Pensum/læringskrav

Pensumbidrag market med * finnes i eget kompendium.

Pensumbidrag merket med @ finnes tilgjengelig på internett.

Ulikhet som makrofenomen

@ Alderson, A. S. og François Nielsen, F. (2002) Globalization and the Great U-Turn: Income Inequality Trends in 16 OECD Countries. American Journal of Sociology, 107: 1244-1299. 56 sider Fulltekst

*Barth, E. og Moene, K. (2008) Likhet og åpenhet. Tidsskrift for velferdsforskning, 11(1): 5−16. 12 sider.

@ Lemieux, T. (2008) The Changing Nature of Wage Inequality. Journal of Population Economics, 21: 21–48. 28 sider Fulltekst

*Mastekaasa, A. (2008) Profesjon og arbeidsmarked. I: A. Molander og L. I. Terum (red), Profesjonsstudier (s. 103-118). Oslo: Universitetsforlaget. 16 sider.

@ Weeden, K., Kim, Y.-M., Di Carlo, M. og Grusky, D. B. (2007) Social Class and Earnings Inequality. American Behavioral Scientist, 50: 702-736. 35 sider Fulltekst

Klasse, sosial bakgrunn

@ Ball S. J., Davies J., David M. og Reay D. (2002) 'Classification' and 'Judgement': Social Class and the 'Cognitive Structures' of Choice of Higher Education. British Journal of Sociology of Education, 23: 51-72. 22 sider Fulltekst

@ Bottero, W. (2004) Class Identities and the Identity of Class. Sociology, 38: 985–1003. 19 sider Fulltekst

*Breen, R. og Luijx, R. (2004) Social Mobility in Europe between 1970 and 2000. I: R. Breen (red.) Social Mobility in Europe (s. 37-75). Oxford: Oxford University Press. 39 sider.

@ Davies, S. (1995) Leaps of Faith: Shifting Currents in Critical Sociology of Education. American Journal of Sociology, 100: 1448-1478. 31 sider Fulltekst

@ de Graaf, P. M. og Kalmijn, M. (2001) Trends in the Intergenerational Transmission of Cultural and Economic Status. Acta Sociologica, 44: 51-66. 16 sider Fulltekst

*Goldthorpe, J. H. (2007) On Sociology, Volume Two (kap. 3 og 4). Second Edition. Stanford: Stanford University Press. 56 sider.

@ Hansen, M. N. (2008) Rational Action Theory and Educational Attainment. Changes in the Impact of Economic Resources. European Sociological Review, 24: 1-17. 17 sider Fulltekst

@ Savage, M., Bagnall, G. og Longhurst, B. (2001) Ordinary, Ambivalent and Defensive: Class Identities in the Northwest of England. Sociology, 35: 875-892. 18 sider Fulltekst

Kjønn

@ Baxter, J. og Wright, E. O. (2000a) The Glass Ceiling Hypothesis. A Comparative Study of the United States, Sweden, and Australia. Gender & Society, 14: 275-294. 20 sider Fulltekst

@ Baxter, J. og Wright, E. O. (2000b) The Glass Ceiling Hypothesis. A Reply to Critics. Gender & Society, 14: 814-821. 8 sider Fulltekst

@ Britton, D. M. og Williams, C. L. (2000) Response to Baxter and Wright. Gender & Society, 14: 804-808. 5 sider Fulltekst

@ Ferree, M. og Purkayastha, B. (2000) Equality and Cumulative Disadvantage. Response to Baxter and Wright. Gender & Society, 14: 809-813. 5 sider Fulltekst

*Charles, M. og Grusky, D. B. (2004) The Four Puzzles of Sex Segregation.I: Charles & Grusky (red.) Occupational Ghettos (kap. 1). Stanford: Stanford University Press. 35 sider.

@ Hakim, C. (2002) Lifestyle Preferences as Determinants of Women's Differentiated Labor Market Careers. Work and Occupations, 29: 428-459. 32 sider Fulltekst

*Reskin, B. (2002) Rethinking Employment Discrimination and Its Remedies. I: Guillén, M. F., Collins, R., England, P. og Meyer, M. (red.) The New Economic Sociology. Developments in an Emerging Field (s. 218-244). New York: Russell Sage Foundation. 27 sider.

Etnisitet

@ Downey, D. F. (2008) Black/White Differences in School Performance: The Oppositional Culture Explanation. Annual Review of Sociology, 34: 107–26. 20 sider Fulltekst

@Fekjær, S. N. og Birkelund, G. E. (2007) Does the Ethnic Composition of Upper Secondary Schools Influence Educational Achievement and Attainment? A Multilevel Analysis of the Norwegian Case. European Sociological Review, 23: 309–23. 15 sider Fulltekst

@ Heath, A. F., Rothon, C. og Kilpi, E. (2008) The Second Generation in Western Europe: Education, Unemployment, and Occupational Attainment. Annual Review of Sociology, 34: 211–35. 25 sider Fulltekst

@ Petersen, T., Saporta, I., og Seidel, M. D. L. (2000) Offering a Job: Meritocracy and Social Networks. American Journal of Sociology, 106: 763–816. 54 sider Fulltekst

@ Portes, A., Fernandez-Kelly, P. og Haller, W. (2005) Segmented Assimilation on the Ground: The New Second Generation in Early Adulthood. Ethnic and Racial Studies, 28: 1000-1040. 41 sider. Fulltekst

Til sammen 652 sider.

Salg av pensum

All pensumlitteratur kan kjøpes på Akademika. Bøker og kompendier/kopisamlinger får du kjøpt i underetasjen på Akademika. Kompendier kan kjøpes i skranken til Kopiutsalget. Ved kjøp av kompendier/kopisamlinger hos Kopiutsalget må gyldig semesterregistreringskort fremvises. Studenter uten studierett har full tilgang til å kjøpe kompendier så sant de har betalt semesteravgift og har registrert seg.

Pensumbidrag merket med * er samlet i kompendier/kopisamlinger og kan kjøpes i Kopiutsalget

@ - artikler

Pensumbidrag merket med @ finnes tilgjengelig i Bibsys e-tidsskrifts databaser.

For å få tilgang til artiklene som er tilgjengelig på internett er det nødvendig å bruke en datamaskin i UiO’s nettverk. Dette fordi Universitetsbiblioteket har betalt for abonnement for sine studenter og ansatte, og denne tilgangen kontrolleres gjennom maskinens IP-adresse. Dersom man ønsker å laste ned tekstene fra sin maskin hjemme, må man være koblet opp til UiO’s nettverk via VPN-klient.

I noen databaser for e-tidsskrifter er det ikke mulig å lenke direkte til pdf-filen. I disse tilfeller er det lenket til innholdsfortegnelsen eller til tidsskriftet hvor man så kan finne riktig artikkel og laste ned den aktuelle teksten.

Tilgjengeliggjøring via internett er en fordel da det gir tilgang til deler av pensum på et tidligere tidspunkt enn ved trykking av kompendier, samt at studenter kan velge å lese på skjerm. Ved utskrift betaler studenter for dette utover utskriftskvoten, men dette er også rimeligere pr side enn kjøp av kompendier pr trykt side.

Published Oct. 23, 2008 6:18 PM - Last modified Nov. 25, 2008 10:41 AM