Pensum/læringskrav

Bøker

Hesselberg og Tetzchner (2015). Pedagogisk-psykologisk arbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk. Hele boka.

Carr, A. (2016). The handbook of child and adolescent clinical psychology: A contextual approach, Third edition. London: Routledge. To kaptler:

  • Kapittel 8: Intellectual, learning and communication disabilities and disorders.
  • Kapittel 9: Autism spectrum disorders.

Kompendium

Holten og Karlsen (2008). Habilitering fra et foreldreperspektiv. Kapittel 20 i Tetzchner, S. von, Hesselberg, F. & Schiørbeck, H. (red.) (2008). Habilitering: Tverrfaglig arbeid for mennesker med utviklingsmessige funksjonshemninger. Oslo: Gyldendal Akademisk.


Støttelitteratur i tillegg til pensum


Generell skolepsykologi m.m.

Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.

Melinder, A. (2014). Sakkyndighetsarbeid: En innføring for psykologer og psykiatere. Universitetsforlaget, Oslo.

Thapar, A., Pine, D. S. Leckman, J. F., Scott, S., Snowling, M. S. & Taylor, E. (red.) (2015). Rutter’s child and adolescent psychiatry, Sixth edition. Oxford: Blackwell.


Helsefremmende og forebyggende arbeid

Folkehelseinstituttet (2011) Bedre føre var... Helsefremmende og forebyggende tiltak og anbefalinger.  Rapport

Norsk Psykologforening (2017) Handlingsplan for Psykologforeningens hovedsatsingsområde 2016-19: Forebygging for barn og unge. Tilgjengelig på: https://www.psykologforeningen.no/politikk/forebygging-barn-og-unge

Sønstebø, I. (2015). Psykisk helse i alt vi gjør – men hvordan. Rapport fra Norsk Psykologforening: Tilgjengelig på: https://www.psykologforeningen.no/politikk/psykolog-i-kommunen/psykisk-helse-i-alt-vi-gjoer-men-hvordan

Stortingsmelding 19 (2014-2015) Folkehelsemeldingen – Mestring og muligheter. Tilgjengelig på: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-19-2014-2015/id2402807/

Stortingsmelding 19 (2018-2019) Folkehelsemeldingen: Godt liv i et trygt samfunn. Tilgjengelig på: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-folkehelsemelding-gode-liv-i-eit-trygt-samfunn/id2640543/

Hørselshemming

Brodal, P. (2013). Sentralnervesystemet.

Erdal-Aase, Ragna (2014). Når standard utredning ikke er godt nok. Utredning av ADHD og autismespekterforstyrrelser hos døve barn.

Kermit, P., m. flere, rapport  (2014). «En av flokken?» Inkludering og ungdom med sansetap- muligheter og begrensninger.

Laugen, Nina J. (2016). Social skills in preschool children with unilateral and mild bilateral hearing loss.

Marschark, Marc and Hauser, Peter C. (2008). Deaf cognition. 

Pritchard og Zahl (2012). På vei til å bli en god leser- kartlegging av kommunikativ kompetanse hos døve og sterkt tunghørte barn. (Til bruk i før- og grunnskole.)

Pritchard og Zahl (2013). Veiene til en god bimodal tospråklighet hos døve og sterkt tunghørte.

Sæbø, Wie og Heen Wold, Spesialpedagogikk. Barn med tidlig, tosidig cochleaimplantasjon: Muligheter og utfordringer for sosial deltakelse.

Urnes, A. (red.) (2018). Den interaktive hjernen hos barn og unge.

Utdanningsdirektoratet. Veileder for opplæring av barn og unge med hørselshemming.

Kommunikasjonsvansker og spesifikke lærevansker

Frost, J. og Hagtvet, B. E. (2018). Dysleksi: Teoretisk forståelse og pedagogiske tiltak. Kapittel 27 i Urnes, A-G. (red.). Den interaktive hjernen hos barn og unge. Oslo: Gyldendal.

Rahrer-Baumgartner, N. og Urnes, A-G. (2018). Språkforstyrrelser. Kapittel 26 i Urnes, A-G. (red.). Den interaktive hjernen hos barn og unge. Oslo: Gyldendal.

 

Klasseledelse og veiledning av personale

Brandtzæg, I., Torsteinson, S. og Øiestad, G.(2016). Se eleven innenfra, Gyldendal akademisk, Oslo.

Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement: Routledge.

Nordahl, T., Hemmer, K. J., & Hansen, O. (2012). Klasseledelse. Oslo: Gyldendal akademisk.

Ogden, T. (2012). Klasseledelse : praksis, teori og forskning. Oslo: Gyldendal akademisk.

 

Autisme

Autismeforeningen i Norge sin nettside: https://autismeforeningen.no/

Helverschou, Sissel Berge, Bakke, Kristin A. og Steindal, Kari. (2018). Autisme – kjennetegn, forekomst og årsaker. I: I. Mæhle, J. Eknes & G. Houge (red). Utviklingshemming. Årsaker og konsekvenser, (2. utgave)  (s240-249). Oslo: Universitetsforlaget.

