Undervisningen i Humanbiologi er delt inn i seks hovedtemaer:
- Mennesket som hvirveldyr
- Intercellulær transport (sirkulasjon, respirasjon)
- Intercellulær kommunikasjon (hormoner, nervesystem)
- Opprettholdelse av organismens indre miljø
- Infeksjonsforsvar
- Artenes videreføring
Under hvert av disse hovedtemaene blir sentrale organsystemer studert med vekt på sammenhengen mellom struktur og funksjon.
Læringsmål i blokken Individ og kommunikasjon (IK)
nnholdet i denne emneblokken veksler mellom fagtemaer, som er spesifisert nedenfor, og praksis i form av pasientkontakt.
Fagtemaene dekker emner fra medisinske/odontologiske atferdsfag, medisinsk etikk og allmennmedisin (det siste i tilknytning til undervisningen om lege-pasientforholdet).
Sentralt i denne emneblokken står læring om lege/tannlege/ernæringsfysiolog-pasientforholdet, med vekt på tidlig pasientkontakt (praksis). Innen dette området er det både ferdighets-, kunnskap- og holdningmål:
Ferdighetsmål: I løpet av semestret skal studentene ha påbegynt arbeidet med å mestre noen grunnferdigheter i kommunikasjon med pasienter, herunder:
- åpne en konsultasjon, etablere kontakt
- kartlegge pasientens anliggende, klargjøre innholdet i konsultasjonen
- stille spørsmål, hjelpe pasienten til å komme fram med informasjon
- forholde seg til pasientens følelser, bygge opp et tillitsforhold
- ivareta taushetsplikt, ivareta pasientens rettigheter
- avslutte en konsultasjon
Kunnskapsmål: I løpet av semestret skal studenten kunne gjøre greie for
- Hvorfor kunnskaper om og ferdigheter i lege/tannlege/ernæringsfysiolog-pasientkommunikasjon er viktig i medisinsk og tannmedisinsk praksis
- hvilken betydning god lege/tannlege/ernæringsfysiolog-pasientkommunikasjon har for pasienttilfredshet, etterlevelse og behandlingsresultat
Holdningsmål: I løpet av semestret skal studenten tilegne seg en forståelse av
- grunnleggende etiske prinsipper for behandling av pasienter
- betydningen av en pasientorientert holdning i klinisk virksomhet
- betydning av en biopsykososial forståelse av pasienten
Øvrige fagtemaer er: Personlighet, utvikling på ulike alderstrinn, læring, mestring, sykdoms- og helseatferd, lege/tannlege/ernæringsfysiologprofesjonen, familien og helse, sykdom som avvik, seksualitet. Læringsmålene for disse temaer er nærmere spesifisert i omtalen av ukene 13-19.
Hovedinnholdet i blokken Samfunn og metode (SM)
Hovedinnholdet i denne emneblokken er å introdusere hvordan helsetilstand og sykdomsforekomst kan beskrives og påvirkes både teoretisk og empirisk. Studenten skal tilegne seg kunnskaper om
- hvordan helsetilstand og sykelighet kan måles med både kvantitative og kvalitative metoder i lys av samfunnsmedisinsk/samfunnsodontologisk teori.
- hvordan helse og sykdom henger sammen med samfunnsforhold, dvs. geografiske, kulturelle og økonomiske forhold.
- hvordan samfunnsmedisinsk/samfunnsodontologisk metode analyserer helse og sykelighet og hvordan fagenes praksis kan tas i bruk i helsearbeidet.
Disse læringsmålene søker vi å formidle ved forelesninger, PBL-oppgaver og kurs. Tema for de enkelte forelesninger er ikke konsekvent nevnt i teksten - se i stedet de enkelte ukeplaner.