Læringsmål for faglige elementer (blokker)
Læringsmål for fase I - Introduksjon
Studentene skal:
- kunne gjennomføre en selvstendig, klinisk undersøkelse
- kunne rekvirere de mest relevante supplerende prøver og spesialundersøkelser
- kunne anvende begrepene sensitivitet, spesifisitet og prediktiv verdi på positivt/negativt prøve- eller undersøkelsesresultat
- forstå kompleksiteten i vanlige sykdomsbilleder, og lære seg en systematisk fremgangsmåte i klinisk arbeid
- kunne gjøre rede for prinsippene for formidling av klinisk informasjon til pasientene og mellom nivåene i helsetjenesten
Læringsmål for fase II - sykdomspresentasjoner
Studentene skal:
- kunne differensialdiagnostisere pasienter med vanlige, subakutte og kroniske sykdomspresentasjoner, utfra en generell undersøkelse og relevante supplerende prøver (jfr. fase I)
- gjøre rede for det patologisk-anatomiske og patofysiologiske grunnlag for disse
- kunne foreslå behandling overfor slike pasienter
- kunne gjennomføre diagnostiske og terapeutiske prosedyrer i henhold til ferdighetsliste
- bli fortrolige og kjent med rutiner for praktisk, klinisk arbeid, og bruk av moderne informasjonsteknologi i dette arbeidet
Læringsmål for fase III – katastrofe- og akuttmedisin
Kunnskaper:
Studentene skal:
- kunne håndtere alvorlige akuttsituasjoner på en systematisk måte og kunne bruke sine kunnskaper i patofysiologi i vurderingen av pasientene
- ha innsikt i den psykiske påkjenning det er å ta avgjørelser uten å ha all informasjon, i å måtte arbeide med begrensede ressurser, og i betydningen av «debriefing».
- ha kjennskap til krisepsykiatrisk intervensjon på individ og gruppenivå, og om organisering av katastrofepsykiatrisk hjelp
- ha kjennskap til innholdet i akuttkoffert og bruken av denne, og kunne planlegge innholdet i egen legekoffert
- kunne prinsippene for organisering av skadested, inklusive legens rolle i en teamfunksjon og ved pasientsortering.
- vite hvordan redningstjenesten er oppbygd
Ferdigheter:
Studentene skal
- kunne vurdere pasienter med viktige akutte sykdomsbilleder og skader
- kunne bruke akuttmedikamenter og væsker.
- forstå prinsippene for frigjøring av personer fra bilulykke
- beherske visse akutte terapeutiske og diagnostiske prosedyrer, som spesifisert på egen ferdighetsliste
Holdninger:
Studentene skal:
- søke å fremme bevisstheten om autonomiproblematikk i akuttsituasjoner
- utvikle oppmerksomhet på egen rolle i akuttsituasjoner hvor det er viktig å prioritere
Læringsmål for fase IV – intervensjoner, helsesjekk, regelverk
Studentene skal:
- kunne foreslå og begrunne ulike typer terapeutisk intervensjon, spesielt medikamentell og kirurgisk behandling, og opplegg for kontroll og pasientinformasjon under og etter behandling.
- kunne gjøre rede for det patofysiologiske og patologisk-anatomiske grunnlag for ulike typer behandling
- forstå de krav som samfunnet stiller til dagens leger, legenes problemer i denne sammenhengen, og kunne forholde seg profesjonelt – personlig, etisk og juridisk – til mistanke om at det er begått feil
Publisert 16. apr. 2012 13:29