Idring, S., Rai, D., Dal, H., Dalman, C., Sturm, H., Zander, E., Lee, B. K., Serlachius, E. og Magnusson, C. (2012) Autism spectrum disorders in the Stockholm youth cohort: Design, prevalence and validity. PLoS ONE. 7(7) e41280. doi:10.1371/journal.pone.0041280

Lai, M.C, Lombardo, M. & Baron Cohen, S. (2014). Autism, Lancet, 383, 896 – 910

Martinsen, H., Nærland, T. & Tetzchner, S. von (2015). Språklig høytfungerende barn og voksne med autismespekterforstyrrelse: Prinsipper for opplæring og tilrettelegging. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Martinsen, H., Storvik, S., Kleven, E., Nærland, T., Hildebrand, K. & Olsen, K. (2016). Mennesker med autismespekterforstyrrelser (ASD). Utfordringer i tiltak og behandling. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Suren, P., Schjølberg, S., Øyen, A-S., Lie, K. K., Hornig, M., Bresnahan, M., Bakke, T….. Stoltenberg, C. (2014). The autism birth cohort (ABC): a study of autism spectrum disorders in MoBa. Norsk Epidemiologi, 24 (1-2), 39-50. doi: 10.5324/nje.v24i1-2.1757

Urnes, A-G. (2018). Autismespekterforstyrrelser. Kapittel 25 i Urnes, A-G. (red.). Den interaktive hjernen hos barn og unge. Oslo: Gyldendal.

Visser, K., Greaves-Lord, K., Nouchka, T. T., Verhulst, F. C., Maras, A., van der Vegt, E. J. M. (2017). A randomized controlled trial to examine the effects of the Tackling Teenage psychosexual training program for adolescents with autism spectrum disorder. The Journal of Child Psychology and Psychiatry. 58 (7), 840-850. doi:10.1111/jcpp.12709

Volkmar, F. R., Paul, R., Rogers, S. J. & Pelphrey, K. A. (Red.) (2014). Handbook of autism and pervasive developmental disorders. Volum 1: Diagnosis, development and brain mechanisms, Fourth edition. Hoboeken, New Jersey: Wiley.

Volkmar, F. R., Paul, R., Rogers, S. J. & Pelphrey, K. A. (Red.) (2014). Handbook of autism and pervasive developmental disorders. Volum 2: Assessment, interventions and policy, Fourth edition. Hoboeken, New Jersey: Wiley.

 

Generell lærehemming

Hessen, E. og Anderson, V. (2018). Kognitive og atferdsmessige konsekvenser av traumatisk hjerneskade hos barn. Kapittel 20 i Urnes, A-G. (red.). Den interaktive hjernen hos barn og unge. Oslo: Gyldendal.Kunnskapsdepartementet (2017).

Løhaugen, G. C. C. og Skranes, J. (2018). Føtale alkohol spektrumforstyrrelser (fetal alcohol spectrum disorder, FASD). Kapittel 18 i Urnes, A-G. (red.). Den interaktive hjernen hos barn og unge. Oslo: Gyldendal.

Mæhle, I. R., Eknes, J. og Houge, G. (2018). Utviklingshemming. Årsaker og konsekvenser. Oslo: Universitetsforlaget.

Newton, R. W., Puri, S., & Marder, L. (Red.) (2015). Down syndrome. Current perspectives. London: Mac Keith Press

Stadskleiv, S. (2018). Intellektuell funksjonsnedsettelse. Kapittel 23 i Urnes, A-G. (red.). Den interaktive hjernen hos barn og unge. Oslo: Gyldendal.

 

Meldeplikt og samarbeid barnevern

Albrechtsen van der Hagen, M., Stridbeck, U. & Melinder, A. (2018). Førsamtaler på godt og vondt: Effekter på senere tilrettelagte avhør i lys av vitnepsykologisk forskning. Tidsskrift for familierett, arverett og barnevernrettslige spørsmål. 16(4), s 337- 351. doi: 10.18261/issn.0809-9553-2018-04-06. https://www.idunn.no/tidsskrift_for_familierett_arverett_og_barnevernrettslige_sp/2018/04/foersamtaler_paa_godt_og_vondt

Bufdir: https://www.bufdir.no/Barnevern/Melde_fra_til_barnevernet/

Diamond, A., Barnett, S., Thomas, J., & Munro, S. (2007). Preschool program improves cognitive control. Science, 318, (30), 1387–1388.

Diamond, A., & Lee, K. (2011). Interventions and programs demonstrated to aid executive function development in children 4-12 years of age. Science, 333, 959-964.

Filetti, V. (2002). The relationship between adverse childhood experiences and adult health. The Permanente Journal, 6, 44–47.

Helsedirektoratet: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/seksjon?Tittel=helsepersonell-har-plikt-til-10311​

 

Publisert 21. nov. 2019 09:49 - Sist endret 24. jan. 2020 11:08