Bøker
Hesselberg og Tetzchner (2015). Pedagogisk-psykologisk arbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk. Hele boka.
- Kapittel 8: Intellectual, learning and communication disabilities and disorders.
- Kapittel 9: Autism spectrum disorders.
Kompendium
Holten og Karlsen (2008). Habilitering fra et foreldreperspektiv. Kapittel 20 i Tetzchner, S. von, Hesselberg, F. & Schiørbeck, H. (red.) (2008). Habilitering: Tverrfaglig arbeid for mennesker med utviklingsmessige funksjonshemninger. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Støttelitteratur i tillegg til pensum
Generell skolepsykologi m.m.
Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.
Melinder, A. (2014). Sakkyndighetsarbeid: En innføring for psykologer og psykiatere. Universitetsforlaget, Oslo.
Helsefremmende og forebyggende arbeid
Folkehelseinstituttet (2011) Bedre føre var... Helsefremmende og forebyggende tiltak og anbefalinger. Rapport
Norsk Psykologforening (2017) Handlingsplan for Psykologforeningens hovedsatsingsområde 2016-19: Forebygging for barn og unge. Tilgjengelig på: https://www.psykologforeningen.no/politikk/forebygging-barn-og-unge
Sønstebø, I. (2015). Psykisk helse i alt vi gjør – men hvordan. Rapport fra Norsk Psykologforening: Tilgjengelig på: https://www.psykologforeningen.no/politikk/psykolog-i-kommunen/psykisk-helse-i-alt-vi-gjoer-men-hvordan
Stortingsmelding 19 (2014-2015) Folkehelsemeldingen – Mestring og muligheter. Tilgjengelig på: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-19-2014-2015/id2402807/
Stortingsmelding 19 (2018-2019) Folkehelsemeldingen: Godt liv i et trygt samfunn. Tilgjengelig på: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-folkehelsemelding-gode-liv-i-eit-trygt-samfunn/id2640543/
Hørselshemming
Brodal, P. (2013). Sentralnervesystemet.
Erdal-Aase, Ragna (2014). Når standard utredning ikke er godt nok. Utredning av ADHD og autismespekterforstyrrelser hos døve barn.
Kermit, P., m. flere, rapport (2014). «En av flokken?» Inkludering og ungdom med sansetap- muligheter og begrensninger.
Laugen, Nina J. (2016). Social skills in preschool children with unilateral and mild bilateral hearing loss.
Marschark, Marc and Hauser, Peter C. (2008). Deaf cognition.
Pritchard og Zahl (2012). På vei til å bli en god leser- kartlegging av kommunikativ kompetanse hos døve og sterkt tunghørte barn. (Til bruk i før- og grunnskole.)
Pritchard og Zahl (2013). Veiene til en god bimodal tospråklighet hos døve og sterkt tunghørte.
Sæbø, Wie og Heen Wold, Spesialpedagogikk. Barn med tidlig, tosidig cochleaimplantasjon: Muligheter og utfordringer for sosial deltakelse.
Urnes, A. (red.) (2018). Den interaktive hjernen hos barn og unge.
Utdanningsdirektoratet. Veileder for opplæring av barn og unge med hørselshemming.
Kommunikasjonsvansker og spesifikke lærevansker
Frost, J. og Hagtvet, B. E. (2018). Dysleksi: Teoretisk forståelse og pedagogiske tiltak. Kapittel 27 i Urnes, A-G. (red.). Den interaktive hjernen hos barn og unge. Oslo: Gyldendal.
Rahrer-Baumgartner, N. og Urnes, A-G. (2018). Språkforstyrrelser. Kapittel 26 i Urnes, A-G. (red.). Den interaktive hjernen hos barn og unge. Oslo: Gyldendal.
Klasseledelse og veiledning av personale
Brandtzæg, I., Torsteinson, S. og Øiestad, G.(2016). Se eleven innenfra, Gyldendal akademisk, Oslo.
Nordahl, T., Hemmer, K. J., & Hansen, O. (2012). Klasseledelse. Oslo: Gyldendal akademisk.
Ogden, T. (2012). Klasseledelse : praksis, teori og forskning. Oslo: Gyldendal akademisk.
Autisme
Autismeforeningen i Norge sin nettside: https://autismeforeningen.no/
Helverschou, Sissel Berge, Bakke, Kristin A. og Steindal, Kari. (2018). Autisme – kjennetegn, forekomst og årsaker. I: I. Mæhle, J. Eknes & G. Houge (red). Utviklingshemming. Årsaker og konsekvenser, (2. utgave) (s240-249). Oslo: Universitetsforlaget.
