PSYC3314 – Affektintegrasjon, psykisk helse og endringsprosesser i psykoterapi

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet gir en grunnleggende opplæring i affektintegrasjonsteori, hvordan denne tilnærmingen kan benyttes i kartlegging og behandling av personer med psykiske lidelser.

Affektintegrasjonsteori legger til grunn at følelsesaktivering (arousal) i utgangspunktet er biologisk gitt og skjer automatisk i forbindelse med bearbeiding av sensoriske inntrykk. Gjennom vår kulturelle og sosiale tilknytningshistorie påvirkes individets persepsjon av følelser stadig gjennom hvordan vi blir oppfattet og møtt av andre. Dette gjelder hele bredden av vårt affektive liv, inkludert hvordan følelser uttrykkes og artikuleres.

Som i alle former for persepsjon vil hukommelse og tidligere representasjons-dannelse påvirke hva vi legger merke til og hvordan vi forstår betydningen av inntrykk, våre egne reaksjoner (oss selv) og hendelser i omgivelsene (andre personer). Gjentatte interaksjonsmønstre mellom barns og omsorgsgiveres subjektive verdener danner grunnlaget for ubevisste organiserende prinsipper (Script).

Uhensiktsmessige script ødelegger eller forstyrrer affektopplevelse og utrykk, inkludert affektsystemets signalgivende, adaptive funksjoner.Affektintegrasjon er operasjonalisert og kan måles som grader av oppmerksomhet, toleranse, nonverbal- og verbal uttrykkskapasitet for 11 spesifikke affektkategorier. Lav affektintegrasjon kjennetegnes ved uklar eller global oppmerksomhet knyttet til aktiveringstilstanden og dens kontekstuelle referanse, lav toleranse for affekttilstanden kombinert med grov og uklar kategoriseng (meningsdannelse), samt lite vedståtte eller udifferensierte uttrykksformer.

Mens ulike former for psykiske forstyrrelser preges av mangelfull affektintegrasjon, kjennetegnes vitalitet og psykisk sunnhet ved at vårt medfødte følelsesregister er mer tilgjengelig, rikere og mer nyansert.

I undervisningen gjennomgås sentrale begreper innen affektintegrasjonsteori og korresponderende teori om endring. Teoretiske begreper og kliniske fenomener knyttes sammen gjennom eksempler fra autentiske terapeutiske dialoger og ved hjelp av ferdighetstrening i form av oppgaveløsning.

Hva lærer du?

Kunnskapsmål

  • Affektintegrasjonsteori - grunnleggende begrepsforståelse, følelser som medfødt, differensielt signal- og motivasjonssystem.
  • Affektenes fenomenologi for 12 spesifikke affektkategorier:typisk aktiveringskilde - typisk opplevelse - adaptiv funksjon.
  • Affekt som organisert prosess: Emosjonell beredskap (Script) -maladaptivt - eller adaptivt organisert?
  • Forståelse av grunnleggende virksomme prinsipper i affektintegrasjonsarbeid, og hvordan terapeut og pasient bidrar til å skape endring.
  • Forståelse av affektbevissthetsmodellens intervensjonshierarki.
  • Identifisere ulike former for affektrepresentasjoner, aktuelle affektkategorier og relasjonstema (ARIF).
  • Forstå og artikulere rasjonale for ulike terapeutiske intervensjoner tilpasset pasientens nivå av affektintegrasjon.
  • Integrere teori om endring med observerbare endringsprosesser i terapeutiske dialoger.

 

Ferdighetsmål

  • Identifisere affektkategorier basert på transkribert og videobasert materiale.
  • Identifisere og klassifisere fokusnivåer ved å følge pasienters oppmerksomhet og gjenkjenne hvordan erfaringer representeres.
  • Lese og klassifisere nonverbal kommunikasjon knyttet til ulike affekter, nivå av affektintegrasjon og typer relasjonstema.
  • Identifisere endringsprosesser innen enkelt-timer og på tvers av et helt terapiforløp.

 

Generell kompetanse

Du skal kunne:

  • Undersøke, identifisere nivåer av og kommunisere om pasienters affektintegrasjon på en respektfull og ivaretakende måte.
  • Reflektere over terapeutiske utfordringer og valg i en terapiprosess.
  • Å fremme terapeutisk allianse i ulike faser av terapiforløp.
  • Oppøve en fordypende refleksjon rundt virksomme faktorer i psykoterapi.

Opptak til emnet

Fordypningsemne som er forbeholdt studenter med opptak på profesjonsstudiet i psykologi. Emnet er valgbart for profesjonsstudenter i psykologi på 6. semester.

Overlappende emner

Undervisning

  • Intensiv undervisning som går over én uke.
  • Obligatorisk oppgaveløsning.
  • Obligatorisk oppmøte på undervisningen. Den obligatoriske aktiviteten blir ikke godkjent dersom fraværet overskrider 15%.

Godkjente obligatoriske aktiviteter er gyldige de to neste semestrene emnet tilbys.

Fravær fra obligatorisk aktivitet

Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan du i noen tilfeller få godkjent gyldig fravær eller utsettelse av obligatorisk aktivitet.

Adgang til undervisning

Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.

Eksamen

Eksamen består av to innleveringer som begge må bestås for å få emnet bestått: 

  1. Innlevering av Power point presentasjon i Inspera. Presentasjonen er resultatet av et gruppearbeid fra undervisningen. Presentasjonen holdes i plenum i undervisningen. 
  2. Innlevering av skjermdump av Samtalekoding i Inspera. Dette tar for seg bedømming av terapeut- og pasientaktivitet i utvalgte sekvenser fra terapeutiske dialoger. Det anvendes en digital læringsplattform for interaktiv læring. Studentene får forløpende tilbakemeldinger på egne vurderinger av terapeutfokus og klient-responsivitet (Mikroprosesslæring).

Hjelpemidler til eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, men det er ikke tillatt å generere hele eller deler av eksamensbesvarelsen ved hjelp av AI-verktøy som Chat GPT eller liknende.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamenen på norsk, svensk eller dansk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 27. juli 2024 01:11:31

Fakta om emnet

Nivå
Bachelor
Studiepoeng
5
Undervisning
Vår og høst
Eksamen
Vår og høst
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

SV-info