Skole, barnehage og PPT
K Elliot S. N. og Witt, J. C. (1986): Fundamental questions and dimensions of psychological service delivery in schools. I: S. N. Elliot og J. C.Witt (red.), The delivery of services in Schools, London: Erlbaum, (s. 1-26), 25 s.
B Hesselberg, F. og Tetzchner, S. von (2008): Organisering av tjenester og samarbeid. I: S. von Tetzchner, F. Hesselberg og H. Schiørbeck (red.), Habilitering: Tverrfaglig arbeid for mennesker med utviklingsmessige funksjonshemninger, Oslo: Gyldendal Akademisk. (s.85-107), 22 s.
Sum 115 sider
Barnevern
Backe-Hansen, E. (2009). Hva innebærer et kunnskapsbasert barnevern? Fontene forskning (2):4-16, 13 s.
K Fauske, H. m.fl. (2016). Tverrfaglig samarbeid i barnevernets beslutningsprosess. I Christiansen Ø. og Kojan B. H. (red.) Beslutninger i barnevernet. (s. 178-194) (17 sider)
Van der Kolk, B. (2016). Commentary: The devastating effects of ignoring child maltreatment in psychiatry – a commentary on Teicher and Samson 2016. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 57(3), 267-270. (4 sider)
Teicher, M. H. og Samson, J. A. (2016). Annual research review: Enduring neurobiological effects of childhood abuse and neglect. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 57(3), 241-266. (26 sider)
Sum 47 sider
Støttelitteratur:
Becker-Blease K. og Krig, P. K. (2016) Child maltreatment. A developmental psychopathology approach. American Psychological Association. (Ca 160 sider)
Lov om barneverntjenester (barnevernloven), 10 s.
Kommunepsykologi og helsefremmende arbeid
Holte, A. (2012). Ti prinsipper for forebygging av psykiske lidelser.Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 49, 693-695.
Imenes, A.-K. (2011). Lavterskelpsykolog – ikke lightpsykolog. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 48 (2), 150-154.
Skogen, J. C., Smith, O. R. F., Aarø, L. E., Siqveland, J. og Øverland, S. (2018). Barn og unges psykiske helse: Forebygging og helsefremmende folkehelsetiltak. En kunnskapsoversikt. Rapport 2018. Oslo: Folkehelseinstituttet. (s. 13-114)
Sum 110 sider
Støttelitteratur:
Helsedirektoratet: Helsenorge.no/psykisk helse
Holte, A. (2016). De syv psykiske helserettighetene.
Holte, A. (2018). Syv prinsipper og tjueni grep for et psykisk sunnere Norge.
Imenes, A-K. (2018). Allmennpsykologi. Psykisk helsehjelp i kommunen. Oslo: Gyldendal
Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid. Helsefremming og forebygging.
Sønstebø, I. (2015) Psykisk helse i alt vi gjør – men hvordan?
Rus
Helsedirektoratet (2014): Sammen om mestring - Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne. Et verktøy for kommuner og spesialisthelsetjenesten, s. 26-63 (37 sider)
Støttelitteratur
Helsedirektoratet (2014): Nasjonal overdosestrategi 2014–2017, «Ja visst kan du bli rusfri– men først må du overleve», s. 1-50.
Flyktninger og asylsøkere
Helsedirektoratet (2011): Veiledning om kommunikasjon via tolk for ledere og personell i helse- og omsorgstjenestenet, (18 sider).
RVTS Midt (2016): Familiegjenforening i eksil. Forebygging gjennom familiesamtaler. (29 sider)
Dahl, S., Sveaass, N. og Varvin, S. (2006). Psykiatrisk og psykososialt arbeid med flyktninger - veileder. Oslo: NKVTS. s. 23-90.
Sum 115 sider
Støttelitteratur:
Stang, E.G. & Sveaass, N. (2016). Hva skal vi med menneskerettigheter? Oslo: Gyldendal Akademisk. Kapittel 8: Barnevern (s.107-128) og kapittel 10 Flukt og asyl. (s 149 – 167) (40 sider).
Holt, K. (2019. Kultur, migrasjon og traumer. Utgis sommeren 2019.
Neumayer, S. M., Skreslett, A., Borchgrevink, M. C., Gravråkmo, S.,m. fl. (2006). Psykososialt arbeid med flyktningebarn. Introduksjon og fagveileder. Oslo: NKVTS. s. 8-108, (100 sider)
Familievern
Lovdata - Lov om Familievernkontor (1998)
Familievernkontoret (orientering)
Sveaass, N & Reichelt, S. (2011) Familiegjenforening i eksil – en utfordring for familieterapeuter. Fokus på Familien, 39 (3), 210- 230.
