Pensum/læringskrav

Bøker med * foran finnes i kompendium.

* Andersen, T. (1987): The reflecting team.Family Process, 26, (s.415-428), 13 s.

* Anderson, H. & Goolishian, H.A. (1992).The client is the expert: a Not-Knowing approach to terapy. I S. NcNamee & K.J. Gergen (red.) Therapy as social construction. London: Sage. 15 s.

Christensen, B. & Mauseth, T. (2007). Multisystemisk terapi: Familie- og nærmiljøbasert behandling av undgom med alvorlige atferdsvansker. Tidsskrift for Norsk Psykolog-forening, 44,(s.1095-1106). 11 s.

de Shazer, S. (1988). Clues. Investigating solutions in brief therapy. N.Y.: Norton (kap. 2,6,8,9.), 87 s.

* Johnsen, A., Sundet, R & Torsteinsson, V.W (2000). Samspill og selvopplevelse.(kap.4,7), 36 s.

* Johnson, S. (1999). Emotionally focused couple therapy: Straight to the heart.In: Donovan, J. M. (Ed).Short Term Couple Therapy.New York: Guilford Press.29 s.

Juuhl-Langseth, M, Tjersland, O.A., Gulbrandsen, W, Jensen, T., Mossige, S., & Reichelt, S. (2006). Mor–datter-forholdet etter seksuelle overgrep: En analyse av et terapiforløp.Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 43, (s.1012-1022), 10 s.

Kvamme, G., Reichelt, H., Amundsen, E, Brumoen, H., Bugge, R. & Odden, H. (2006). Gruppeprogrammet – intensiv poliklinisk behandling for personer med alkoholproblemer. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 43, 226-233 

* Lundby, G.(1998):Historier og terapi.Oslo: Tano Aschehough.Kap 4 og 6, 47 s.

* Løvlie-Schibbye, A. L. (2004). Hva sier jeg til klienten i psykoterapi. Noen sammenhenger mellom et filosofisk grunnsyn, relasjonsteori og vårt terapeutiske språk.
Impuls, 2, (s. 20-26), 6 s.

MacKenzie, K. R. (1997). Clinical Application of Group Development Ideas. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 1 (4), 275-287.

* McGoldrick, M. & Gerson, R. (1985).Genograms in family assessment.New York:W.W.Norton. Kap. 1 og 2, 38 s.

Nichols, M. P.(2013).The Essentials of Family Therapy.Boston: Pearson Education, Inc.Kap.1,2,3,6,7,12,13.106 s.

* Reichelt, H. (1999). Familieterapi og makt. Fokus på Familien, 27, 21-34.14 s.

Solholm, R., Askeland, E., Christiansen, T. & Duckert, M. (2005). Parent Management Training–Oregonmodellen. Teori, behandlingsprogram og implementerting i Norge.Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 42, (s.587-597), 10 s.

* Sveaass, N. & Reichelt, S. (2001). Engaging refugee families in therapy: Exploring the benefits of including referring professionals in the first family interviews. Family Process, 40, 95-114.19 s.

* Tomm, K. Et perspektiv på Milano-senterets systemiske tilnærming (1985). Del 1:Oversikt over utvikling, teori og praksis. Fokus på familien, 18, 67-82.15 s.

Tomm, K. (1987). Interventiv interviewing: Part II. Reflexive questioning as a means to enable self-healing. Family Process,26, (167-183).16 s.
.
* Tjersland, O. A, Engen, G. & Jansen, U. (2010). Allianser. Verdier, teorier og metoder i sosialt arbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag, Oslo. Kap.11. Familien som samarbeidspartner, 22 s.

SUM
494
 

Publisert 19. nov. 2014 09:07 - Sist endret 13. apr. 2015 08:40