Problembasert læring (PBL)

Studentene skal i 11/12-semester arbeide med 7 alminnelige PBL-oppgaver. Med utgangspunkt i oppgaveteksten skal studentene på første PBL-møte identifisere pasientenes problemer, og foreslå mulig årsaker til disse.

Med dette som utgangspunkt skal studentene diskutere sammenhengene mellom pasientens problemer og de foreslåtte årsaker. Gruppen vil dermed ofte måtte foreta patofysiologiske resonnementer, og slik knytte sin kunnskap i basalfag og parakliniske fag opp til den kliniske problemstilling i oppgaven. I den grad sosiale eller psykologiske forhold kan medvirke til pasientens problemer, må gruppen diskutere årsakssammenhenger også innen disse områdene. I studiets sluttfase er det spesielt viktig at dette integreringspotensialet i PBL-oppgavene utnyttes til fulle.

En av oppgavene skal være studentgenerert og skal foregå med utgangspunkt i en lærerveiledede undersøkelse som gjennomføres ved en klinisk avdeling. Hensikten med denne PBL-oppgaven er at noen studenter som en forsøksordning får anledning til å lage en egen PBL-oppgave innenfor rammen av de vedtatte målsettinger for 11.-12. semester.

V01: Oversikt over PBL-grupper og veiledere

Publisert 23. nov. 2005 17:11 - Sist endret 25. apr. 2006 12:40