Undervisningsplan

 

 


 

 

 

 

PSYC2203 H09: Kognitiv nevrovitenskap og psykopatologi

Forelesninger

 

Kognitiv nevrovitenskap (21 t)

Psykopatologi (21 t)

 

Onsdag kl. 09.15 – 12.00: Aud. 1 HS

Fredag kl. 12.15 – 15.00: Aud. 1, HS

Uke

Dato

Foreleser

Tema

Dato

Foreleser

Tema

 

§ Torsdag, ikke onsdag

* Seminarrom RH: A3.3067 ** D5 4. etg. nevroklinikkens aud.

34

19.08

-

-

21.08

-

-

35

26.08

KBW

Neuroimaging

28.08

AKT

Innføring

36

03.09 §

KS

Nevropsykiatri: amnesi & eksekutive vansker

04.09

AKT

Schizofreni

37

09.09

-

-

11.09

-

-

38

16.09

KS

Hjerneslag: afasi, apraksi og visuokonstruktive vansker

18.09

UFM *

Nevropsykiatri, molekylærbiologi & psykiske lidelser

39

23.09

-

-

25.09

-

-

40

30.09

KBW

Utvikling og plastisitet

02.10

UFM *

Cellulær patologi & psykiske lidelser

41

07.10

KBW

Hukommelse

06.10

UFM **

Bipolar spektrum lidelser

42

14.10

BL

Visuell oppmerksomhet & neglekt

16.10

LT (2 t)

Antidepressive legemidler

43

21.10

KBW

Evolusjonspsykologi, sosial kognisjon

23.10

LT (2 t)

Angstmidler og stemnings-stabiliserende legemidler

44

28.10

KBW (9.15-11)

& AKT (11.15-12)

Spørsmål & oppklaringer

29.10

LT (2 t)

Antipsykotika

45

 

 

 

 

 

 

46

 

 

 

 

 

 

47

19.11

Eksamen Kl 9.00 (5 timer)

 

          KBW    Kristine B. Walhovd              BL     Bruno Laeng             KS     Kjetil Sundet

          AKT     Anne-Kari Torgalsbøen        UFM Ulrik F. Malt             LT      Lars Tanum                      


Gruppeøvelser

          MR (sMRI-lab, PSI)                          

          Gr. 1      26.08 12.15 – 13.00                Gr. 2      26.08 13.15 – 14.00            Gr. 3    26.08 14.15 – 15.00 

          ERP (ERP-lab, PSI)

          Gr. 1      03.09 12.15 – 13.00                Gr. 2      03.09 13.15 – 14.00            Gr. 3    03.09 14.15 – 15.00


 

 

 

Pensum:

 

Kognitiv nevrovitenskap

 

Gazzaniga MS Ivry RB & Mangun GR (2009) Cognitive Neuroscience: The Biology of the Mind, 3. ed. Kap 3-15 (ca 600 s). New York: Norton & Co.

 

Aldersforskjeller & plastisitet

Gogtay N, Giedd JN, Lusk L, Hayashi KM, Greenstein D, Vaituzis AC, Nugent TF, Herman D H, Clasen LS, Toga AW, Rapoport JL, Thompson PM (2004). Dynamic mapping of human cortical development during childhood through early adulthood. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 101, 8174-8179.

 

Draganski B, Gaser C, Busch V, Schuierer G, Bogdahn U, & May A (2004). Neuroplasticity: changes in grey matter induced by training. Nature, 427, 311-312.

 

Reuter-Lorenz P A & Lustig C (2005). Brain aging: reorganizing discoveries about the aging mind and brain. Current opinion in neurobiology, 15, 245-251

 

Hippocampus & hukommelse

Moscovitch M, Nadel L, Winocur G, Gilboa A & Rosenbaum RS (2006). The cognitive neuroscience of remote epicsodic, semantic and spatial memory. Current opinion in neurobiology, 16, 179-190.

 

Squire LR & Bayley PJ (2007). The neuroscience of remote memory. Current opinion in neurobiology, 17, 185-196.

 

Etikk & kognitiv nevrovitenskap

Fuchs T (2006). Ethical issues in neuroscience. Current opinion in psychiatry, 19, 600-607.

 

Psykopatologi

Malt UF, Retterstøl N, & Dahl AA (2003). Lærebok i psykiatri. Kap. 7, 9, 10, 13 & 23 (ca 260 s). Oslo: Gyldedal Akademiske Forlag.

 

Rund BR (red) (2005): Schizofreni. Kap. 10, 11, 12 & 18 (ca 60 s). Stavanger: Hertervig Forlag.

 

Publisert 5. mai 2009 10:42 - Sist endret 25. sep. 2009 09:22