Læringsmål for faglige elementer (blokker)

Læringsmål for fase I - Introduksjon

Studentene skal:

  • kunne gjennomføre en selvstendig, klinisk undersøkelse
  • kunne rekvirere de mest relevante supplerende prøver og spesialundersøkelser
  • kunne anvende begrepene sensitivitet, spesifisitet og prediktiv verdi på positivt/negativt prøve- eller undersøkelsesresultat
  • forstå kompleksiteten i vanlige sykdomsbilleder, og lære seg en systematisk fremgangsmåte i klinisk arbeid
  • kunne gjøre rede for prinsippene for formidling av klinisk informasjon til pasientene og mellom nivåene i helsetjenesten
 

Læringsmål for fase II - sykdomspresentasjoner

Studentene skal:

  • kunne differensialdiagnostisere pasienter med vanlige, subakutte og kroniske sykdomspresentasjoner, utfra en generell undersøkelse og relevante supplerende prøver (jfr. fase I)
  • gjøre rede for det patologisk-anatomiske og patofysiologiske grunnlag for disse
  • kunne foreslå behandling overfor slike pasienter
  • kunne gjennomføre diagnostiske og terapeutiske prosedyrer i henhold til ferdighetsliste
  • bli fortrolige og kjent med rutiner for praktisk, klinisk arbeid, og bruk av moderne informasjonsteknologi i dette arbeidet
 

Læringsmål for fase III – katastrofe- og akuttmedisin

Kunnskaper:

Studentene skal:

  • kunne håndtere alvorlige akuttsituasjoner på en systematisk måte og kunne bruke sine kunnskaper i patofysiologi i vurderingen av pasientene
  • ha innsikt i den psykiske påkjenning det er å ta avgjørelser uten å ha all informasjon, i å måtte arbeide med begrensede ressurser, og i betydningen av «debriefing».
  • ha kjennskap til krisepsykiatrisk intervensjon på individ og gruppenivå, og om organisering av katastrofepsykiatrisk hjelp
  • ha kjennskap til innholdet i akuttkoffert og bruken av denne, og kunne planlegge innholdet i egen legekoffert
  • kunne prinsippene for organisering av skadested, inklusive legens rolle i en teamfunksjon og ved pasientsortering.
  • vite hvordan redningstjenesten er oppbygd
 

Ferdigheter:

Studentene skal

  • kunne vurdere pasienter med viktige akutte sykdomsbilleder og skader
  • kunne bruke akuttmedikamenter og væsker.
  • forstå prinsippene for frigjøring av personer fra bilulykke
  • beherske visse akutte terapeutiske og diagnostiske prosedyrer, som spesifisert på egen ferdighetsliste

Holdninger:

Studentene skal:

  • søke å fremme bevisstheten om autonomiproblematikk i akuttsituasjoner
  • utvikle oppmerksomhet på egen rolle i akuttsituasjoner hvor det er viktig å prioritere
 

Læringsmål for fase IV – intervensjoner, helsesjekk, regelverk

Studentene skal:

  • kunne foreslå og begrunne ulike typer terapeutisk intervensjon, spesielt medikamentell og kirurgisk behandling, og opplegg for kontroll og pasientinformasjon under og etter behandling.
  • kunne gjøre rede for det patofysiologiske og patologisk-anatomiske grunnlag for ulike typer behandling
  • forstå de krav som samfunnet stiller til dagens leger, legenes problemer i denne sammenhengen, og kunne forholde seg profesjonelt – personlig, etisk og juridisk – til mistanke om at det er begått feil
 

Publisert 14. okt. 2010 16:44