Pensum/læringskrav

(K= I kompendium, B= kjøp bok. Annet finnes på nettet eller er støttelitteratur)

Skole, barnehage og PPT

K Elliot S. N. og Witt, J. C. (1986): Fundamental questions and dimensions of psychological service delivery in schools. I: S. N. Elliot og J. C.Witt (red.), The delivery of services in Schools, London: Erlbaum, (s. 1-26), 25 s.

B Hesselberg, F. og Tetzchner, S. von (2008): Organisering av tjenester og samarbeid. I: S. von Tetzchner, F. Hesselberg og H. Schiørbeck (red.), Habilitering: Tverrfaglig arbeid for mennesker med utviklingsmessige funksjonshemninger, Oslo: Gyldendal Akademisk. (s.85-107),  22 s.

Veiledere fra Utdanningsdirektoratet om PP tjenesten https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/samarbeid/pp-tjenesten/

Sum 115 sider

Barnevern

Backe-Hansen, E. (2009). Hva innebærer et kunnskapsbasert barnevern? Fontene forskning (2):4-16, 13 s.

K Fauske, H. m.fl. (2016). Tverrfaglig samarbeid i barnevernets beslutningsprosess. I Christiansen Ø. og Kojan B. H. (red.) Beslutninger i barnevernet. (s. 178-194) (17 sider)

Van der Kolk, B. (2016). Commentary: The devastating effects of ignoring child maltreatment in psychiatry – a commentary on Teicher and Samson 2016. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 57(3), 267-270. (4 sider)

Teicher, M. H. og Samson, J. A. (2016). Annual research review: Enduring neurobiological effects of childhood abuse and neglect. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 57(3), 241-266. (26 sider)

Sum 47 sider

Støttelitteratur:

Becker-Blease K. og Krig, P. K. (2016) Child maltreatment. A developmental psychopathology approach. American Psychological Association. (Ca 160 sider)

Lov om barneverntjenester (barnevernloven), 10 s.

Kommunepsykologi og helsefremmende arbeid

Holte, A. (2012). Ti prinsipper for forebygging av psykiske lidelser.Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 49, 693-695.

Imenes, A.-K. (2011). Lavterskelpsykolog – ikke lightpsykolog. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 48 (2), 150-154.

Skogen, J. C., Smith, O. R. F., Aarø, L. E., Siqveland, J. og Øverland, S. (2018). Barn og unges psykiske helse: Forebygging og helsefremmende folkehelsetiltak. En kunnskapsoversikt. Rapport 2018. Oslo: Folkehelseinstituttet. (s. 13-114)

Sum 110 sider

Støttelitteratur:

Helsedirektoratet: Helsenorge.no/psykisk helse

Holte, A. (2016). De syv psykiske helserettighetene.

Holte, A. (2018). Syv prinsipper og tjueni grep for et psykisk sunnere Norge.

Imenes, A-K. (2018). Allmennpsykologi. Psykisk helsehjelp i kommunen. Oslo: Gyldendal

Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid. Helsefremming og forebygging.

Sønstebø, I. (2015) Psykisk helse i alt vi gjør – men hvordan?

Rus

Helsedirektoratet (2014): Sammen om mestring - Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne. Et verktøy for kommuner og spesialisthelsetjenesten, s. 26-63 (37 sider)

Støttelitteratur

Helsedirektoratet (2014): Nasjonal overdosestrategi 2014–2017, «Ja visst kan du bli rusfri– men først må du overleve», s. 1-50.

Flyktninger og asylsøkere

Helsedirektoratet (2011): Veiledning om kommunikasjon via tolk for ledere og personell i helse- og omsorgstjenestenet, (18 sider).

RVTS Midt (2016): Familiegjenforening i eksil. Forebygging gjennom familiesamtaler. (29 sider)

Dahl, S., Sveaass, N. og Varvin, S. (2006). Psykiatrisk og psykososialt arbeid med flyktninger - veileder. Oslo: NKVTS. s. 23-90.

Sum 115 sider

Støttelitteratur:

Stang, E.G. & Sveaass, N. (2016). Hva skal vi med menneskerettigheter? Oslo: Gyldendal Akademisk. Kapittel 8: Barnevern (s.107-128) og kapittel 10 Flukt og asyl. (s 149 – 167) (40 sider).

Holt, K. (2019. Kultur, migrasjon og traumer. Utgis sommeren 2019.

Neumayer, S. M., Skreslett, A., Borchgrevink, M. C., Gravråkmo, S.,m. fl. (2006). Psykososialt arbeid med flyktningebarn. Introduksjon og fagveileder. Oslo: NKVTS. s. 8-108, (100 sider)

Familievern

Lovdata - Lov om Familievernkontor (1998)

Familievernkontoret (orientering)

Sveaass, N & Reichelt, S. (2011) Familiegjenforening i eksil – en utfordring for familieterapeuter. Fokus på Familien, 39 (3), 210- 230.

