Praktiske prosedyrer

Innledning

Dette er en oversikt over praktiske prosedyrer som studentene skal tilegne seg i ny studieplan. For hvert semester er det listet opp hvordan den enkelte prosedyre forventes innlært, på hvilket nivå den skal innlæres, og med hvilken metode.

Det er viktig å merke seg at denne oversikten ikke omfatter samtlige kliniske ferdigheter. Den er forsøkt begrenset til enklere, veldefinerte praktiske prosedyrer som jo bare utgjør en liten del av den totale ferdighetsinnlæring i et medisinstudium. Innlæringen av slike prosedyrer skiller seg fra innlæring av andre kliniske ferdigheter, bl.a. ved t det er mulig å fastsette et nivå for utførelse, og at det relativt enkelt kan kontrolleres at ferdigheten er innlært på spesifisert nivå. Når det gjelder anamneseopptak, generell klinisk undersøkelse og undersøkelse innen enkeltfag, er krav til ferdigheter presisert i både overordnete mål og delmål for hvert semester. Dette er til dels meget komplekse ferdigheter som bør utvikler gradvis gjennom hele studiet, og hvor en enkel attestasjon av oppnådd nivå ville kunne gi et falskt inntrykk av målbarhet.

Eksempler på ferdigheter som i tråd med dette er utelatt fra oversikten, er: ”oftalmoskopi”, ”Rombergs prøve”, ”palpasjon av uterus”, ”vurdere pubertetsutvikling”, ”gjennomføre en undersøkelse av psykisk status presens” osv. Det er altså mange viktige ferdighetsmål i hvert semester som ikke er tatt med i oversikten. Dette må imidlertid ikke forstås som at det ansees viktigere å lære å utføre visse praktiske prosedyrer enn å kunne kommunisere med og undersøke pasienter.

For hvert semester er prosedyrene satt opp med utgangspunkt i de foreliggende semesterutvalgsinnstillingene; - deretter er oversikten grundig revidert og supplert i møter, høringsrunder og et arbeidsseminar. Det vil sannsynligvis være behov for ytterligere revisjon og justering etter at det hele er prøvd ut i praksis. Dette kan imidlertid ikke gjøres av det enkelte semesterstyre alene. Dels kreves en bredere faglig plattform for slike forandringer, dels utgjør oversikten en integrert helhet, slik at forandringer i et semester vil ha implikasjoner for prosedyreopplæringen også i andre semestre. Eventuelle endringer må derfor skje i en dialog mellom semesterstyrene og den sentrale studieledelsen. Det er hver enkelt students ansvar å sørge for at prosedyrene blir innlært på det spesifiserte nivå.

Forklaring til tabellene

Nivå

En angivelse av det nivået ferdigheten skal beherskes på etter gjennomført semester. 1: Har sett ferdigheten bli utført 2: Har selv utført ferdigheten på modell/fantom/preparat/medstudent 3: Har selv utført ferdigheten minst én gang på pasient 4: Kan utføre ferdigheten selvstendig

Innlæringsmetode:

Angir den eller de metoder som kan brukes for å lære prosedyren. Bokstavene refererer til fire alternativer: a) Klinisk klinisk smågruppeundervisning/”bedside” smågruppeundervisning b) Tilstedeværelse på sengepost/poliklinikk utenom organisert undervisning c) Bruk av ferdighetssenter d) Spesielt arrangerte kurs

Forts.:

Angir om ferdighetsinnlæringen fortsetter i et senere semester, eller om den sluttføres (S) i dette semesteret.

Ferdighetsliste for 7. semester

Ferdighetssenteret på Rikshospitalet

Faglig ansvarlig: Hanne Storm, E-post: hanne.storm@medisin.uio.no

Ferdighetssenteret på Rikshospital er nå tilgjengelig for studenter fra og med 3. semester. Adgang får du ved å bruke ditt studentkort, utstedt på Rikshospitalet Senteret er døgnåpent, og du finner det like ved siden av biblioteket (gå til høyre når du kommer inn hovedinngangen, forbi atriet på venstre hånd).

Ferdighetssenteret vil være et sted der du, alene eller helst sammen med andre studenter, kan øve på praktiske ferdigheter gjennom hele studiet, både knyttet opp mot læringsmål for de ulike semestre samt ved repetisjon. Det vil også bli arrangert undervisning på Ferdighetssenteret av Det medisinske fakultets ansatte etter fastsatt timeplan. Det vil da bli fokusert på kunnskaper, holdninger og ferdigheter i de enkelte prosedyrer. Der det er mulig, vil øvelse på pasienter på sykehusets avdelinger knyttes opp mot læringen på Ferdighetssenteret.

Ferdighetssenteret har ulike modeller og dukker plassert på 5 rom for praktiske ferdigheter.

Rom 1: HLR: Øvingsutstyr for hjerte-lunge-redning (intubasjon, ventilasjon, kompresjon på spebarn-, barn- og voksenmodeller), halskrager osv.

Rom2: Infusjon/ suturering/ kateterisering: Modeller for øving på intravenøs tilgang, (inkl. sentralt venekateter), arteriell blodprøvetaking, hudsuturering, urinkateterisering (mann og kvinne), hjertekateterisering.

Rom 3: Obstetrikk / gynekologi: Ulike modeller samt gynekologisk undersøkelsesutstyr, inkl. undersøkelsesstol, til bruk ved øving på gynekologiske / obstetriske ferdigheter. Rom 4: ØNH/ Øye/ Nevro: Modeller for øving på undersøkelse av vanlige trommehinneforandringer, skylling av ørevoks, studier av anatomi. Øye: Modell for gjenkjenning av patologiske øyebunnsforandringer. Nevrologi: Spinalpunksjonsmodell.

Rom 5: Toraks/ abdomen: Undersøkelsesbenker, anatomisk modell av toraks / abdomen. Modell for øving på rektalundersøkelse, med ulike patologiske forandringer i prostata. Digitalt stetoskop for medlytting (inntil 5 studenter) av bilyder (kontakt leder av Ferdighetssenteret for utlån). I tillegg er det på Ferdighetssenteret 2 kollokvierom, samt rom for kommunikasjonsøving.

I kjelleretasjen rett under finner du Ferdighetssenterets PC-stue med 12 PCer. På alle rom er det installert PC koblet i nettverk (UiO), med DVD-spiller og høytalere. Du får der tilgang på www, samt egenutviklede multimediaprogram for læring av praktiske ferdigheter.

Publisert 16. apr. 2012 15:14