PSY4405 – Ledelse, team og kommunikasjon i organisasjoner
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Overordnet mål
Formålet med faget ledelse, team og kommunikasjon er todelt. For det første å gi kunnskap og trening i aktuelle internasjonale teorier, metoder og prinsipper. Dernest en særlig vektlegging av metoder som bygger på grunnprinsippene i norsk arbeidslivs lover og avtaler.
Emneinnhold
Ledelse
Denne delen av emnet introduserer studentene til lederskap i organisasjoner: hva ledelse er, ulike typer ledelsesmodeller, hva som skiller ledere fra ikke-ledere og hva som bidrar til effektivt og ineffektivt lederskap. Studentene vil gjennom emnet utvikle teoretisk kunnskap om ledelsesfeltet og øke sine ferdigheter i å analysere, forstå og utøve ledelse. Emnet tar for seg ulike tilnærminger til lederskap, som for eksempel trekkteorier, lederferdigheter, lederstilteorier, situasjonsbestemt ledelse, LMX-teori, transformasjonsledelse, teamledelse og ledelse i et kulturelt perspektiv.
Team
Teamdelen har som overordnet mål å gi studentene kunnskaper og ferdigheter i å fungere effektivt i prosjektgrupper og team i organisasjoner. Fokus er primært på smågrupper og gruppedynamikken som oppstår mellom medlemmene i slike grupper.
Kommunikasjon
Ferdighets-treningen i kommunikasjon skjer gjennom skolering i gjennomføring av intervjuer. Intervjuene bygger på den evaluerte PEACE-modellen med spørsmål som utarbeides etter SWOT-paradigmet. Det vektlegges at både formen og innholdet i kommunikasjon skal bygge på arbeidsmiljølovens bestemmelser som finnes i paragraf 4.3. Studentene vil få teoretisk innføring og gis muligheten til å øve på arbeidspsykologisk intervju som metode, samt få trening i å motta og gi tilbakemeldinger.
Ferdighetstreningen består i at hver student skal intervjue og bli intervjuet av en annen student. Dette skjer ved at hver enkelt intervju video-filmes med lyd og bilde. Studenten som intervjuer skal i samråd med emneansvarlig \ foreleser vurdere om det er etisk og faglig forsvarlig å spille av intervjuet i plenum for de andre studentene slik at intervjuet kan evalueres. Intervjuet slettes deretter fra videokameraet. Dette er ferdighetstrening, og det er obligatorisk å delta i intervjuene.
Hva lærer du?
Studentene skal kunne:
Ledelse
- Beskrive ulike ledelsesmodeller og hvordan de både ligner på og skiller seg fra hverandre
- Analysere styrker og svakheter ved de ulike ledelsesmodellene
- Analysere og drøfte konsekvenser av ulike måter å lede på - både for organisasjonens resultater og for menneskene som ledes
Team
- Identifisere, beskrive, analysere og forstå sentrale gruppeprosesser som spiller seg ut i en arbeidsgruppe
- Forklare hvilke konsekvenser ulike måter å oppføre seg på - både som leder og gruppedeltaker - har for arbeidsgruppens effektivitet og fungering
Kommunikasjon
- Beskrive hvordan arbeidspsykologisk intervju som metode kan benyttes inn mot arbeids- og organisasjonspsykologiske problemstillinger
- Planlegge, gjennomføre og evaluere et arbeidspsykologisk intervju
- Ha kunnskaper om hvordan denne metoden kan brukes inn mot forskningsprosjekter, arbeidsmiljømålinger, kartlegginger og strategiske analyser.
Ferdighetsmål
Studentene skal kunne:
Ledelse
- Gjenkjenne ulike lederstiler og måter å lede på
- Anvende teorier og modeller fra ledelsesforskningen til selv å utøve mer effektiv ledelse, samt bistå andre i utvikling av effektiv ledelse
- Analysere egen og andres lederatferd og utvikle økt bevissthet om individuelle og organisatoriske forutsetninger for å utøve effektiv ledelse
Team
- Påvirke gruppedynamikken i ønsket retning gjennom egen atferd
- Skape et trygt og læringsfremmende klima i arbeidsgruppen
Kommunikasjon
Bruke konkrete modeller som:
- SWOT (strategisk analyse)
- IGLO (organisasjonsstruktur)
- PEACE (intervju-modell)
Få innsikt i hvordan forhold som kognitiv dissonans, forsterkning, forsterkningsskjema,parafrasering, non-verbal kommunikasjon, kognitive intervju teknikker, fasiale-feedback hypotesen, Lockes motivasjonsteori, o.a. påvirker gjennomføringen av intervjuet.
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
Adgangsreguleringen er den samme som opptakskriteriene for masterdisiplin i Arbeids- og organisasjonspsykologi.
Overlappende emner
- 5 studiepoeng overlapp med PSYC3401 – Gruppeledelse og gruppedynamikk (nedlagt).
Undervisning
Undervisningen vil skje gjennom forelesninger, øvelser, diskusjoner og refleksjonsgrupper.
Eksamen
Eksamensform: Hjemmeeksamen over 14 dager. For å avlegge eksamen må obligatorisk aktivitet (ferdighetstrening - intervjutrening) være bestått.
Eksamen er en individuell skriftlig oppgave som inneholder besvarelse av problemformuleringer knyttet til de to temaene; team og ledelse. Det vil være en obligatorisk aktivitet knyttet til temaet kommunikasjon i form av obligatorisk oppmøte. Foreleserne vil drøfte format og de teoretiske, samt praktiske spørsmål som en del av undervisningen i de tre temaene.
Refleksjonsnotat som følger APA-format skal være på maksimum 3000 ord (1500 pr. tema). Tell ikke med forside, sammendrag, innholdsfortegnelse og referanseliste.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Vi tilbyr utsatt eksamen samme semester hvis du blir syk eller har annet gyldig forfall på ordinær eksamen.
Se også informasjon om å ta eksamen på nytt.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.