Læringsmål for enkelte blokker

Fase 1 (uke 1 til uke 3)

Undervisningen konsentreres om anatomi (disseksjoner og histologikurs) og fysiologi. Studentene begynner med klinisk undervisning (undersøkelsesteknikk)

Etter denne delen skal studentene:

  • Kjenne til hovedtrekkene i fordøyelsesorganenes beliggenhet, struktur og utvikling, innervasjon, blodforsyning, lymfedrenasje og funksjon.
  • Kunne beskrive oppbygningen av GI-tractus i et mikroskopisk preparat (gjenkjenne lagdelingen, vise plassering av muskelceller, kjertelceller, lymfoid vev og nerveceller).
  • Kunne redegjøre for hvordan motilitet oppstår ved at glatt muskulatur påvirkes av pacemakerceller, enterisk nervesystem og autonom innervasjon.
  • Kjenne til hvordan grunnrytmen (“slow waves”) oppstår og brer seg langsetter mave/tarm-kanalen.
  • Kunne redegjøre for hvordan stoffer skilles ut (seserneres) og tas opp (absorberes) av epitelcellelaget i GI-tractus.
  • Kunne beskrive hvordan denne transporten påvirkes/reguleres av fysiske forhold og fysiologiske signalsysteme(nevrotransmittere, hormoner).

Fase 2 (uke 3 til 6)

Hovedvekten legges her på ernæring og metabolisme. Næringsstoffer “følges” fra bordet gjennom GI-tractus via fordøyelsesprosessene til de ulike vev. Samtidig blir det en fordypning i anatomi og fysiologi spesielt med vekt på de ulike kjertlers struktur, funksjon og regulering. Studentene skal lære hovedprinsippene for opptak og omsetning av legemidler, og de får en innføring i bruk av klinisk-kjemiske analyser for å diagnostisere sykdomsprosesser som påvirker fordøyelse/absorpsjon. Det gis også en innføring i patologi.

Etter del 2 skal studentene:

  • Kunne beskrive transport, absorpsjon og metabolisme av proteiner, karbohydrater, alkohol og fett, og beskrive fordeling og omsetning i ulike vev.
  • Kunne redegjøre for hvordan prosesser i munnhulen (tygging, salivasjon) og magesekken har betydning for fordøyelsesprosessen.
  • Kunne beskrive fordøyelsesprosessene i tynntarmen
  • Kunne beskrive sammensetning, funksjon og regulering av sekreter fra lever, pancreas og tarm.
  • Forstå betydningen av det enterohepatiske kretsløp
  • Kunne utforme et begrunnet forslag for valg av klinisk-kjemiske prøver ved mistanke om malabsorpsjon/maldigesjon.
  • Kunne redegjøre for hvordan lipoproteiner syntetiseres og seserneres i lever og tarm, og deres transport til og metabolisme i perifere vev.
  • Kunne redegjøre for faktorer i kosten som har betydning for konsentrasjonen av lipoproteiner i plasma.
  • Kunne beskrive betydningen av ulike lipider (fettsyrer, kolesterol, fosfolipider), og redegjøre for eikosanoidenes metabolisme og funksjon.
  • Gjenkjenne i mikroskop inflammatoriske og neoplastiske prosesser i de ulike fordøyelsesorganene.

Fase 3 (uke 6 til 7)

Mineraler og vitaminer “følges” gjennom GI-tractus på samme måte som næringstoffene. I undervisningen forøvrig legges det større vekt på leverens funksjoner enn tidligere. Den funksjonelle anatomi, fysiologi og patologi repeteres.

Etter denne delen skal studentene:

  • Kunne redegjøre for menneskets behov for vitaminer og mineraler, forekomst i ulike matvarer, og de viktigste mangelsymptomer.
  • Kunne beskrive transport, absorpsjon og metabolisme av vitaminer og mineraler i GI-tractus, og redegjøre for fordeling til og funksjon i ulike vev.
  • Kunne beskrive prinsipper for levermetabolisme av medikamenter, og forklare levertoksiske effekter av dette, spesielt knyttet til dannelse av reaktive metabolitter.
  • Kunne redegjøre for cytochrom P450-systemet, og betydningen av induksjon/hemming av metabolisme.
  • Kunne forklare forskjellen mellom konjugert og ukonjugert bilirubin, hvordan bilirubin måles i serum, og mekanismene for dannelse av bilirubinderivater i urinen ved levercelleskade og gallestase.
  • Kunne beskrive de vanligste enzymforandringene i serum ved lever-, galle- pancreassykdom, forklare prinsippet ved elektroforese av serumproteiner, og tegne en prinsippskisse av elektroforesefunnene ved kronisk leversykdom
  • Kunne forklare skissemessig hvilke koagulasjonsfaktorer som måles ved Normotest (NT).
  • Kunne gi et begrunnet forslag til klinisk-kjemiske prøver hos pasienter med leversykdom.

Fase 4 (uke 7 til 8)

I den siste delen skal studentene sammenfatte sine kunnskaper i ernæring og metabolisme (biokjemi). De skal:

  • Forstå sammenhengen mellom energiinntak og energiforbruk, derigjennom energibalansens betydning for kroppsvekt.
  • Ha kunnskap om sykdommer som henger sammen med overvekt og avmagring, samt kostholdets betydning for fysisk aktivitet.
  • Kunne forklare hormonelle og metabolske endringer etter et måltid, ved faste, sult og økende arbeidsbelastninger.

Propedeutisk undervisning (uke 1 til uke 8)

Legestudentene får i løpet av perioden den første innføring i behandling av pasienter med sykdommer i fordøyelsesorganene. Studentene skal:

  • Kunne beskrive fordøyelsesorganenes vanligste symtomer
  • Kunne ta opp anamnese på pasienter med symptomer på sykdom i fordøyelsesorganene og ut fra anamnesen sannsynliggjøre hvilket organ som er affisert
  • Kunne utføre en klinisk undersøkelse inkludert rektal eksplorasjon, og ved å relatere disse til anatomi, sannsynliggjøre hvilket organ som er affisert
  • Ved hjelp av enkle midler kunne bedømme pasienters ernæringsstilstand
  • Kunne foreslå klinisk-kjemiske analyser for å diagnostisere og følge sykdomsprosesser i fordøyelsesorganene
  • Ha kjennskap til undersøkelsesmetoder som endoskopi, ultralyd, røntgen og funksjonsundersøkelser

Ernæring i praksis, utplassering på ulike arbeidssteder (uke 1 - 8).

Gjelder for ernæringsstudentene

Ernæringsstudentene får i denne perioden en innføring i hvordan ernæringsarbeid foregår i praksis.

Ernæringsstudentene skal

  • få innsikt i hva som er arbeidsfeltene på den institusjonen de er utplassert på
  • bli orientert om hva som er hovedoppgavene til ernæringsfysiologen(e) på arbeidsplassen
  • etter avsluttet utplassering ha en felles oppsummering.

Publisert 6. juli 2006 11:33