Læringsmål og læringsutbytte i 11. og 12.semester

Kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Læringsmål

Den siste fasen av studiet er kjennetegnet ved at mye av kunnskapsstoffet er gjennomgått tidligere. Nå skal studentene integrere disse kunnskapene for å kunne anvende dem i praktisk legearbeid. De skal ha de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er nødvendige for å kunne gjennomføre en selvstendig klinisk undersøkelse, planlegge ytterligere utredning og legge opp behandling, oppfølging og rehabilitering innen rammen av det som forventes av leger. De skal på egenhånd kunne vurdere pasienter med sammensatte problemstillinger og mestre førstehjelpsbehandling ved alvorlige skader og livstruende sykdommer. Basert på den biopsykososiale sykdomsmodellen skal studentene også kunne planlegge og iverksette forebyggende tiltak. Videre må de kunne erkjenne vanskelige verdivalg og kunne samarbeide med andre yrkesgrupper.

Læringsutbytte

Kunnskap

Ved fullført undervisning i 11. og 12. semester skal studentene:

  • kunne rekvirere de mest relevante supplerende prøver og spesialundersøkelser på basis av anamnese og klinisk undersøkelse
  • kunne gjøre rede for det patologisk-anatomiske og patofysiologiske grunnlaget for ulike sykdommer
  • forklare hvilke typer studier som er egnet til å besvare ulike typer spørsmål
  • forklare hva som menes med begrepene kvalitet, pasientsikkerhet og kliniske mikrosystemer
  • beskrive ledelsesmessige utfordringer knyttet til kvalitetsforbedring og endring i organisasjoner
  • kunne anvende begrepene sensitivitet, spesifisitet og prediktiv verdi på positivt/negativt prøve- eller undersøkelsesresultat og pre og post-test sannsynligheter
  • kunne gjøre rede for prinsippene for formidling av klinisk informasjon til pasientene og mellom nivåene i helsetjenesten
  • bli fortrolige og kjent med rutiner for praktisk, klinisk arbeid og bruk av moderne informasjonsteknologi i dette arbeidet
  • ha innsikt i den psykiske påkjenning det er å ta avgjørelser uten å ha all informasjon, i å måtte arbeide med begrensede ressurser, og i betydningen av «debriefing».
  • ha kjennskap til krisepsykiatrisk intervensjon på individ og gruppenivå, og om organisering av katastrofepsykiatrisk hjelp
  • ha kjennskap til innholdet i akuttkoffert og bruken av denne, og kunne planlegge innholdet i egen legekoffert
  • kunne prinsippene for organisering av skadested, inklusive legens rolle i en teamfunksjon og ved pasientsortering
  • vite hvordan redningstjenesten er oppbygd
  • kjenne til prinsipper for god kommunikasjon og ledelse i akuttmedisinske situasjoner
  • kunne gjøre rede for det patofysiologiske og patologisk-anatomiske grunnlag for ulike typer behandling
  • kunne prinsipper vedrørende å dele dårlige nyheter med kreftpasienter
  • ha kunnskap om betydningen av empati og betydningen av å se hele pasientens/pårørendes psykososiale situasjon når det foreligger krevende kliniske situasjoner
  • kjenne til risikofaktorer ved legeyrket, betydningen av å ta vare på seg selv i en travel klinisk hverdag, og å kjenne til problemer vedrørende behandling av pasienter som også er leger
  • kunne foreslå og begrunne valg av medikamentell behandling
  • kjenne til prinsippene for medikamentelle interaksjoner og vite hvor man kan hente inn mer detaljert informasjon om dette

Ferdigheter

Ved fullført undervisning i 11. og 12.semester skal studentene:

