De enkelte ukene i semesteret

Uke 0

Helse og samfunn (SM)

Målet for introduksjonsuken er at studentene skal begynne å forstå den dynamiske sammenhengen mellom individers helse og sykelighet og samfunnets ressurser, miljø, kultur og politikk.

Tidlig pasientkontakt: Første møte med praksisopplegget (IK)

Lege-, tannlege- og ernæringsstudenter får egne introduksjoner til praksisundervisningen i uke 0. Tannlegestudentene samles i det odontologiske fakultets klinikklokaler i Geitemyrsveien, mens medisiner- og ernæringsstudentene møter sin praksisveileder. Nærmere opplysninger på informasjonsmøtet ved semesteråpning.

I uke 0 er det også en introduksjonsforelesning i medisinsk etikk og en temadag med paneldebatt om tverrfaglighet.

 

Uke 1

Statistikk: Hvordan få orden på tallene? Hva er sannsynlighet? (SM)

I første del av statistikkundervisningen skal studentene sette seg inn i hvordan tallmengder kan organiseres og fremstilles på en informativ måte, og bli kjent med elementære regneregler for sannsynlighet.

Menneskets plass i naturen (HB) I denne uken skal studentene danne seg et bilde av mennesket som art og av livets utvikling på jorden. Disse temaene blir illustrert og utdypet i uke 2-13.

Studentene skal kjenne til at utviklingen av mennesket som art strekker seg over flere millioner år og med svært små endringer de siste 50 000 til 100 000 år, og at sykdom kan oppstå på grunn av avvik mellom det livsmiljøet som individene utsettes for i dag og det livsmiljøet som har styrt menneskeslektens evolusjonsmessige tilpasninger.

PBL-oppgave: Fra Mombasa til Hamarøy.

Uke 2

Statistikk: Bayes lov. Sensitivitet og spesifisitet av diagnostiske tester (SM)

Gjennom eksempler skal studentene gjøre seg kjent med Bayes' lov, som også dukker opp igjen senere i semesteret (semesteruke 11).

Samfunnsmedisin: Hva er det og hva kan det brukes til? (SM)

Studentene skal forstå hva anvendt (tann)medisinsk kunnskap er og hvordan det utnyttes i klinisk og samfunnsmedisinsk arbeid.

Mennesket som hvirveldyr: Bevegelsesapparatet (HB)

Studentene skal sette seg inn i menneskekroppens bevegelser og hvordan skjelett, ledd og muskler er tilpasset aktuelle krav til styrke, stabilitet og bevegelighet.

PBL-oppgave: En treningstur i høstmørket.

Uke 3

Teoretiske og operasjonelle mål for helsetilstand og sykelighet (SM)

Studentene skal kunne gi eksempler som belyser den praktiske bruken av disse begrepene.

Statistikk: Introduksjon til den statistiske programpakken SPSS (SM)

Intercelluær transport: Sirkulasjonsorganene (HB)

Studentene skal skaffe seg innsikt i oppgaver, bygning og virkemåte for hjertet, blodåre? og lymfeåresystemet. Studentene skal også kjenne til mekanismer som bidrar til å stanse eller begrense blødninger.

PBL-oppgave: Livet er avhengig av hjertet.

Uke 4

Helse og sosial lagdeling (SM)

Studentene skal kjenne til betydningen av sosial ulikhet med hensyn til helse og sykdom.

Statistikk: Sannsynlighetsregning. Diagnostiske tester (SM)

Intercellulær transport: Respirasjonsorganene (HB)

Studentene skal bli kjent med oppgaver, bygning og virkemåte for luftveier,lunger og brystkasse.

PBL-oppgave: Et lungeproblem.

Uke 5

Statistikk: Variasjoner i medisinske målinger. Normalfordelingen (SM)

Studentene skal begynne studiet av ulike sannsynlighetsfordelinger og deres egenskaper - denne uke binomisk fordeling.

Ungdomshelse (SM)

Studentene skal kjenne til ungdommens spesielle helseproblemer og dens risikopregede helseatferdkultur, og at dette har sammenheng med den biologiske pubertetsutviklingen.

Intercellulær kommunikasjon: Hormoner (HB)

Studentene skal sette seg inn i grunnleggende begreper vedrørende kjemisk overføring av informasjon mellom celler, oppbygning og virkemåte av det endokrine system, og funksjonene til de viktigste hormonene i kroppen.

