MEDFL5520 – Oppfølgingskurs kvalitativ metode
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Kurset er en oppfølging av kurs MEDFL5140 – Kvalitative forskningsmetoder. Fokus i kurset vil være på ulike former for konkret kvalitativ forskningsmetodikk og på arbeid med analyse av kvalitativt materiale. Deltagernes egne erfaringer fra forskningsprosessen så langt vil stå sentralt, og avlagt introduksjonskurs i kvalitative metoder eller tilsvarende kompetanse er en forutsetning for å delta. Vi vil legge vekt på de konkrete og praktiske problemer som har oppstått i løpet av stipendiatenes forskningsperiode så langt. Dermed vil de teoretiske diskusjonene i stor grad styres av hvilke problemstillinger deltagerne bringer inn.
Hva lærer du?
Kunnskap
Dette kurset gir deg kunnskap om:
- forskjellige former for kvalitative forskningsmetoder og deres anvendelsesområder
- analyseprosessen i kvalitativ forskning
- analyse av kvalitativt datamateriale
Ferdigheter
Dette kurset gir deg ferdigheter til å:
- identifisere analytiske muligheter i et empirisk materiale
- finne mulige teoretiske inntak til analyse av kvalitative data
- diskutere, vurdere og gi innspill til andres (uferdige) tekster og analyseprosesser
Generell kompetanse
Dette kurset bidrar til kompetanse i å:
- analysere kvalitative data
- delta i kollektive analyseprosesser
- bidra kritisk, konstruktivt og skapende i diskusjoner om analyse av empiri
Opptak til emnet
Emnet er forbeholdt forskerlinjestudenter ved Det medisinske fakultet og Det odontologiske fakultet ved UiO.
Forskerlinjestudenter søker opptak til emnet i StudentWeb
Svar på søknad om opptak til emnet sendes på e-post 1-2 uker etter søknadsfristen.
Emnet har felles opptak med ph.d.-emnet HES9520.
Obligatoriske forkunnskaper
MEDFL5140 – Kvalitative forskningsmetoder (eller tilsvarende kompetanse).
Overlappende emner
- 2 studiepoeng overlapp med HES9520 – Oppfølgingskurs kvalitativ metode.
- 2 studiepoeng overlapp med MF9520 – Oppfølgingskurs kvalitativ metode (nedlagt).
Undervisning
Kurset er lagt opp som et seminar der kursleder og deltakere i fellesskap arbeider med data og analyse/analytiske muligheter
Det kreves 80% oppmøte til seminar for å kunne avlegge eksamen. Oppmøte blir registrert.
Forarbeid:
-
Utarbeide tekst som beskriver ditt eget doktorgradsarbeid (ca. 1 side): Som forarbeid til kurset bes deltakerne sende inn en kort beskrivelse av egen forskning/doktorgradsarbeid. Beskrivelsene vil bli sirkulert til alle deltagerne i forkant av kurset.
-
Utarbeide tekst som gir inntak til et tema du ønsker å ta opp i løpet av kurset (ca. 5 sider): En viktig intensjon med dette kurset er å gi deltagerne mulighet til å legge fram, drøfte eller på annen måte ta opp problemstillinger fra eget prosjekt. Deltakerne blir derfor bedt om å forberede et tema eller problemstillinger de vil ta opp. De kan, for eksempel,
-
legge frem (anonymisert) utskrift/notater fra intervjuer eller annet empirisk materiale for å identifisere og diskutere analytiske muligheter i materialet,
-
ta opp problemstillinger knyttet til gjennomføring av datainnsamlingen, eller
-
drøfte konkrete etiske problemstillinger.
Teksten tas med til kurset (sendes ikke med epost) og den makuleres etter bruk.
Eksamen
Hjemmeeksamen i form av et 7 - 10 siders essay basert på deltagernes egne forskningsprosjekter.
Det kreves 80% oppmøte til seminar for å kunne avlegge eksamen.
Eksamensspråk
Eksamensoppgaven gis på norsk. Du kan besvare eksamenen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.