Pensum/læringskrav

(K= I kompendium, B= kjøp bok. Annet finnes på nettet)

Skole og barnehage

K Elliot S. N. og Witt, J. C. (1986): Fundamental questions and dimensions of psychological service delivery in schools. I: S. N. Elliot og J. C.Witt (red.), The delivery of services in Schools, London: Erlbaum, (s. 1-26), 25 s.

B Hendis, M. (2008): Habiliteringsarbeid i skolen. I: S. von Tetzchner, F. Hesselberg og H. Schiørbeck (red.), Habilitering: Tverrfaglig arbeid for mennesker med utviklingsmessige funksjonshemninger, Oslo:Gyldendal Akademisk, (s. 401-434), 32 s.

B Hesselberg, F. og Tetzchner, S. von (2008): Organisering av tjenester og samarbeid. I: S. von Tetzchner, F. Hesselberg og H. Schiørbeck (red.), Habilitering: Tverrfaglig arbeid for mennesker med utviklingsmessige funksjonshemninger, Oslo: Gyldendal Akademisk. (s.85-107),  22 s.

B Howlin, P. (2008): Special education. I: M. Rutter, D. V. M. Bishop, D. S. Pine, S. Scott, J. Stevenson, E. Taylor og A. Thapar (red.), Rutter's shild and adolescent psychiatry, Fifth Edition, Oxford: Blackwell. (s.1189-1206), 13 s.

B Kristiansen, L. og Tetzchner, S. von (2008). Pedagogisk habilitering i førskolealderen. I: S. von Tetzchner, F. Hesselberg og H. Schiørbeck (red.), Habilitering: Tverrfaglig arbeid for mennesker med utviklingsmessige funksjonshemninger, Oslo: Gyldendal Akademisk, (s. 374-400), 23 s.

Sum 115 sider

Støttelitteratur:

Hesselberg & von Tetzchner (2016): (pensum i PSYC5303) Kapittel 3: Organisering av pedagogisk-psykologisk arbeid & Kapittel 11: Systemrettet arbeid

Veileder fra Utdanningsdirektoratet om PP tjenesten

Barnevern

Backe-Hansen, E. (2009). Hva innebærer et kunnskapsbasert barnevern? Fontene forskning (2):4-16, 13 s.

Backe-Hansen, E. (2009): Private  ikke vant med å samarbeide med barnevernet, barnehage.no, s. 2.

Sjær Ulvik, O. (2009). Barns rett til deltakelse – teoretiske og praktiske utfordringer i profesjonelle hjelperes samarbeid med barn. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 46, (s. 1148-1154), 7 s.

Sum 22 sider

Støttepensum

Lov om barneverntjenester (barnevernloven), 10 s.

Kommunepsykologi

Ajo, A. & Vik, I. (2008). Psykologer ut i kommunen: fra klinikk til åpent jorde. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 45 (2), 151-156.

Holte, A. (2012). Ti prinsipper for forebygging av psykiske lidelser.Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 49, 693-695.

Imenes, A.-K. (2011). Lavterskelpsykolog – ikke lightpsykolog. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 48 (2), 150-154.

Sum 14 sider

Støttelitteratur:

Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid. Helsefremming og forebygging.

Norsk Psykologforening. Psykisk helse i alt vi gjør – men hvordan?

Rus

Helsedirektoratet (2014): Sammen om mestring - Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne. Et verktøy for kommuner og spesialisthelsetjenesten, s. 26-63 (37 sider)

Støttelitteratur

Helsedirektoratet (2014): Nasjonal overdosestrategi 2014–2017, «Ja visst kan du bli rusfri– men først må du overleve», s. 1-50.

Innvandrere og flyktninger

Neumayer, S. M., Skreslett, A., Borchgrevink, M. C., Gravråkmo, S.,m. fl. (2006). Psykososialt arbeid med flyktningebarn. Introduksjon og fagveileder. Oslo: NKVTS. s. 8-108, (100 sider)

Dahl, S., Sveaass, N. og Varvin, S. (2006). Psykiatrisk og psykososialt arbeid med flyktninger - veileder. Oslo: NKVTS. s. 23-90.

Sum 167 sider

Støttelitteratur

Helsedirektoratet (2011): Veiledning om kommunikasjon via tolk for ledere og personell i helse- og omsorgstjenestenet. , (18 sider).

RVTS Midt (2016): Familiegjenforening i eksil. Forebygging gjennom familiesamtaler (29 sider)

Stang, E.G. & Sveaass, N. (2016). Hva skal vi med menneskerettigheter? kap Flukt og eksi. s 169 – 189. Gyldendal Akademisk.

Familievern

Lovdata - Lov om Familievernkontor (1998)

Familievernkontoret (orientering)

Sveaass, N & Reichelt, S. (2011) Familiegjenforening i eksil – en utfordring for familieterapeuter. Fokus på Familien, 39 (3), 210- 230.

Sum 23 sider

Støttelitteratur

Familienettet: Finn ditt familievernkontor

Helsenett: Hva er egentlig familievern?

Konsultasjon

K Fjeldstad, W.(red) (1991). Konsultasjon. Oslo: Tano A. S. Innledning, s. 7-12 (5 s.)

Kap. 4. Konsulentrollen – ansvaret og kontrakten

Kap 5. Konsultantrollen – innhold og personlig stil

Sum 78 sider

Krise

K Grønvold Bugg, R. (2008). Når krisen rammer barn og unge. Kristiansand, Høyskoleforlaget. Kap. 1,2,3,4,6,7,11 (66 s.)

K Dyregrov, A. (2008). Beredskapsplan for skolen. Bergen: Fagbokforlaget, Appendiks 1,2,3  (15 s.)

K Dyregrov, A. (1999): Hjelperes psykologiske reaksjoner under og etter katastrofer; i Katastrofepsykologi (2. utgave, 2008). Bergen: Fagbokforlaget Kap. 7,  (20 s).

K Dyregrov, K og Dyregrov, A. (2008): Kap. 3. Å miste et barn – konsekvenser og hjelpetiltak, i Krisepsykologi i praksis. Bergen: Fagbokforlaget,

K Dyregrov, K og Dyregrov, A. (2008): Kap. 4. Utfordringer ved sosial nettverksstøtte etter brå død. Hva kan fagfolk bidra med?, i Krisepsykologi i praksis. Bergen: Fagbokforlaget (28 s.).

Sum 147 sider

Støttelitteratur:

Veileder fra Helsedirektoratet (2016) om Psykososiale tiltak ved kriser, ulykker og katastrofer.

Rutiner for håndtering av krisesituasjoner utarbeidet av Senter for Krisepsykologi

Dyregrov, A. (2018). Katastrofepsykologi, 3. utgave. Fagbokforlaget.

Arbeid med grupper

K Tjersland, O. A., Engen, G. og Jansen, U. (2013, 2. utg.): Kap. 5: Perspektiver fra gruppepsykologisk tenkning, i Allianser. Verdier, teori og metoder i sosialt arbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk. (13 s.)

K Tjersland, O. A., Engen, G. og Jansen, U. (2013, 2. utg.):Kap. 10. Fellesskap og gruppetilhørighet, i Allianser. Verdier, teori og metoder i sosialt arbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk. (19 s.)

Sum 32 sider

Publisert 26. nov. 2018 13:06 - Sist endret 28. nov. 2018 13:15