PBL

Problembasert læring (PBL)

Obligatorisk undervisning

Også i dette semesteret er PBL en viktig og sentral læringsform, og veiledernes og studentenes oppgaver blir som før. Denne undervisningen går over 14 uker, delt i to bolker på 7 uker hver, og vil bli gitt av lærere fra forskjellige fagområder. Emner som tas opp følger organblokkene. Kullet deles opp i grupper som tidligere, og hver PBL-lærer følger én gruppe i én bolk, se for øvrig timeplanen ( oksebasen ).

PBL-gruppearbeidet.

PBL-gruppene består av ca. 8 studenter og en veileder. Nye grupper settes sammen ved loddtrekning før uke 1 og uke 9. Veileder og studenter har sammen ansvar for at gruppen fungerer som den skal. I dette inngår felles ansvar for en åpen og aksepterende atmosfære slik at alle kan delta uten at spørsmål eller forslag betraktes som "dumme". Tilbakemelding og evaluering underveis skal gå begge veier.

7 trinn i arbeidet med PBL-oppgavene • klargjøre situasjonen og begreper • identifisere problemer • foreslå mulige årsaker • drøfte sammenhenger mellom problemer og årsaker • formulere behov for læring • innhente kunnskap • anvende kunnskapen

Studentenes ansvar/oppgaver • Tilstedeværelse på gruppemøter. Det ødelegger arbeidet for de andre hvis noen stadig ikke er til stede. • Aktivitet på møtene. Alle studentene er forventet å delta og ha forberedt seg i henhold til læringsbehovene som gruppen i fellesskap har kommet frem til. • Pass på at prosessen går fremover. I hovedtrekk i samsvar med de 7 trinnene. • Utfordre hverandre med hensyn til argumentasjon og begrunnelser for konklusjoner og utsagn. • Ved avslutning av 2. møte skal oppgaven evalueres i samarbeid med veilederen. Det fylles ut et eget skjema som leveres til semesterlederen.

Veileders ansvar/oppgaver • Bidra til at arbeidet følger de nødvendige trinn i logisk problemløsning. I tidlig fase av en oppgave bør veilederen bidra til åpen diskusjon, deretter til valg og fokusering. • Bidra til styring mot adekvate læringsmål ved spørsmål og oppfordring til oppsummeringer underveis. Veilederen må følgelig ha godt kjennskap til målene for semesteret og hva studentene kan fra før. • Bidra til realisme i læringsbehovene, hvis de truer med å bli for omfattende; også til at det ikke brukes for mye tid på perifere aspekter underveis. • Ved spørsmål bidra til at studentene går i dybden og ikke bare nøyer seg med overflatiske kunnskaper og forklaringer. • Når det oppstår konflikter, er veilederens oppgave å hjelpe gruppen til å se at det er et problem – ikke alene sørge for at det løses. • Gi råd om hvordan og hvor informasjon kan innhentes.

Fraværsregler Fraværsreglene er felles for hele studiet og finnes på Programsiden for medisinstudiet

For 3.semester for hver halvdel av semesteret (uke 1-8 og uke 9-18) gjelder: Man kan ha inntil 3 fravær uten noen form for kompensasjon. Det skal kompenseres med en omfattende skriftlig oppgave ved 4 fravær. Ved 5 fravær eller mer får man ikke gå opp til eksamen.

Studenter får ikke bytte PBL-gruppe, men må fortsette i den gruppen de er satt opp i. Det kan imidlertid søkes fakultetet om særplass. Søknad om permisjon eller særplass i en gruppe må være Studieseksjonen i hende senest 4 uker før studiestart. Om regler for særplass og andre regler, kan dere se Gjeldende lover og regler for medisinstudenter

Publisert 23. feb. 2004 17:47 - Sist endret 24. feb. 2004 12:04