det kreves 80% oppmøte til undervisningen for resten av kurset (etter første kursdag) for å kunne ta eksamen. Oppmøte blir registrert.

Eksamen

Krav til bestått emne er følgende:

1. Deltagelse hele første kursdag

2. Bestått hjemmeeksamen. Hjemmeeksamen er tredelt og består i

    a) Å utforme egen eksamensbesvarelse (tidsfrist 2 uker)

    b) Å gjøre likemannsvurdering av en av de andre kursdeltakernes eksamensbesvarelser (tidsfrist 1 uke)

    c) Å motta likemannsvurdering fra en av de andre kursdeltakerne og med utgangspunkt i denne                forbedre din opprinnelige eksamensbesvarelse (tidsfrist 1 uke).

    d) Til slutt leveres både opprinnelig besvarelse, mottatt likemannsvurdering og revidert besvarelse i Inspera.

Eksamensspråk

Eksamensoppgaven gis på norsk. Du kan besvare eksamenen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 27. juli 2024 01:03:16

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
5
Undervisning
Vår og høst

Påmeldingsperiode høst 2024: 1.6. - 10.8.2024 

Undervisning: 6.9. - 13.9.2024

Se informasjon om påmelding og opptak i Opptak til emnet nedenfor.

Eksamen
Vår og høst
Undervisningsspråk
Norsk