Målbeskrivelser for 1. semester

Hensikten med 1. semester

Første semester sikter mot å gi deg en plattform av kunnskaper, ferdigheter og holdninger som kan danne grunnlag for undervisningen i senere semestre. Semesteret skal bidra til å fremme en helhetsforståelse av mennesket, der både biologiske, psykologiske og sosiale aspekter er med. Mot slutten av semesteret blir denne forståelsen konkretisert i presentasjonen av en bio-psyko-sosial modell for medisinsk, ernæringsfysiologisk og odontologisk virksomhet. For å gi et grunnlag i vitenskapelige metoder som benyttes for å fremskaffe medisinsk kunnskap gis det også en serie av forelesninger og gruppeundervisning som løper gjennom hele semesteret (Vitenskapsseminar).

I forlengelsen av dette er det viktig at du utvikler en begynnende forståelse for din fremtidige yrkesrolle og for forhold som virker inn på samspillet mellom pasient og behandler. Det er også et mål for semesteret at du skal utvikle arbeidsmåter som er hensiktsmessige i forhold til studiemodellen, med vekt på problembasert læring (PBL).

Integreringen mellom basalfag og kliniske fag som er valgt som hovedmodell for denne studieplanen medfører at noen emner først blir behandlet grundig relativt sent i studiet. Undervisningen i første semester må derfor sikre at du vet nok om de ulike temaene til at du kan ha fullt utbytte av undervisningen (særlig den kliniske undervisningen) i senere semestre. Det viktigste kriteriet ved utvalg av fagemner og temaer som skal inngå i første semesters undervisning, har derfor vært om temaet må eller bør behandles i første semester, som grunnlag for undervisningen senere i studiet.

MÅLBESKRIVELSER

Holdningsmål

Etter semesteret skal du vise:

  • Respekt og omsorg for pasienten
  • Respekt for samfunnet og forståelse av at helse og sykdom blir påvirket av kulturelle, sosiale og moralske krefter
  • Respekt for kunnskap og vilje til kritisk refleksjon

Se også avsnittene om de enkelte fagblokker!

Ferdighetsmål

Seks allmenne ferdighetsmål er sentrale i første semester. Disse overordnede ferdighetsmålene tar sikte på at studentene skal utvikle en studieatferd som fremmer læring, forståelse og kritisk sans, integrasjon av kunnskap på ulike fagområder og forberedelse til fremtidig yrkesrolle.

Etter semesteret skal du kunne:

  • Mestre studentaktive læringsformer, inkludert problembasert læring
  • Begynne å mestre forholdet mellom behandler og pasient
  • Gi elementær førstehjelp
  • Anvende sentrale statistiske metoder og bruk av statistikkprogram for PC
  • Beskrive styrker og begrensninger ved ulike vitenskapelige metoder som benyttes for å fremskaffe helsefaglig kunnskap
  • Benytte deg av tjenester og samlinger biblioteket tilbyr og finne relevant og pålitelig informasjon fra utvalgte faglige kilder.

Ytterligere ferdighetsmål blir nærmere omtalt i semesterbokas kapittel 5, Undervisnings- og læringsformer.

Kunnskapsmål

De kunnskapsmessige læringsmålene er skissert i kapittel 4 (semesterboka) og nedenfor. Se også undervisnings- og læringsformer, kapittel 5 i semeseterboka.

Det er din oppgave å utdype og avgrense disse læringsmålene i overensstemmelse med egne interesser og ambisjoner, men med støtte og veiledning fra læringsmiljøet i 1. semester. Denne støtten inkluderer bl. a. diskusjoner i pbl-grupper, innspill fra veiledere, deltagelse på forelesninger, kurs og seminarer, anbefalte læremidler, og mulighet til å kontakte lærere og andre fagpersoner ved behov. Oppgavesett fra tidligere eksamener med sensorveiledningerer også nyttige (se kapittel 6, Evaluering/eksamen).

Publisert 5. okt. 2010 01:25 - Sist endret 14. juni 2011 12:08