Læringsmål

Studentene skal kunne gjennomføre en selvstendig, full klinisk undersøkelse av udifferensiert pasient (ta opp sykehistorie og undersøke) og kunne systematisere og formulere informasjonen.

Med utgangspunkt i en selvstendig pasientundersøkelse skal de kunne:

  • foreslå og begrunne supplerende undersøkelser og forstå betydningen av begrepene sensitivitet, spesifisitet og prediktive verdier når det gjelder diagnostikk både i relasjon til den enkelte pasient og generelt
  • gjøre etiske vurderinger, herunder kostnad-nytte vurderinger, ved bruk av diagnostiske prøver både i relasjon til den enkelte pasient og generelt
  • foreta en vurdering av differensialdiagnostiske muligheter i relasjon til pasienten

Studentene skal kunne vurdere pasienter med sammensatte kliniske tilstander og multiple sykdomsmanifestasjoner, kunne prioritere enkeltkomponentene i disse når det gjelder videre diagnostikk og behandling, og forstå betydningen av å kunne se sammenhenger mellom dem. Det legges vekt på kommunikasjon med pasient/pårørende.

Studentene skal kunne gi førstehjelp og ha detaljert kjennskap til akuttbehandlingen av pasienter med livstruende sykdommer, skader og forgiftninger.

De skal også kunne prioritere mellom de ulike behandlingstilbud og kjenne kontraindikasjoner, bivirkninger, interaksjoner og komplikasjoner ved vanlige behandlingsformer. De må kunne informere pasientene om prinsippene for og gjennomføringen av behandlingen, samt om bivirkninger og komplikasjoner. De skal også kjenne metodologiske og etiske prinsipper for vurdering av vitenskapelige rapporter om nye terapiformer.

De skal kjenne rutinene for samarbeid i helsevesenet - tverrfaglig samarbeid og formidling av informasjon om pasienter til leger og annet helsepersonell i allmennhelsetjenesten og spesialisttjenesten.

Publisert 21. okt. 2009 15:04