PSYC3402 – Ledelse og gruppedynamikk

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Overordnet mål

Emnet har som overordnet mål å gi studentene kunnskaper og ferdigheter til å fungere effektivt som ledere av og deltakere i prosjekter og arbeidsgrupper i organisasjoner. Uavhengig av hvilken type virksomhet psykologer arbeider i, vil mye av arbeidet deres foregå i grupper, og de vil måtte samarbeide på tvers av grupper med fagpersoner fra andre profesjoner. De fleste psykologer vil også bli bedt om å gå inn i lederroller, som f.eks. fagleder, teamleder eller leder av en veiledningsgruppe. Det er derfor viktig at psykologen er i stand til å forstå, analysere og håndtere både interne gruppeprosesser og prosesser som utspiller seg mellom grupper, samt å lede grupper på effektive måter.

Kursets innhold

Kurset har to hovedtemaer: lederskap og gruppedynamikk.

Studentene vil lære om hva ledelse er, ulike typer ledelsesmodeller, hva som skiller ledere fra ikke-ledere, samt faktorer som påvirker effektivt og ineffektivt lederskap. Kurset dekker ulike tilnærminger til lederskap, slik som trekkteorier, lederferdigheter, lederstilteorier, situasjonsbestemt ledelse, LMX-teori, transformasjonsledelse, teamledelse, ledelse og makt, samt ledelse i et kulturelt perspektiv.

I tillegg vil studentene lære om dynamikken og prosessene som utspiller seg når mennesker arbeider sammen - både innad i grupper og i samspillet mellom ulike grupper. De vil lære om forskjellen på team og arbeidsgrupper, hvilke type resultater effektive team og arbeidsgrupper skaper, og hvilke faktorer som påvirker kvaliteten på disse resultatene.

Hva lærer du?

Kunnskapsmål

Studentene skal kunne:

  • Ha bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid, og ha kunnskap om hvordan språk og kultur påvirker dette
  • Identifisere, beskrive, analysere og forstå sentrale gruppeprosesser som utspiller seg innad i og mellom grupper i organisasjoner, med særlig vekt på hva som skjer når mennesker med ulikt ståsted og bakgrunn skal samarbeide.
  • Forklare hvilke faktorer som påvirker team og arbeidsgruppers prestasjoner, og hvordan disse faktorene påvirker hverandre.
  • Ha kunnskap om prinsipper for ledelse, prioriteringer, påvirkning og beslutningstaking i organisasjoner og systemer
  • Beskrive ulike ledelsesmodeller og hvordan de både ligner på og skiller seg fra hverandre
  • Analysere styrker og svakheter ved de ulike ledelsesmodellene
  • Analysere og drøfte konsekvenser av ulike måter å lede på - både for organisasjonens resultater og for menneskene som ledes

 

Ferdighetsmål

Studentene skal kunne:

  • Planlegge, gjennomføre og lede arbeid i smågrupper
  • Påvirke gruppedynamikken i ønsket retning gjennom egen atferd
  • Skape et trygt og læringsfremmende klima i arbeidsgruppen
  • Anvende kunnskap om andre faggruppers kompetanse og ansvarsområder til å samhandle både tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivåer, samt initiere samhandling for å skape gode og sammenhengende tjenester overfor brukere
  • Analysere og forholde seg kritisk til egne verdier, roller og fungering - både innad i egen gruppe og i møte med brukere og samarbeidspartnere, samt vite når og hvordan du bør søke bistand
  • Gjenkjenne ulike lederstiler og måter å lede på
  • Reflektere over ulike lederstiler og egne styrker og svakheter i rollene som leder og deltaker i grupper og team 
  • Anvende teorier og modeller fra ledelsesforskningen til selv å utøve mer effektiv ledelse, fatte beslutninger, og samarbeide godt på tvers av profesjoner, yrkesgrupper, avdelinger og organisasjoner.

 

Generell kompetanse

Studentene skal kunne:

  • Identifisere og analysere ulike dilemmaer som oppstår når ulike personer samarbeider med hverandre i en gruppe og på tvers av organisasjonsgrenser, og få ideer til hvordan disse dilemmaene kan håndteres
  • Være trygg i rollen som gruppemedlem og gruppeleder
  • Reflektere over ulike lederstiler og egne styrker og svakheter i rollene som leder og deltaker i grupper og team

Opptak til emnet

Emnet er forbeholdt studenter med studierett på profesjonsprogrammet i psykologi.

Undervisning

Obligatorisk oppmøte. Obligatoriske aktivitet blir ikke godkjent dersom fraværet overskrider 10%. 

Godkjente obligatoriske aktiviteter er gyldige de to neste semestrene emnet tilbys.

Eksamen

Individuell oppgave.

Studentene skal skrive et fagessay individuelt som er knyttet til ledelse og gruppedynamikk. Fagessayet tar for seg en eller flere av de situasjonene som oppsto under øvelsene i kurset, og analyserer det som skjedde ut fra ledelsesteorier og gruppedynamiske teorier fra pensum. Fagessayet skal følge APA-format og være på maks 3000 ord hvor det skal være 1500 på hvert tema, eksklusive forside, sammendrag, innholdsfortegnelse og referanseliste.

Hjelpemidler til eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, men det er ikke tillatt å generere hele eller deler av eksamensbesvarelsen ved hjelp av AI-verktøy som Chat GPT eller liknende.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamenen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 27. juli 2024 01:11:31

Fakta om emnet

Nivå
Bachelor
Studiepoeng
5
Undervisning
Vår og høst
Eksamen
Vår og høst
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

SV-info