Sum 23 sider
Støttelitteratur
Familienettet: Finn ditt familievernkontor
Helsenett: Hva er egentlig familievern?
Eldre
Pensum avklares senere.
NAV
K Berge, T., Gjengedal, R. G. H. & Hannisdal, M. (2015). Jobbfokusert kognitiv terapi. I: Berge T. og Repål A. (red)., Håndbok i kognitiv terapi. Oslo: Gyldendal Akademisk. (s. 421-436). (16 sider)
Fiske, J. (2004). Hva gjør en psykolog i Aetat? Tidsskrift for Norsk Psykologforening. 41(10), 844-845. (3 sider)
Reme, S. E., Grasdal, A. L., Løvvik, C., Lie, S. A. og Øverland, S. (2014). Work-focused cognitive-behavioural therapy and individual job support to increase work participation in common mental disorders: a randomised controlled multicentre trial. Occupational and Environmental Medicine. 72, 745-752. (8 sider)
Sum: 27 sider
Støttelitteratur:
Narveland, R. (2018). Trygderetten i et nøtteskall, 2. utgave. Oslo, Gyldendal. Kapitlene/avsnittene 2, 6.1, 7.6-7.6.6 og 7.7.1
Hestad, K. A. og Egeland, J. (2011). Klinisk nevropsykologi. Kapittel 5. s. 75-92 om «Nevropsykologiske spesialisterklæringer i NAV».
Konsultasjon
K Fjeldstad, W.(red) (1991). Konsultasjon. Oslo: Tano A. S. Innledning, s. 7-12 (5 s.)
Kap. 4. Konsulentrollen – ansvaret og kontrakten
Kap 5. Konsultantrollen – innhold og personlig stil
Sum 78 sider
Krise
K Dyregrov, A. (2018). Katastrofepsykologi (3. utgave). Bergen: Vigmostad & Bjørke AS: Kapittel: 2 og 8.
Sum 37 sider
Støttelitteratur:
Dyregrov, A. (2018). Katastrofepsykologi (3. utgave). Bergen: Vigmostad & Bjørke AS: Kapittel: 3
Veileder fra Helsedirektoratet (2016) om Psykososiale tiltak ved kriser, ulykker og katastrofer.
Rutiner for håndtering av krisesituasjoner utarbeidet av Senter for Krisepsykologi
Arbeid med grupper
K Tjersland, O. A., Engen, G. og Jansen, U. (2013, 2. utg.): Kap. 5: Perspektiver fra gruppepsykologisk tenkning, i Allianser. Verdier, teori og metoder i sosialt arbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk. (13 s.)
K Tjersland, O. A., Engen, G. og Jansen, U. (2013, 2. utg.):Kap. 10. Fellesskap og gruppetilhørighet, i Allianser. Verdier, teori og metoder i sosialt arbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk. (19 s.)
Sum 32 sider
Adferdsanalyse
K Siverts, B. E. og Sveaas, N. (1986). Store lille verden. Oslo: Universitetsforlaget. Side 37-72, side 73-87 og side 123-150. (78 sider)
K Skjerve, J. (2012). Atferdsterapi og atferdsanalyse. I L. M. Gulbrandsen (red), Oppvekst og psykologisk utvikling. Innføring i psykologiske perspektiver (3. opplag)(321- 344). Oslo: Universitetsforlaget. (Les 321 – 341). (21 sider)
Skjerve, J & Reichelt, S. (2019). Atferdsanalysen – et uutnyttet potensial? Fagessay i Tidsskrift for Norsk Psykologforening. Volum 56, nor 08, side 565-569 (5 sider)
K Tjersland, O.A, Engen, G., & Jansen, U. (2012, 2. opplag.) Allianser. Verdier, teorier og metoder i sosialt arbeid. Kap. 2. Psykodynamiske, læringsorienterte og kognitive tenkemåter. Oslo: Gyldendal Akademisk forlag. (Kapittelet er s. 35-52, men pensum er s. 41-46 om læringsorienterte tenkemåter). (6 sider)
Sum 110 sider
Støttelitteratur:
Amlien, Ø. og Tjersland, O. A. (1977). Atferdsterapi: Dressur eller hjelp til selvhjelp. Konsultasjonserfaringer fra familier. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 1, 2 og 3 (54 sider)
Gelfand, D. M. and Harmann, D. P. (1984). Child behavior analysis and therapy (second edition). New York: Pergamon Press. Chapter 1 and 2 (36 sider)
Kazdin, A. E. (1989). Behavior modification in applied settings.