PBL-oppgave: Pubertet.

Uke 6

Kommunikasjonstrening (IK)

Denne uken introduseres et element som vil bli utdypet mot slutten av semesteret: Ferdigheter i strukturert kommunikasjon er viktig i arbeid med pasienter, og slike ferdigheter kan læres. Med utgangspunkt i kommunikasjonstreningen skal studentene i løpet av semesteret selv foreta intervjuer med videoopptak.

Uka inneholder en forelesning og den første av tre sesjoner i et kurs i kommunikasjon, med vekt på praktiske øvelser. Kurset fortsetter i ukene 14 og 16. Målet med dette temaet er dels å tilegne seg noen grunnleggende prinsipper om mellommenneskelig samspill og å anvende disse i forståelse av forholdet mellom lege/tannlege/klinisk ernæringsfysiolog og pasient. Det blir arbeidet videre med kontaktetablering, kartlegging av pasientens anliggende og måter å stille spørsmål på.

Statistikk: Sannsynlighetsfordelinger (SM)

Studentene skal begynne studiet av ulike sannsynlighetsfordelinger og deres egenskaper - denne uke binomisk fordeling.

Nervesystemet (HB)

Studentene skal lære om nervesystemets struktur og funksjon. De skal sammenligne hormonelle og nervøse signalmekanismer og kjenne til samvirket mellom hormonelle og nervøse signaler i styringen av kroppens indre organer. Studentene skal også kjenne noen prinsipper for hvordan sensoriske og motoriske signaler blir dannet og bearbeidet i nervesystemet.

PBL-oppgave: »Det er bare nerver».

Uke 7

Global helse (SM)

Studentene skal kjenne noen hovedtrekk ved den globale fordeling av helse, ulike mål for global helsetilstand og virkemidler i internasjonalt helsearbeid.

Homeostase: Fordøyelse og ernæring (HB)

Kroppens celler lever i et stabilt miljø. Studentene skal sette seg inn i hvordan dette miljøet blir regulert. Det er et omfattende kunnskapsområde, og det blir viktig å integrere nye begreper (ernæring, fordøyelse, væskebalanse, ekskresjon) med temaer fra tidligere uker (sirkulasjon, respirasjon, stoffskifte) og studere hvordan det endokrine systemet og nervesystemet styrer og samordner disse prosessene. Hovedtemaet denne uken er oppgaver, oppbygning og virkemåte for fordøyelsessystemet.

PBL-oppgave: »Et liv på vann og brød».

Uke 8

Statistikk: De sjeldne fenomeners lovmessighet (SM)

Studentene skal utvide studiet av sannsynlighetsfordelinger. Denne uken - Poissonfordeling.

Homeostase: Ekskresjon og væskebalanse (HB)

Denne uken skal studentene sette seg inn i nyrenes oppgaver, oppbygning og virkemåte, og se deres funksjon i sammenheng med andre organsystemer som bidrar til å regulere kroppens indre miljø.

PBL-oppgave: En akutt sykdom.

Uke 9

Medisinsk historie: Helse i et historisk perspektiv, med vekt på smittsomme sykdommer (SM)

Studenten skal kjenne til hovedtrekkene i utviklingen av helsetilstanden i historisk perspektiv, blant annet eksemplifisert ved infeksjonssykdommene.

Statistikk: Kan funnet mitt generaliseres? (SM)

Studentene skal sette seg inn i statistisk induksjon - generalisering fra utvalg til univers. Statistisk signifikanstesting.

Infeksjonsforsvar: immunsystemet (HB)

Studentene skal skaffe seg en oversikt over de ulike elementene i infeksjonsforsvaret og kunne gjøre kortfattet rede for fenomener som betennelse, infeksjon, allergi, vaksinasjon, transplantasjon og kreft.

Midtsemesterevaluering: Studentenes eget opplegg. Den tillitsvalgte for kullet leder møtet.

PBL-oppgave: Gamle Garnvik.

Uke 10

Statistikk: Hvor usikkert er estimatet? (SM)

Studentene skal sette seg inn i estimering og testing av binomisk p.

