Pensum/læringskrav

@ = artikkelen er tilgjengelig på internett

Andersen, M.L. & Krogstad, A. 2019. «Eufori og angst. Graffitiveteraners forbudte gleder», Tidsskrift for samfunnsforskning 60(4): 348-370. (23 sider)

Blaike, N. & Priest, J. 2019. Designing Social Research. Cambridge: Polity Press. (351 sider)

Brochmann, G. & Hagelund, A. 2010. «Velferdens grenser». Oslo: Universitetsforlaget, s. 211-297 og s. 307-364 (143 sider)

Everett, E.L. & Furseth, I. 2012: Masteroppgaven. Hvordan begynne – og fullføre. Oslo: Universitetsforlaget. (187 sider, bok)

@Hällsten, M. 2013. “The Class-Origin Wage Gap: Heterogeneity in Education and Variations across Market Segments.” The British Journal of Sociology 64(4):662–90. (29 sider)

Jarness, V. & Friedman, S. 2016. «I’m not a snob, but…’: class boundaries and the downplaying of difference”, Poetics 61: 14-25. (12 sider)

Krogstad, A. 2019. “Fakta, fiksjon og politisk autensitet”, Norsk Antropologisk Tidsskrift 30(1): 20-40. (21 sider)

@Mastekaasa, A. 2011. “Social Origins and Labour Market Success—stability and Change over Norwegian Birth Cohorts 1950–1969.” European Sociological Review 27(1):1–15. (15 sider)

@Rivera, L. A. 2012. “Hiring as Cultural Matching the Case of Elite Professional Service Firms.” American Sociological Review 77(6):999–1022. (23 sider)

@Triventi, M. 2013. “The Role of Higher Education Stratification in the Reproduction of Social Inequality in the Labor Market.” Research in Social Stratification and Mobility 32:45–63.  (19 sider)

To av 10 masteroppgaver skal velges til obligatorisk emneoppgave:

@Andersen, Eli Melbye. 2017. Identity Struggles. LGBT activism in Morocco. https://www.duo.uio.no/handle/10852/58683 

@Andersen, Patrick Lie. 2009.  Sosial ulikhet i enhetsskolen. Betydningen av klasse og kulturell kapital for skoleprestasjoner. https://www.duo.uio.no/handle/10852/15866

@Birkvad, Simon Roland. 2017. The Meanings of Citizenship: Mobility, Legal Attachment and Recognition. https://www.duo.uio.no/handle/10852/58685

@Borgen, Nicolai. 2010. Manglende ferdigheter eller manglende muligheter? En undersøkelse av endringer i inntektsnivået til lavt utdannede menn født mellom 1950 og 1969. https://www.duo.uio.no/handle/10852/15295

@Gundersen, Marit. 2011. En kvalitativ studie av et leder- og karriereutviklingsprogram utviklet for kvinner i finansnæringen. https://www.duo.uio.no/handle/10852/15384?show=full

@Grundetjern, Heidi. 2010. ”I dag vil det være mer opprør å være streit”. Indiekultur, cannabis og subkulturdebatt. https://www.duo.uio.no/handle/10852/15327

@Schiefloe, Erik. 2011. Innovasjon - på usikkerhetens premisser : En komparativ casestudie av to bedrifter i utvikling av innovasjon under usikre betingelser. https://www.duo.uio.no/handle/10852/15404?show=full

@Shammas, Victor Lund. 2012. The Pains of Freedom. Prison Island and the Making of Scandinavian Penal Exceptionalism. https://www.duo.uio.no/handle/10852/15412?show=full

@Stark, Audrey Mae. 2015. Polyamory - A Labor of Love: Boundary Work and Legitimization of Non-Normative Intimate Relationships. https://www.duo.uio.no/handle/10852/46187

@Toft, Maren. 2013. The Norwegian Financial Elite. Elite Configurations in Present-day Financialized Capitalism. https://www.duo.uio.no/handle/10852/37132

 

Til sammen ca. 880 sider

 

Salg av pensum

All pensumlitteratur kan kjøpes hos Akademika. Bøker og kompendier/kopisamlinger får du kjøpt i underetasjen på Akademika. Kompendier kan kjøpes i skranken til Kopiutsalget. Ved kjøp av kompendier/ kopisamlinger hos Kopiutsalget må gyldig semesterregistreringskort fremvises.

@- artikler

Du kan få tilgang til e-bøker, tidsskriftartikler, databaser og andre elektroniske ressurser i Oria uansett om du er på campus eller hjemme.

Hvis du er utenfor UiOs nettverk og prøver å åpne en elektronisk ressurs fra Oria, vil du bli bedt om å logge på med UiO-kontoen din før du får tilgang. Andre tilgangsmetoder finner du her

Publisert 22. nov. 2019 11:12 - Sist endret 25. nov. 2019 08:58