Pensum/læringskrav

*= artikkel finnes i kompendium

@= artikkel finnes på internett

Bøker

Angrist, J. D., & Pischke, J. S. (2014). Mastering' Metrics: The Path from Cause to Effect. Princeton: Princeton University Press, s. 1-208. (208 s.)

Gordon, R. (2015). Regression Analysis for the Social Sciences. Second Edition. New York: Routledge, s. 1-480. (481 s.)

Mehmetoglu, M. & Jakobsen, T. G. (2017). Applied Statistics using Stata. A Guide for the Social Sciences.  Los Angeles: Sage, s. 161-252 (91 s.)

Artikler

@Borgen, N. T. (2013). Instrumentvariabler – en introduksjon for samfunnsforskere. Sosiologi i dag 43: 39-64.
(Generell innføring om instrumentvariabelmetoden)

@Cools, S. & Hart, R. K. (2016). The effect of sibship size on fertility in adulthood. New evidence using IV estimation. Demography 54: 23-44.
(Eksempel på instrumentvariabelmetoden)

@Duncan, G. J. (2008). When to promote, and when to avoid, a population perspective. Demography 45: 763–784.
(Diskusjon av forskjellige metodiske tilnærminger samt bruksmåter for statistisk inferens)

@ Kotsadam, A. & Finseraas, H. (2013). Causal effects of parental leave on adolescents' household work. Social forces 92: 329-351. (23 s.)
(Eksempel på regresjon-diskontinuitet og forskjell-i-forskjell)¨.

@ Leventhal, T. & Brooks-Gunn, J. (2003). Moving to opportunity: An experimental study of neighborhood effects on mental health. American Journal of Public Health, 93: 1576-1582.
(Eksempel på felteksperiment)

@Mastekaasa, A. (2013). Unionization and certified sickness absence: Norwegian evidence. Industrial and Labor Relations Review 66: 117-141.
(Eksempel på kontrollvariabler og FE-metode)

@Mohn, F. A. & Hermansen, A. S. (2013). Kan vi forbedre våre årsaksslutninger ved å tegne grafer? En innføring i den kontrafaktiske modellen og kausale grafer (DAGs). Sosiologi i dag 43: 9-38.
(Generell innføring om kausale grafer)

@Monden, C. W. S. & Uunk, W. J. G. (2013). For better and for worse: The relationship between union dissolution and self-assessed health in European panel data. European Journal of Population 29: 103–125.
(Eksempel på FE-metode)

@Wiborg, Ø. N. & Hansen, M. N. (2018). The Scandinavian model during increasing inequality: Recent trends in educational attainment, earnings and wealth among Norwegian siblings. Research in Social Stratification and Mobility 56: 53-63.
(Eksempel på flernivåanalyse anvendt på søskendata)

Aaberge, R. & Laake P. (1984). Om statistiske teoriar for tolking av data. Tidsskrift for samfunnsforskning 25: 165–186 (tilgjengelig i Canvas). (Generelt om tolkning og bruk av signifikanstester)

 

@- artikler

 

Du kan få tilgang til e-bøker, tidsskriftartikler, databaser og andre elektroniske ressurser i Oria uansett om du er på campus eller hjemme.

Hvis du er utenfor UiOs nettverk og prøver å åpne en elektronisk ressurs fra Oria, vil du bli bedt om å logge på med UiO-kontoen din før du får tilgang. Andre tilgangsmetoder finner du her

Publisert 22. nov. 2019 11:03 - Sist endret 8. jan. 2020 16:06