Målbeskrivelse

Dette semester skal forberede deg til kommende arbeidsoppgaver med pasienter. Derfor inneholder semesteret en del ”klinisk propodeutik”, hvor du får trene på praktisk arbeide med pasienter. Du får i dette semester også en grundig innføring i kroppens fordøyelse og ernæring. I tillegg får du grunnleggende kunnskaper om alminnelige sykdommer innenfor disse områder.

I beskrivelse av styringsverbene/handlingsverbene i målbeskrivelsen har vi benyttet Bloom’s taksonomi for kunnskapsnivåer som består av følgende nivåer:

  • Nivå 1) Angi, nevne, liste opp, huske, gjengi,
  • Nivå 2) Forklare, forstå, diskutere, beskrive, gjenkjenne
  • Nivå 3) Anvende kunnskap, applisere kunnskap, demonstrere,
  • Nivå 4) Analysere, tolke, kritisere
  • Nivå 5) Syntese, vurdere, avgjøre
  • Nivå 6) Evaluere, sette sammen kunnskap (forskningsnivå), skape.

Vi bruker hovedsakelig kunnskapsnivå 1-3, men vi benytter også nivå 4 enkelte ganger i læringsmålene for semester 4A. Dessuten forventes det at studentene skal kunne tolke/analysere stoffet generelt og bruke kunnskapen på nye problemstillinger etter gjennomført semester.

Publisert 27. okt. 2009 10:41 - Sist endret 8. des. 2009 18:06