Læringsmål og temaer i de forskjellige blokkene

Undervisningen i Humanbiologi er delt inn i seks hovedtemaer:

  • Mennesket som hvirveldyr
  • Intercellulær transport (sirkulasjon, respirasjon)
  • Intercellulær kommunikasjon (hormoner, nervesystem)
  • Opprettholdelse av organismens indre miljø
  • Infeksjonsforsvar
  • Artenes videreføring

Under hvert av disse hovedtemaene blir sentrale organsystemer studert med vekt på sammenhengen mellom struktur og funksjon.

Læringsmål i blokken Individ og kommunikasjon (IK)

nnholdet i denne emneblokken veksler mellom fagtemaer, som er spesifisert nedenfor, og praksis i form av pasientkontakt.

Fagtemaene dekker emner fra medisinske/odontologiske atferdsfag, medisinsk etikk og allmennmedisin (det siste i tilknytning til undervisningen om lege-pasientforholdet).

Sentralt i denne emneblokken står læring om lege/tannlege/ernæringsfysiolog-pasientforholdet, med vekt på tidlig pasientkontakt (praksis). Innen dette området er det både ferdighets-, kunnskap- og holdningmål:

Ferdighetsmål: I løpet av semestret skal studentene ha påbegynt arbeidet med å mestre noen grunnferdigheter i kommunikasjon med pasienter, herunder:

  • åpne en konsultasjon, etablere kontakt
  • kartlegge pasientens anliggende, klargjøre innholdet i konsultasjonen
  • stille spørsmål, hjelpe pasienten til å komme fram med informasjon
  • forholde seg til pasientens følelser, bygge opp et tillitsforhold
  • ivareta taushetsplikt, ivareta pasientens rettigheter
  • avslutte en konsultasjon

Kunnskapsmål: I løpet av semestret skal studenten kunne gjøre greie for

  • Hvorfor kunnskaper om og ferdigheter i lege/tannlege/ernæringsfysiolog-pasientkommunikasjon er viktig i medisinsk og tannmedisinsk praksis
  • hvilken betydning god lege/tannlege/ernæringsfysiolog-pasientkommunikasjon har for pasienttilfredshet, etterlevelse og behandlingsresultat

Holdningsmål: I løpet av semestret skal studenten tilegne seg en forståelse av

  • grunnleggende etiske prinsipper for behandling av pasienter
  • betydningen av en pasientorientert holdning i klinisk virksomhet
  • betydning av en biopsykososial forståelse av pasienten

Øvrige fagtemaer er: Personlighet, utvikling på ulike alderstrinn, læring, mestring, sykdoms- og helseatferd, lege/tannlege/ernæringsfysiologprofesjonen, familien og helse, sykdom som avvik, seksualitet. Læringsmålene for disse temaer er nærmere spesifisert i omtalen av ukene 13-19.

Hovedinnholdet i blokken Samfunn og metode (SM)

Hovedinnholdet i denne emneblokken er å introdusere hvordan helsetilstand og sykdomsforekomst kan beskrives og påvirkes både teoretisk og empirisk. Studenten skal tilegne seg kunnskaper om

  • hvordan helsetilstand og sykelighet kan måles med både kvantitative og kvalitative metoder i lys av samfunnsmedisinsk/samfunnsodontologisk teori.
  • hvordan helse og sykdom henger sammen med samfunnsforhold, dvs. geografiske, kulturelle og økonomiske forhold.
  • hvordan samfunnsmedisinsk/samfunnsodontologisk metode analyserer helse og sykelighet og hvordan fagenes praksis kan tas i bruk i helsearbeidet.

Disse læringsmålene søker vi å formidle ved forelesninger, PBL-oppgaver og kurs. Tema for de enkelte forelesninger er ikke konsekvent nevnt i teksten - se i stedet de enkelte ukeplaner.

Publisert 6. apr. 2005 15:22