Artenes videreføring: Forplantning (HB)

Studentene skal sette seg inn i hovedtrekkene ved de mannlige og kvinnelige kjønnsorganenes bygning og funksjon, og kunne se forplantningssystemet hos menneske i relasjon til forplantningssystemer hos primater, pattedyr og levende organismer generelt. Studentene skal også få kjennskap til P-pillers virkningsmekanismer og til seksuell atferd.

PBL-oppgave: Magesmerter.

Førstehjelp: Heldagskurs tirsdag. (1/2-del av kullet).

Uke 11

Statistikk: Om å sammenlikne gjennomsnitt (SM)

Studentene skal sette seg inn i statistisk induksjon, konfidensintervaller og Student's t?tester.

Artenes videreføring: Genetikk (HB)

Studentene skal sette seg inn i sentrale begreper knyttet til enkel og polygen arv, og se disse kunnskapene i et medisinsk perspektiv.

PBL-oppgave: Alvorlig sykdom i familien.

Førstehjelp: Heldagskurs tirsdag. (1/2-del av kullet).

Uke 12

Statistikk: Epidemiologiske analyser (SM)

Studentene skal ha noe kjennskap til prinsipper for planlegging og analyse av epidemiologiske studier.

Artenes videreføring: Evolusjon (HB)

Studentene skal kunne gjøre rede for mekanismer som fører til evolusjon, og diskutere disse i relasjon til menneskets utviklingshistorie.

PBL-oppgave: Gir de opp?

Uke 13

Individ og kommunikasjon (IK)

Etter en forelesning som introduserer »Individ og kommunikasjon» -blokken, skal studentene sette seg inn i noen grunnleggende psykologiske begreper med relevans for medisin, tannmedisin og ernæringsfysiologi.

Utplassering i praksis (IK)

Nærmere informasjon om praksis blir gitt tidlig i semesteret. Etter første dag i praksis blir praksiserfaringene drøftet i praksisseminar, som holdes separat for medisin-, ernærings- og odontologistudenter.

PBL-oppgave: Skal jeg delta i forsøket, doktor?

Uke 14

Medisinsk etikk (SM)

Etter en innledningsforelesning om konkurrerende posisjoner i medisinsk etikk skal studentene gjøre seg kjent med pasientautonomi som etisk prinsipp, det informerte samtykke, taushetsplikt, legens/tannnlegens/ernærings fysiologens rettigheter og plikter.

Helse i kunsten

Klinisk kommunikasjon

I annen sesjon av kommunikasjonskurset blir studentenes egne videopptak gjennomgått..

PBL-oppgave: Lederkommentaren

Uke 15

Kliniske forsøk - pasientkontakt (SM)

Med forståelse av noen epidemiologiske grunnbegreper (uke 11) skal studentene kunne formulere utsagn om ulike sykdommers forekomst.

Statistikk: Virker medisinen? (SM)

Studentene skal kjenne til noen prinsipper for utprøving av medikamenter.

PBL-oppgave: Pasienten med hukommelsesproblemer.

Uke 16

Personlighet, utvikling, familie (IK, SM)

Personlighet. Målet med dette temaet er å forstå mennesket som et individ. Det legges vekt på å se på personligheten som en integrerende og stabil komponent i atferd. Noen grunnleggende begreper og funn fra personlighetspsykologi gjennomgås:

  • definisjon av personlighet
  • viktige dimensjoner for beskrivelse og forståelse av personligheten
  • betydningen av personlighet i medisinsk behandling

Familie. Formålet er at studentene skal se betydningen av familien som sosial institusjon, og sammenhengen mellom familieforhold og helse, sykdom, sykdomsatferd og mestring.

Utviklingspsykologi. Følgende temaer gjennomgås: Noen hovedlinjer i personens utvikling fra barn til ungdom, voksen og eldre omtales med hovedvekt på de viktigste fasene i barnets utvikling og betydningen av pasientens alder ved undersøkelse og behandling.

Seminar: »Kommunikasjonstrening»

I denne uka fortsetter undervisningen om kommunikasjon med en forelesning og tredje kurssesjon, der studentene får tilbakemelding på videointervjuene som er tatt opp i løpet av semesteret.

PBL-oppgave: Tretten år.

Uke 17

Sykdomsatferd

I dette temaet flyttes fokus over fra atferdens stabilitet og langsiktige utvikling til en forståelse av den enkelte atferdssekvens og prinsipper for mer kortsiktig endring av atferd, dvs. læring. I gjennomgåelsen av sykdoms- og helseatferd introduseres et mer sosialpsykologisk og sosiologisk perspektiv på atferd.

