Dette semester skal forberede deg til kommende arbeidsoppgaver med pasienter. Derfor inneholder semesteret en del ”klinisk propodeutik”, hvor du får trene på praktisk arbeide med pasienter. Du får i dette semester også en grundig innføring i kroppens fordøyelse og ernæring. I tillegg får du grunnleggende kunnskaper om alminnelige sykdommer innenfor disse områder.
I beskrivelse av styringsverbene/handlingsverbene i målbeskrivelsen har vi benyttet Bloom’s taksonomi for kunnskapsnivåer som består av følgende nivåer:
- Nivå 1) Angi, nevne, liste opp, huske, gjengi,
- Nivå 2) Forklare, forstå, diskutere, beskrive, gjenkjenne
- Nivå 3) Anvende kunnskap, applisere kunnskap, demonstrere,
- Nivå 4) Analysere, tolke, kritisere
- Nivå 5) Syntese, vurdere, avgjøre
- Nivå 6) Evaluere, sette sammen kunnskap (forskningsnivå), skape.
Vi bruker hovedsakelig kunnskapsnivå 1-3, men vi benytter også nivå 4 enkelte ganger i læringsmålene for semester 4A. Dessuten forventes det at studentene skal kunne tolke/analysere stoffet generelt og bruke kunnskapen på nye problemstillinger etter gjennomført semester.