Pensum/læringskrav

* = i kompendium

@ = tilgjenglig på nett

Tekster markert med @ er tilgjengelige online

Bøker

Baert, P. (2005) Philosophy of the Social Sciences: Towards Pragmatism. Cambridge: Polity Press. Kap 1,2,4,7.

Jenks, C: (1993) Culture. London: Routledge. Kap 1,2,3,6.

Jenks, C: (2003) Transgression. London: Routledge. Side 15-110.

Randall, William: (1995) The stories we are: An essay on self-creation. Toronto: University of Toronto Press. Kap 2, side 81-205.

Kompendium

*Adorno, T. W: “Cultural industry reconsidered” i Guins og Cruz (2005) Popular Culture: A Reader. London: Sage. Side 103-108.

*Alexander, J: (2006) The meanings of social life. N.Y.: Oxford Press. Side 3-9.

*Casey/Woodey: (1996) ”Hegel and Lacan, The dialectic of desire” i O’Neil (ed) Hegels Dialectics of Desire and Recognition. State University of New York Press. Side 223-232.

*deCerteau, M: (2006) ”The practice of everyday life” i Storey, John Cultural theory and popular culture. Pearson Education. Side 516-527.

*Foucault, M: (2006) ”Method” i Storey, John (2006). Cultural theory and popular culture. Pearson Education. Side 347-353.

*Hall, S: (2006) ”The rediscovery of ideology; return of the repressed in media studies” i Storey, John Cultural theory and popular culture. Pearson Education. Side 124-155.

*Reed, I: “Culture as an object and approach in sociology”(2009) i Reed and Alexander; eds. Meaning and Method: The Cultural Approach to Sociology. Boulder, CO: Paradigm Publishers. Side 1-14.

*Lewis, J: (2002) Cultural Studies: the Basics, London: Sage. Side 41-71 og 147- 178.

*Marx, K: “The fetishism of commodities and the secret thereof” i Guins og Cruz (2005) Popular Culture: A Reader. N.Y.: Sage. Side 89-95.

*Richardson, M : (1994) Georges Bataille. London: Routledge. Kap 3, side 23-39.

*Riessman, C: (2007) Narrative methods for the social sciences. London: Sage. Kap 1, side 1-19.

*Sawyer, R K: (2005) Social Emergence: Societies As Complex Systems. Cambridge University Press. Kap 2, side 10-26.

På nettet

@ Frønes, I (2011): ”Født sånn eller blitt sånn blitt sånn” Tidsskrift for samfunnsforskning / 2011 / Nr 03 / Fulltekst

@ Kojeve, A Introduksjon til lesningen av Hegel Innledning og side 9-34 Fulltekst

@ Gill ”Culture and subjectivity in Neoliberal and Postfeminist Times” Fulltekst

@ Talib Ismail Narrative Theory: A Brief Introduction Kap 1-9, 12 Fulltekst

Salg av pensum

All pensumlitteratur kan kjøpes hos Akademika. Bøker og kompendier/kopisamlinger får du kjøpt i underetasjen på Akademika. Kompendier kan kjøpes i skranken til Kopiutsalget. Ved kjøp av kompendier/ kopisamlinger hos Kopiutsalget må gyldig semesterregistreringskort fremvises. Studenter uten studierett har full tilgang til å kjøpe kompendier så sant de har betalt semesteravgift og har registrert seg.

@- artikler

Pensumbidrag merket med @ finnes tilgjengelig i Bibsys e-tidsskrifts databaser. For å få tilgang til artiklene som er tilgjengelig på internett er det nødvendig å bruke en datamaskin i UiO’s nettverk. Dette fordi Universitetsbiblioteket har betalt for abonnement for sine studenter og ansatte, og denne tilgangen kontrolleres gjennom maskinens IP-adresse. Dersom man ønsker å laste ned tekstene fra sin maskin hjemme, må man være koblet opp til UiO’s nettverk via VPN-klient.

I noen databaser for e-tidsskrifter er det ikke mulig å lenke direkte til pdf-filen. I disse tilfeller er det lenket til innholdsfortegnelsen eller til tidsskriftet hvor man så kan finne riktig artikkel og laste ned den aktuelle teksten. Tilgjengeliggjøring via internett er en fordel da det gir tilgang til deler av pensum på et tidligere tidspunkt enn ved trykking av kompendier, samt at studenter kan velge å lese på skjerm. Ved utskrift betaler studenter for dette utover utskriftskvoten, men dette er også rimeligere pr side enn kjøp av kompendier pr trykt side.

Publisert 11. okt. 2011 16:01 - Sist endret 21. des. 2011 10:14