Følgende temaer gjennomgås:

  • grunntrekk i atferdsprosessen: persepsjon, kognisjon, emosjoner, atferds-regulering
  • læringsprinsipper: klassisk og operant betinging, kognitive prinsipper for læring
  • betydning av læring i medisinsk praksis
  • sykdoms-, helse- og risikoatferd
  • sykdom som avvik
  • forventninger, rettigheter og plikter knyttet til sykerollen
  • ulike sykdommers sosiale anseelse
  • sykerollen som funksjon av etnisitet, kjønn og sosial bakgrunn
  • subjektive konsekvenser (reduksjon i trivsel, livskvalitet m.v.) av sykelighet og opplevd sykdomsrisiko.

Det holdes et kurs om problemstillinger forbundet med sykdomsbehandling av barn.

Helse- og risikoatferd (IK)

Formålet med temaet er å videreføre vektlegging av arbeidet for å påvirke helseatferd.

Utplassering i praksis (IK)

Statistikk: Øvelser i oppgaveløsning (SM)

PBL-oppgave: Nesten for sent.

Uke 18

Kunnskapsbasering av klinisk og samfunnsmedisinsk praksis (SM):

Målet er at studentene skal forstå hvilket kunnskapsgrunnlag klinisk og samfunnsmedisinsk praksis hviler på og hvordan slik kunnskap kan utnyttes til å treffe beslutninger om helsespørsmål for enkeltpersoner og for samfunnet.

Undervisningen skal belyse hvilke kategorier av kunnskap som kommer til anvendelse i praktisk medisin og prinsipper for hvordan man kan produsere slik kunnskap. Hovedvekten vil bli lagt på praktikerens utnyttelse av kunnskap: Hvordan kan en travel klinikker, samfunnsmedisiner eller student unngå å drukne i flommen av ny kunnskap?

Undervisningen vil belyse flere eksempler på konkrete kliniske og samfunnsmedisinske beslutninger, drøfte beslutningenes anatomi og også legge vekt på hva annet enn kunnskap som må til for å treffe rasjonelle beslutninger om helsespørsmål.

Utplassering i praksis (IK)

Tannlege/lege/ernæringsfysiolog-pasientforholdet

Målet med dette temaet er å arbeide videre med de ferdighets-, kunnskaps- og holdningsmål som ble skissert for emneblokken Individ og kommunikasjon ovenfor.

De ferdighetene som er gjennomgått i praksis, praksisseminar og kommunikasjonskurs utdypes.

I tillegg blir følgende temaer gjennomgått:

  • betydningen av lege-, klinisk ernæringsfysiolog- og tannlege-pasient-kommunikasjon for pasienttilfredshet, etterlevelse og behandlingsresultat
  • tannlegens, legens og klinisk ernæringsfysiologs forhold til omgivelsene, taushetsplikt, samarbeid
  • ivaretakelse av pasientens rettigheter
  • anvendelse og eksemplifisering av etiske prinsipper i behandler/pasient-forholdet

PBL-oppgave: Slankepillen på blå resept?

Uke 19

Statistikk og profesjon (SM):

Tannlege/lege/ernæringsfysiolog-pasientforholdet

Det er et mål å forstå hvordan legen-, klinisk ernæringsfysiolog- og tannlegerollen og legens, klinisk ernæringsfysiologs og tannlegens atferd formes av sosiale prosesser. Profesjonene (lege-, klinisk ernæringsfysiolog- og tannlege-profesjonene) drøftes i et sosiologisk og profesjonsetisk perspektiv.

Følgende temaer gjennomgås:

  • forventninger, rettigheter og plikter knyttet til rollen som lege/tannlege/ernærings fysiolog
  • den sosiale anseelse og posisjon hos legen/klinisk ernærings-fysiologen/tannlegen samt profesjonsinterne konflikter og statushierarkier
  • bakgrunnen for og betydningen av profesjonalisering, spesialisering og ny teknologi
  • helsevesenet som sosialt system, krav om prioritering og kontroll over ressursbruk
  • legens/tannlegens/ernærings fysiologens forpliktelser overfor andre enn pasienten

Utplassering i praksis (IK) 

Uke 20

Evaluering

Publisert 6. apr. 2005 15:38