PSY4140 – Metoder i forebyggende arbeid
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Målet med dette emnet er å gi studentene kunnskaper og ferdigheter i forhold til å planlegge, gjennomføre og evaluere forebyggende helseintervensjoner. Emnet gir en oversikt over sentrale helsepsykologiske og sosialpsykologiske teorier som ligger til grunn for forebyggende arbeid generelt, med spesielt fokus på helsekompetanse og selvreguleringprosesser. Det vil bli gitt opplæring i bruk av ulike planleggingsverktøy. Dette er strukturerte metoder for hvordan man planlegger, designer og evaluerer intervensjoner i forhold til ulike typer helseatferd og/eller helseproblemer på en systematisk måte. Studentene vil i samarbeid med eksterne oppdragsgivere arbeide med å utvikle forebyggende tiltak innenfor kronisk stress, kronisk utmattelse eller kroniske smerter, og slik øke forståelsen for hvordan slike metoder brukes i praksis.
Hva lærer du?
Kunnskapsmål
Du skal:
- Vise innsikt i de sentrale helse- og sosialpsykologiske teoriene og modellene som er det forskningsmessige grunnlaget for forebyggende arbeid;
- Gjøre rede for betydningen av betinging, normativitet og selvregulering i atferdsendring;
- Ha kjennskap til hvordan forebyggende intervensjoner i forhold til kronisk stress, kronisk utmattelse eller kroniske smerter kan planlegges, utarbeides og evalueres på en strukturert og systematisk måte
Ferdighetsmål
Du skal kunne:
- Bruke relevant teori og modeller knyttet til helseatferd i planleggingen av forebyggende helseintervensjoner, samt hvordan omsette dette til praktiske tiltak innenfor kronisk stress, kronisk utmattelse eller kroniske smerter;
- Kartlegge og integrere egenskaper ved den arenaen der slike tiltak implementeres inn i selve helseintervensjonen (i skolen, via massemedia, i lokalsamfunnet, ved bruk av digitale medier, etc.)
- Lage design for evaluering av forebyggende tiltak
- Utarbeide og presentere et konkret forslag på en forbyggende helseintervensjon til en ekstern oppdragsgiver
Generell kompetanse
Du skal kunne:
- Utvise en kritisk-analytisk tilnærming til vitenskapelige og metodiske spørsmål i utvikling og gjennomføring av helserelaterte tiltak
- Vise evne til å identifisere sitt behov for ytterligere kunnskap, og ta ansvar for sin egen kunnskapsutvikling
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Emnet er obligatorisk for studenter på Masterprogrammet i psykologi, studieretning i helse-, utvikling og samfunn, fordypning i forebyggende arbeid og seksuell helse. Studenter som velger dette emnet velger også studieretningens fordypning i forebyggende arbeid og seksuell helse, og må ha avlagt eksamen i emnet PSY4112 – Seksualitet og seksuell helse.
Obligatoriske forkunnskaper
PSY4112 – Seksualitet og seksuell helse er obligatorisk forkunnskap for dette emnet.
Overlappende emner
- 10 studiepoeng overlapp med PSY4120 – Metoder i forebyggende arbeid (videreført).
Undervisning
Undervisningen i kurset vil være basert forelesninger, seminarer, samt prosjektarbeid. Prosjektarbeidet skjer i grupper og utvikles i samarbeid med en ekstern oppdragsgiver.
Obligatoriske aktiviteter
- Det kreves 80% oppmøte
- Prosjektarbeid
- Miniforelesning
- Presentasjon for ekstern oppdragsgiver
Godkjente obligatoriske aktiviteter er gyldige de to neste semestrene emnet tilbys.
Se retningslinjer for obligatorisk aktivitet.
Fravær fra obligatorisk aktivitet
Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan du i noen tilfeller få godkjent gyldig fravær eller utsettelse av obligatorisk aktivitet.
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Eksamen
Alle obligatorisk aktiviteter må være godkjent før du kan fremstille deg til eksamen.
Eksamen er et refleksjonsnotat som du skal levere til fastsatt frist mot slutten av semesteret.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.