Idring, S., Rai, D., Dal, H., Dalman, C., Sturm, H., Zander, E., Lee, B. K., Serlachius, E. og Magnusson, C. (2012) Autism spectrum disorders in the Stockholm youth cohort: Design, prevalence and validity. PLoS ONE. 7(7) e41280. doi:10.1371/journal.pone.0041280
Lai, M.C, Lombardo, M. & Baron Cohen, S. (2014). Autism, Lancet, 383, 896 – 910
Martinsen, H., Nærland, T. & Tetzchner, S. von (2015). Språklig høytfungerende barn og voksne med autismespekterforstyrrelse: Prinsipper for opplæring og tilrettelegging. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Martinsen, H., Storvik, S., Kleven, E., Nærland, T., Hildebrand, K. & Olsen, K. (2016). Mennesker med autismespekterforstyrrelser (ASD). Utfordringer i tiltak og behandling. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Suren, P., Schjølberg, S., Øyen, A-S., Lie, K. K., Hornig, M., Bresnahan, M., Bakke, T….. Stoltenberg, C. (2014). The autism birth cohort (ABC): a study of autism spectrum disorders in MoBa. Norsk Epidemiologi, 24 (1-2), 39-50. doi: 10.5324/nje.v24i1-2.1757
Urnes, A-G. (2018). Autismespekterforstyrrelser. Kapittel 25 i Urnes, A-G. (red.). Den interaktive hjernen hos barn og unge. Oslo: Gyldendal.
Visser, K., Greaves-Lord, K., Nouchka, T. T., Verhulst, F. C., Maras, A., van der Vegt, E. J. M. (2017). A randomized controlled trial to examine the effects of the Tackling Teenage psychosexual training program for adolescents with autism spectrum disorder. The Journal of Child Psychology and Psychiatry. 58 (7), 840-850. doi:10.1111/jcpp.12709
Generell lærehemming
Hessen, E. og Anderson, V. (2018). Kognitive og atferdsmessige konsekvenser av traumatisk hjerneskade hos barn. Kapittel 20 i Urnes, A-G. (red.). Den interaktive hjernen hos barn og unge. Oslo: Gyldendal.Kunnskapsdepartementet (2017).
Løhaugen, G. C. C. og Skranes, J. (2018). Føtale alkohol spektrumforstyrrelser (fetal alcohol spectrum disorder, FASD). Kapittel 18 i Urnes, A-G. (red.). Den interaktive hjernen hos barn og unge. Oslo: Gyldendal.
Mæhle, I. R., Eknes, J. og Houge, G. (2018). Utviklingshemming. Årsaker og konsekvenser. Oslo: Universitetsforlaget.
Newton, R. W., Puri, S., & Marder, L. (Red.) (2015). Down syndrome. Current perspectives. London: Mac Keith Press
Stadskleiv, S. (2018). Intellektuell funksjonsnedsettelse. Kapittel 23 i Urnes, A-G. (red.). Den interaktive hjernen hos barn og unge. Oslo: Gyldendal.
Meldeplikt og samarbeid barnevern
Albrechtsen van der Hagen, M., Stridbeck, U. & Melinder, A. (2018). Førsamtaler på godt og vondt: Effekter på senere tilrettelagte avhør i lys av vitnepsykologisk forskning. Tidsskrift for familierett, arverett og barnevernrettslige spørsmål. 16(4), s 337- 351. doi: 10.18261/issn.0809-9553-2018-04-06. https://www.idunn.no/tidsskrift_for_familierett_arverett_og_barnevernrettslige_sp/2018/04/foersamtaler_paa_godt_og_vondt
Bufdir: https://www.bufdir.no/Barnevern/Melde_fra_til_barnevernet/
Diamond, A., Barnett, S., Thomas, J., & Munro, S. (2007). Preschool program improves cognitive control. Science, 318, (30), 1387–1388.
Diamond, A., & Lee, K. (2011). Interventions and programs demonstrated to aid executive function development in children 4-12 years of age. Science, 333, 959-964.
Filetti, V. (2002). The relationship between adverse childhood experiences and adult health. The Permanente Journal, 6, 44–47.
Helsedirektoratet: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/seksjon?Tittel=helsepersonell-har-plikt-til-10311