ERN3020 – Laboratoriearbeid i ernæringsforskning
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Emnet gir en innføring i relevante forskningsmetoder innen basal ernæringsforskning inkludert fortolkning og presentasjon av resultater fra molekylærlaboratoriske metoder. Emnet legger vekt på kunnskap om hvordan signalsystemer og gener er viktige i reguleringen av kronisk inflammasjon påvirker livsstilsykdommer. Det vil bli gitt undervisning i ulike metoder innen ernæringsforskning, herunder modellorganismer (dyr) og enkeltceller, kombinert med molekylærbiologiske metoder og tolkning av data. Studentene får erfaring med planlegging, gjennomføring og rapportering av laboratorieforsøk.
Hva lærer du?
Læringsutbytte
Kunnskaper
Ved fullført emnet skal du kunne
• Gjøre rede for signalsystemer og gener som er viktige i regulering av kronisk
inflammasjon som påvirker utvikling av ulike livsstilsykdommer som hjerte -og
kar sykdom, diabetes og kreft.
• Beskrive fordeler og ulemper med ulike modellsystemer som celle- og dyremodeller,
samt humane celle-modeller.
• Beskrive relevante laboratoriemetoder som brukes for å påvise uttrykk av gener,
proteiner eller aktivering av forskjellige signalveier i celler.
• Beskrive måter for integrering av ulike typer forskningsmetoder (f.eks. in vitro
forsøk, dyreforsøk, kliniske forsøk) i ernæringsforskning.
• Forklare hvilke faktorer som bidrar til variasjon i laboratorieforskning.
Ferdigheter
Ved fullført emnet skal du kunne
• Designe og gjennomføre et laboratorieforsøk.
• Gjennomføre vanlige laboratorieanalyser på materiale fra mennesker eller dyr,
inkludert molekylærbiologiske og biokjemiske analyser.
• Gjennomføre molekylærbiologiske teknikker som f.eks. RNA-isolering, kvantitativ
polymerase kjedereaksjon (RT-qPCR), ELISA og immunoblotting (western blotting).
• Presentere resultater fra laboratorieforsøk i figurer og tabeller etter vitenskapelig
standard.
• Formidle resultater fra et vitenskapelig forsøk i en kort vitenskapelig artikkel.
Generell kompetanse
Ved fullført emnet skal du kunne
• Reflektere over hvordan kosten påvirker livsstilsykdommer på celle- og
molekylært nivå.
• Reflektere over styrker og svakheter ved ulike modellsystem og ulike
molekylærbiologiske metoder som brukes innen ernæringsforskning
Opptak og adgangsregulering
Forbeholdt studenter på Klinisk ernæring (master - 5 år)
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper: ERN3000 – Metoder for å kartlegge kosthold og energiforbruk og ERN3010 – Metabolisme og livsstilssykdommer
En programstudent som har vært borte fra studiet i mer enn to år sammenhengende, kan pålegges av fakultetet å gjenta tidligere godkjent obligatorisk undervisning og/eller tidligere beståtte eksamener før studenten får gå videre i studiet.
Overlappende emner
6 studiepoeng overlapp mot ERN4300 – Klinisk ernæringsforskning og kunnskapsoppsummering
Undervisning
Undervisningen består av forelesninger, laboratorieforsøk og selvstudier.
Pensum og læringsmål er dekket i forelesningene og laboratorieforsøk.
Obligatoriske arbeidskrav
Det er satt opp 6 dager med laboratoriearbeid, og du må være tilstede på minst 5 av disse. Ved mindre enn 5 fremmøter uten gyldig forfall mistes retten til å gå opp til eksamen. Sykdom må dokumenteres med legeattest for å få godkjent gyldig forfall. Legeattesten må opplyse om at den er utstedt i forbindelse med forfall til obligatorisk undervisning, og må leveres eller være poststemplet senest tre dager etter den obligatoriske undervisningen.
Studenter som har fått godkjent gyldig forfall, må skrive kompensasjonsoppgave for å få rett til å gå opp til eksamen.
Adgang til undervisning
Om adgang til å gjenta gjennomført obligatorisk undervisning
Eksamen
For å kvalifisere til innlevering av laboratorierapport i Inspera (eksamen) må det obligatoriske arbeidskravet være oppfylt.
Innlevering av en individuell laboratorierapport i Inspera:
• Hver student skal skrive og levere sin egen laboratorierapport
• Laboratorierapporten må være på 2500-3500 ord med 20-30 referanser
• Referansestil: Nucleic Acids Research journal
• Rapporten vil være basert på laboratoriearbeidet og resultatene generert av
studentene i deres laboratoriegrupper.
Utforming av rapporten:
1. Abstrakt
2. Bakgrunn/Introduksjon
3. Materialer og metoder
4. Resultater
5. Diskusjon
6. Svar på tildelt spørsmål basert på materiale presentert i forelesningene
En student som ikke består eksamen i et semester, kan ordinært ikke gå videre i studiet før eksamen er avlagt og bestått. En student som går opp til ny/utsatt eksamen, kan likevel fortsette å følge undervisning til sensur er falt, evt. til klagesensur foreligger, men må da avbryte semesteret dersom endelig sensur er «stryk».
Studenter som ønsker gjentak, gis mulighet til dette ved neste ordinære eksamen. Gi beskjed til studiekonsulenten dersom du ønsker dette.
Sensur
Universitetsstyret har vedtatt at det skal innføres sensorveiledninger på alle eksamener. Fakultetene skal beskrive sensuropplegget sitt slik at dette framstår klart og transparent for studentene og sikrer samsvar mellom læringsutbytte, oppgaver og karakteren som gis. Det er utarbeidet en samleside med informasjon om eksamen og sensur ved fakultetet som skal ivareta dette.
Kildebruk og referanser
Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.
Hjelpemidler
Alle hjelpemidler er tillat.
Eksamensspråk
Eksamensoppgaven er på norsk. Du kan svare på norsk, svensk eller dansk.
Frist for å endre målform i studentweb er 1. februar.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Studenter som ikke leverer laboratorierapporten innen fastsatt frist må levere legeattest for å få godkjent gyldig forfall og ny frist for innlevering. Studenter som ikke leverer uten gyldig grunn får ikke ny frist for innlevering.
Trekk fra eksamen
Studenter som ikke leverer laboratorierapporten uten gyldig forfall vil rykke ned et kull.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Studenter som har en funksjonsnedsettelse, sykdom eller særskilt behov, kan søke om tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Emnet blir evaluert av studentene midtveis i semesteret og ved semesterslutt.
Se fakultetets kvalitetssystem.