Overordnet mål for semesteret

Generelt om 1. semester

Et overordnet mål for første semester er å gi studentene en plattform av kunnskaper, ferdigheter og holdninger som kan danne grunnlag for undervisningen i senere semestre. Semesteret skal bidra til å fremme en helhetsforståelse av mennesket, der både biologiske, psykologiske og sosiale aspekter er med. Mot slutten av semesteret blir denne forståelsen konkretisert i presentasjonen av en bio-psyko-sosial modell for medisinsk, ernæringsfysiologisk og odontologisk virksomhet. For å gi et grunnlag i vitenskapelige metoder som benyttes for å fremskaffe medisinsk kunnskap gis det også en serie av forelesninger og gruppeundervisning som løper gjennom hele semesteret (Vitenskapsseminar).

I forlengelsen av dette er det viktig at studentene utvikler en begynnende forståelse for deres fremtidige yrkesrolle og for forhold som virker inn på samspillet mellom pasient og behandler. Det er også et mål for semesteret at studentene skal utvikle arbeidsmåter som er hensiktsmessige i forhold til studiemodellen, med vekt på problembasert læring (PBL).

Integreringen mellom basalfag og kliniske fag som er valgt som hovedmodell for denne studieplanen medfører at noen emner først blir behandlet grundig relativt sent i studiet. Undervisningen i første semester må derfor sikre at studentene vet nok om de ulike temaene til at de kan ha fullt utbytte av undervisningen (særlig den kliniske undervisningen) i senere semestre. Det viktigste kriteriet ved utvalg av fagemner og temaer som skal inngå i første semesters undervisning, har derfor vært om temaet må eller bør behandles i første semester, som grunnlag for undervisningen senere i studiet.

Holdningsmål

  • Respekt og omsorg for pasienten
  • Respekt for samfunnet og forståelse av at helse og sykdom blir påvirket av kulturelle, sosiale og moralske krefter
  • Respekt for kunnskap og vilje til kritisk refleksjon

Se også avsnittene om de enkelte fagblokker!

Ferdighetsmål

Seks allmenne ferdighetsmål er sentrale i første semester. Disse overordnede ferdighetsmålene tar sikte på at studentene skal utvikle en studieatferd som fremmer læring, forståelse og kritisk sans, integrasjon av kunnskap på ulike fagområder og forberedelse til fremtidig yrkesrolle.

  • mestring av studentaktive læringsformer, inkludert problembasert læring
  • begynnende mestring av forholdet mellom behandler og pasient
  • kunne gi elementær førstehjelp
  • beherske sentrale statistiske metoder og bruk av statistikkprogram for PC
  • kunne beskrive styrker og begrensninger ved ulike vitenskapelige metoder som benyttes for å fremskaffe helsefaglig kunnskap
  • Studentene skal kjenne til hvilke tjenester og samlinger biblioteket tilbyr og bli i stand til å finne relevant og pålitelig informasjon fra utvalgte faglige kilder.

Ferdighetsmålene blir nærmere omtalt i kapittel 4 i semesterboka, Undervisnings- og læringsformer.

Publisert 11. nov. 2005 11:06 - Sist endret 23. nov. 2005 14:45