Kurs - Øvingstimer/ferdighets- og prosedyretrening

Å presentere informasjon om alvorlig/dødelig sykdom – ferdighetstrening med simulerte pasienter

Bakgrunn for undervisningen:

Pasienter forventer i dag at leger kan presentere informasjon om alvorlig sykdom som kreft. Å presentere dårlige nyheter læres best ved systematisert trening på simulerte pasienter.

Læringsmål for undervisningen:

Å gjenkjenne sentrale etiske utfordringer når dårlige nyheter skal presenteres, å kjenne prinsippene for presentasjon av dårlige nyheter, å vite om forskjellen på informasjon og kommunikasjon, å vite om pasienters preferanser og å gjenkjenne / respondere på de vanligste reaksjonene en ser hos pasienter som har mottatt dårlige nyheter.

Gjennomføring:

5t kurs bestående av 1 t forelesning og 4 t praktiske øvelser i grupper. I gruppene vil det bli trent på reelle sykehistorier med trente skuespillere som pasienter.

Læremidler:

Lærebok i onkologi, stensil og forelesningsnotater.

Laboratoriekurs i KBF

Studentene deles inn i 2 grupper PBL-gruppene 1-7 og PBL-gruppene 8-14

"Kurs i fallgruver i laboratoriebruk i allmennmedisin."

Kursets motto: "Hvordan lærer jeg å stole på mine klinisk-kjemiske målresultater og analysesvar?”

Kurset tar sikte på å forsterke forståelsen av forelesningen: "Fallgruver i laboratoriebruk i allmenn medisin". Grunnen til å ta opp dette tema som kurs er basert på at legene i allmenn praksis står overfor en rekke problemer knyttet til prøvetaking, prøveanalysering og prøvesvar-forståelse.

Kurset er lagt opp ved at studentene inndeles i grupper som alle måler bl. annet blodsukker og hemoglobin og hvor instruksjonen skjer ved personell som har lang erfaring i hva som lett gjøres feil i den vanlige allmenn medisiners praksis. Målet er å bruke gruppenes resultater og praktiske erfaringer til å oppleve og forstå hvorledes måleresultater oppstår og må tolkes. Det er også et mål å skjønne hvorledes legene i praksis kvalitetssikrer sine måleresultater.

Studentene inndeles i grupper som alle utfører en del laboratorieanalyser.

Trenede instruktører vil veilede.

Gjennomføring:

1 t forelesning "Fallgruver i laboratoriebruk" i uke 18

4 t kurs. Kurset arrangeres i Store kurssal, Laboratoriebygget på Ullevål universitetssykehus. Kullet deles i 2 (PBL-gruppene 1-7 og PBL-gruppene 7-14)

Praktisk kurs i indremedisin, fase II, uke 13 og 14:

6 timers praktisk kurs i klinisk medisin, som bl.a. omfatter EKG.

Patologikurs, fase II og III, uke 29 og 34:

Studentene deles i to grupper. Tidsramme: 6 timer, fordelt på to dager.

Sted: Kurssalen, B-avsnittet, Rikshospitalet

Kursundervisningen gis i emnene mammapatologi, urinveier og prostata, testispatologi og ben-/leddpatologi. Til hvert av disse emnene utarbeides sykehistorier som korresponderer med de makroskopiske og mikroskopiske preparatene. Etter en kort innføring av veileder i starten av kurset går studentene gjennom sykehistorie, makroskopisk vurdering og histopatologiske funn, som skal føre frem til et diagnoseforslag. Veileder er tilgjengelig under hele kurset og går igjennom sykehistoriene til slutt. Veileder velger de mest aktuelle kasus i relasjon til hva som har vært tatt opp på forelesninger og klinikker.

Gruppeundervisning i katastrofe- og akuttmedisin, fase III, uke 31-34:

Katastrofeøvelse og demonstrasjon av frigjøringsteknikker, fase IV:

Katastrofeøvelsen tar hele dagen. Det samarbeides med politi, brannvesen og forsvaret, og at øvelsen gjennomføres på/ved Ahus.

Lovanvendelse, fase IV, uke 30, og 35-37:

Tidsramme: 6 timer. Studentene arbeider i grupper (tilsvarende PBL-gruppene) med praktiske oppgaver knyttet til lov- og regelverk med betydning for helsevesenet.

Publisert 21. okt. 2009 15:04