Pensum/læringskrav

Kursbeskrivelse

Kurset gir en innføring i mikroøkonomiske grunnbegreper og økonomisk tankegang. Med utgangspunkt i anvendte problemstillinger gjennomgås enkel markedsteori og velferdsteori, markedssvikt, enkle resonnementer omkring bedrifters og forbrukeres tilpasning og strategisk adferd (spillteori)

Pensum

J. E. Stiglitz and C. A. Walsh, 2002, Principles of Microeconomics, 3.ed., W.W. Norton&Company, London, New York. Kap. 1-5, 6 (side 121-123, consumer surplus), appendiks side 126 – 130 (fram til avsnittet ”substitution and income effects”), 7 (s.136-142, ”types of costs and cost curves”), 9 (s.173-179), 10-12, 14, 16, 18, 19 og 21. Kapitlene 13 og 15 er supplerende pensum.

V. Christiansen: "Knapphet" i A. Rødseth og C. Riis(eds), 1998, Markeder, Ressurser og fordeling, Ad Notam Gyldendal, Oslo - K

E. Barth: "Inntektsforskjeller og lønnsdannelse" i A. Rødseth og C. Riis(eds), 1998, Markeder, Ressurser og fordeling, Ad Notam Gyldendal, Oslo - K

H. Bojer, 1998, Inntektsfordeling (Supplerende pensum)

I tillegg finner foreleser 2-3 korte, aktuelle artikler i løpet av semesteret. Disse settes opp som pensum.

Salg av pensum

All pensumlitteratur kan kjøpes på Akademika.

Bøker og kompendier/kopisamlinger får du kjøpt i underetasjen på Akademika, kompendier kan kjøpes på Kopiutsalget. Ved kjøp av blandingskompendier/kopisamlinger hos Kopiutsalget må gyldig semesterregistreringskort fremvises. Studenter uten studierett har full tilgang til å kjøpe kompendier så sant de har betalt semesteravgift og har registrert seg. Artikler merket med "K" er samlet i kompendium/kopisamlinger og kan kjøpes i Kopiutsalget

Publisert 27. okt. 2003 16:45 - Sist endret 21. apr. 2004 12:52