Sum 23 sider

Støttelitteratur

Familienettet: Finn ditt familievernkontor

Helsenett: Hva er egentlig familievern?

Eldre

Pensum avklares senere.

NAV

K Berge, T., Gjengedal, R. G. H. & Hannisdal, M. (2015). Jobbfokusert kognitiv terapi. I: Berge T. og Repål A. (red)., Håndbok i kognitiv terapi. Oslo: Gyldendal Akademisk. (s. 421-436). (16 sider)

Fiske, J. (2004). Hva gjør en psykolog i Aetat? Tidsskrift for Norsk Psykologforening. 41(10), 844-845. (3 sider)

Reme, S. E., Grasdal, A. L., Løvvik, C., Lie, S. A. og Øverland, S. (2014). Work-focused cognitive-behavioural therapy and individual job support to increase work participation in common mental disorders: a randomised controlled multicentre trial. Occupational and Environmental Medicine. 72, 745-752. (8 sider)

Sum: 27 sider

Støttelitteratur:

Narveland, R. (2018). Trygderetten i et nøtteskall, 2. utgave. Oslo, Gyldendal. Kapitlene/avsnittene 2, 6.1, 7.6-7.6.6 og 7.7.1

Hestad, K. A. og Egeland, J. (2011). Klinisk nevropsykologi. Kapittel 5. s. 75-92 om «Nevropsykologiske spesialisterklæringer i NAV». 

Konsultasjon

K Fjeldstad, W.(red) (1991). Konsultasjon. Oslo: Tano A. S. Innledning, s. 7-12 (5 s.)

Kap. 4. Konsulentrollen – ansvaret og kontrakten

Kap 5. Konsultantrollen – innhold og personlig stil

Sum 78 sider

Krise

K Dyregrov, A. (2018). Katastrofepsykologi (3. utgave). Bergen: Vigmostad & Bjørke AS: Kapittel: 2 og 8.

Sum 37 sider

Støttelitteratur:

Dyregrov, A. (2018). Katastrofepsykologi (3. utgave). Bergen: Vigmostad & Bjørke AS: Kapittel: 3

Veileder fra Helsedirektoratet (2016) om Psykososiale tiltak ved kriser, ulykker og katastrofer.

Rutiner for håndtering av krisesituasjoner utarbeidet av Senter for Krisepsykologi

Arbeid med grupper

K Tjersland, O. A., Engen, G. og Jansen, U. (2013, 2. utg.): Kap. 5: Perspektiver fra gruppepsykologisk tenkning, i Allianser. Verdier, teori og metoder i sosialt arbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk. (13 s.)

K Tjersland, O. A., Engen, G. og Jansen, U. (2013, 2. utg.):Kap. 10. Fellesskap og gruppetilhørighet, i Allianser. Verdier, teori og metoder i sosialt arbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk. (19 s.)

Sum 32 sider

Adferdsanalyse

K Siverts, B. E. og Sveaas, N. (1986). Store lille verden. Oslo: Universitetsforlaget. Side 37-72, side 73-87 og side 123-150. (78 sider)

K Skjerve, J. (2012). Atferdsterapi og atferdsanalyse. I L. M. Gulbrandsen (red), Oppvekst og psykologisk utvikling. Innføring i psykologiske perspektiver (3. opplag)(321- 344). Oslo: Universitetsforlaget. (Les 321 – 341). (21 sider)

Skjerve, J & Reichelt, S. (2019). Atferdsanalysen – et uutnyttet potensial? Fagessay i Tidsskrift for Norsk Psykologforening. Volum 56, nor 08, side 565-569 (5 sider)

K Tjersland, O.A, Engen, G., & Jansen, U. (2012, 2. opplag.) Allianser. Verdier, teorier og metoder i sosialt arbeid. Kap. 2. Psykodynamiske, læringsorienterte og kognitive tenkemåter. Oslo: Gyldendal Akademisk forlag. (Kapittelet er s. 35-52, men pensum er s. 41-46 om læringsorienterte tenkemåter). (6 sider)

Sum 110 sider

Støttelitteratur:

Amlien, Ø. og Tjersland, O. A. (1977). Atferdsterapi: Dressur eller hjelp til selvhjelp. Konsultasjonserfaringer fra familier. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 1, 2 og 3 (54 sider)

Gelfand, D. M. and Harmann, D. P. (1984). Child behavior analysis and therapy (second edition). New York: Pergamon Press. Chapter 1 and 2 (36 sider)

Kazdin, A. E. (1989). Behavior modification in applied settings.

Publisert 3. mai 2019 08:35 - Sist endret 13. aug. 2019 14:01