  • kunne gjennomføre en selvstendig, klinisk undersøkelse
  • kunne ta opp en adekvat anamnese hos en hvilken som helst pasient
  • kunne foreslå behandling
  • kunne gjennomføre diagnostiske og terapeutiske prosedyrer i henhold til ferdighetsliste
  • kunne håndtere alvorlige akuttsituasjoner på en systematisk måte og kunne bruke sine kunnskaper i patofysiologi i vurderingen av pasientene
  • kunne bruke kommunikasjonsmessig ”verktøy” som gjør det mulig å håndtere vanskelige samtaler på en konstruktiv måte
  • være kjent med sin egen kommunikasjonsmessige stil i stressende situasjoner med mulighet til å endre denne i mer hensiktsmessig retning
  • ha trent på å gi konstruktiv tilbakemelding til medstudenter vedrørende deres kommunikasjonsstil
  • kunne bruke kolleger til å bearbeide egne krevende kliniske erfaringer, og reflektere over betydningen av et støttende nettverk
  • utføre følgende ferdigheter selvstendig:
    • blodtyping (ABO/Rh)
    • utføre forlikelighetstest
    • kirurgisk håndvask
    • aseptisk teknikk
    • enkel dyrking av urinprøve
    • mikroskopi og stix-undersøkelse av urin
    • blærekateterisering
    • enkelt sårstell og forbinding
    • subkutan og intramuskulær injeksjon
    • venøs blodprøvetaking
    • arteriepunksjon og blodgassanalyse
    • oppkople og etablere intravenøs infusjon
    • utføre test for blod i avføring
    • taking og forsendelse av mikrobiologiske prøver
    • taking av kapillær blodprøve
    • sentrifugering av blodprøve og urinprøve
    • måle hb/SR/blodsukker
    • bruke diverse hurtigtest: Monospot, SterptA, CRP, graviditetstest
    • utføre og tyde spirometri/PEF-målinger
    • utføre og tolke 6-min gangtest
    • kjennskap til indikasjon og utførelse av bronkoskopi og tilhørende teknikker (bronkial biopsi, bronkial skylling, transbronkiale biopsier, EBUS)
    • taking og tyding av EKG
    • anlegge støttebandasje og ”tape” ledd
    • anlegge enkel lokal- og ledningsanestesi
    • gjøre enkel sårsutur
    • gjøre endotracheal intubasjon og kontrollere tubeleie
    • reponere og gipse radiusfraktur
    • mikroskopi av blodutstryk, gjenkjenne de ulike blodcelletypene og angi om de er modne eller umodne
    • utsæd av prøvemateriale på medier for dyrking av bakterier
    • fremstilling av preparat for Gram-farging og mikroskopisk vurdering av slikt preparat
  • utføre følgende ferdigheter på modell/fantom/preparat/medstudent:
    • gjennomføre basal hjerte-/lungeredning hos barn og voksne
    • sikre frie luftveier
    • gjennomføre ventilasjon med bag/maske
    • gjennomføre avansert hjerte-/lungeredning
    • gjøre leddpunksjon og intraartikulær injeksjon
    • anlegge thoraxdren
    • anlegge intraossøs kanyle og infusjon
    • blottlegge perifer vene
    • gjøre intrakardial injeksjon
    • gjøre pericardiocentese
    • anlegge stiv nakkekrage
    • frigjøre person fra bil etter ulykke
    • gjøre suprapubisk blærepuksjon
  • forstå kompleksiteten i vanlige sykdomsbilder og lære seg en systematisk fremgangsmåte i klinisk arbeid
  • kunne foreslå og begrunne ulike typer terapeutisk intervensjon, spesielt medikamentell og kirurgisk behandling, og opplegg for kontroll og pasientinformasjon under og etter behandling
  • kunne bruke akuttmedikamenter og væsker
  • forstå prinsippene for frigjøring av personer fra bilulykke gjennom tverrfaglige simuleringer på enkle og avanserte dukker med etterfølgende debriefing, utvikle ferdigheter til bedre samhandling og kommunikasjon innenfor egen profesjon og mellom profesjoner
  • søke å fremme bevisstheten om autonomiproblematikk i akuttsituasjoner
  • utvikle oppmerksomhet på egen rolle i akuttsituasjoner hvor det er viktig å prioritere
  • utvikle oppmerksomhet på viktigheten av tverrfaglig teamarbeid i behandlingen av akutt syke/alvorlig skadde pasienter
  • forstå de krav som samfunnet stiller til dagens leger, legenes problemer i denne sammenhengen, og kunne forholde seg profesjonelt – personlig, etisk og juridisk – til mistanke om at det er begått feil
  • formulere presise faglige spørsmål, gjennomføre søk etter forskningsbasert informasjon og tolke resultater i primærstudier, systematiske oversikter og metaanalyser
  • vite når du trenger ny faglig kunnskap og hvordan innhente denne kunnskapen som del av en livslang læringsprosess
  • forstå betydningen av god samhandling med pasienter og med andre helsearbeidere
  • ha innsikt i ledelsesbetydning for yrkesutøvelse på lokalplanet og i et makroperspektiv
  • ha evne til kontinuerlig og planmessig å kunne evaluere og å forbedre eget og andres legearbeid
  • ha fokus på pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
  • kunne forutse vanskelige kommunikasjonsmessige utfordringer i møte med pasienter og pårørende, og kunne forberede seg på disse på en god måte.

Generell kompetanse

Ved fullført undervisning i 11. og 12.semester skal studentene:

  • kunne gjennomføre en selvstendig, full klinisk undersøkelse av udifferensiert pasient (ta opp sykehistorie og undersøke) og kunne systematisere og formulere informasjonen

Med utgangspunkt i en selvstendig pasientundersøkelse skal de kunne:

  • foreslå og begrunne supplerende undersøkelser og forstå betydningen av begrepene sensitivitet, spesifisitet og prediktive verdier når det gjelder diagnostikk både i relasjon til den enkelte pasient og generelt
  • gjøre etiske vurderinger, herunder kostnad-nytte vurderinger, ved bruk av diagnostiske prøver både i relasjon til den enkelte pasient og generelt
  • foreta en vurdering av differensialdiagnostiske muligheter i relasjon til pasienten

Studentene skal kunne vurdere pasienter med sammensatte kliniske tilstander og multiple sykdomsmanifestasjoner innbefattende å:

  • kunne prioritere enkeltkomponentene i disse når det gjelder videre diagnostikk og behandling
  • forstå betydningen av å kunne se sammenhenger mellom dem. Det legges vekt på kommunikasjon med pasient/pårørende.

Studentene skal kunne gi førstehjelp og ha detaljert kjennskap til akuttbehandlingen av pasienter med livstruende sykdommer, skader og forgiftninger innbefattende å:

  • kunne prioritere mellom de ulike behandlingstilbud
  • kjenne kontraindikasjoner, bivirkninger og interaksjoner ved vanlige behandlingsformer
  • kunne informere pasientene om prinsippene for og gjennomføringen av behandlingen og dens bivirkninger og komplikasjoner
  • kjenne metodologiske og etiske prinsipper for vurdering av vitenskapelige rapporter om nye terapiformer

Studentene skal kjenne rutinene for samarbeid i helsevesenet - tverrfaglig samarbeid og formidling av informasjon om pasienter til leger og annet helsepersonell i allmennhelsetjenesten og spesialisttjenesten og kunne reflektere over rollen som leder og deltaker i grupper/team.

Studentene skal kunne kombinere forskningsbasert kunnskap, klinisk ekspertise og pasientpreferanser i møte med enkeltpasienter og kunne forklare hvordan utilsiktede hendelser og feil kan oppfattes av lege, pasient og pårørende.

Publisert 22. mai 2013 22:50