Pensum/læringskrav

Innføring

PSYC5303 Pedagogisk-psykologisk rådgivning. Innføring. Kompendium kan kjøpes på Kopiutsalget, Akademika, ved semesterstart. (Alle studenter på dette emnet må kjøpe dette kompendiet).

Hendis, M. (2008). Habiliteringsarbeid i skolen. I: S. von Tetzchner, F. Hesselberg og H. Schiørbeck (red.), Habilitering: Tverrfaglig arbeid for mennesker med utviklingsmessige funksjonshemninger(s. 1-28). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Hesselberg, F. og Tetzchner, S. von (2008). Organisering av tjenester og samarbeid. I: S. von Tetzchner, F. Hesselberg og H. Schiørbeck (red.), Habilitering: Tverrfaglig arbeid for mennesker med utviklingsmessige funksjonshemninger(s. 85-107). Oslo: Gyldendal Akademisk

Schiørbeck, H. og Stadskleiv, K. (2008) Utredning og tiltak ved kognitive vansker. I: S. von Tetzchner, F. Hesselberg og H. Schiørbeck (red.), Habilitering: Tverrfaglig arbeid for mennesker med utviklingsmessige funksjonshemninger(s. 239-290). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Tetzchner, S. von, Hesselberg, F. og Schiørbeck, H. (2008). Funksjonshemning, habilitering og livskvalitet. I: S. von Tetzchner, F. Hesselberg og H. Schiørbeck (red.), Habilitering: Tverrfaglig arbeid for mennesker med utviklingsmessige funksjonshemninger(s. 1-28). Oslo: Gyldendal Akademisk.

PP-rådgivning og arbeid med barn og ungdom fra språklige minoriteter

Artikler markert med K finnes i eget kompendium for studenter som velger dette fordypningsseminaret. Kompendiet fås kjøpt på Kopiutsalget, Akademika Blindern ved semesterstart.

K Arnett, J. J. (2002) The psychology of globalization. American Psychologist. Journal of the American Psychological Association, 57 (10) Ss. 774-783. 10s.

K Cline, T. (1998) The assessment of special educational needs for bilingual children. British Journal of Special Education, 25, 159-163. 4 s.

K Cummins, J. (2000) Language, power and pedagogy. Bilingual children in the crossfire. Clevedon: Multilingual Matters. Chapter 2 Language interactions in the Classroom: From coercive to collaborate relations of power. Ss. 31-52. 22 s.

K Figueroa, Richard A. (2002) Toward a new model of assessment. I Artiles, Alfredo J. og Ortiz, Alba A. (red.) English language learners with special education needs. Washington: CAL. SS. 51-63.

K Hyltenstam, K. (1996) Konklusioner från konsensuskonferensen. I K. Hyltenstam, O. Brox, T.O. Engen og A. Hvenekilde Tilpasset språkopplæring for minoritetselever. Rapport fra konsensuskonferanse. Oslo: Norges Forskningsråd. Ss. 207-210. 3 s.

K Ortiz, Alba A. og Maldonado-Colon, Elba (1986) reducing inappropriate referrals of language minority students in special education. I Greenberg, H.F. og Willig, A.C. (red.) Bilingualism and learning disabilities. Policy and practice. American Library Publication.

K Rhodes, R.L., Ochoa, S.H. og Ortiz, S.O (2005) Assessing culturally and linguistically diverse students. A practical guide. Kapittel 8 "Acculturational factors in psychoeducational assessment", ss. 124-136. New York: The Guilford Press.

K Valdés, Guadalupe og Figueroa, Richard A. (1994) Bilingualism and testing. A special case of bias. Deler av kapittel 4. The testing of bilinguals ss. 87-109.

K Weyant, James M. (1992) Social psychological approaches to the integration of culturally different and handicapped students in schools. I Medway, F.J. og Cafferty, T.P. (red.) School psychology. A social psychological perspective. Kapittel 18, ss.449-469.

K Winsler, Adam, Díaz, Rafael. M., Espinosa, Linda og Rodríguez, James L. (1999)”When learning a second language does not mean losing the first. Bilingual language development in low-income, Spanish-speaking children attending bilingual preschool".

Publisert 21. okt. 2009 09:46 - Sist endret 7. des. 2009 15:43