Pensum/læringskrav

Del 1

Hovedbok

Rutter mfl. (red.) (2015).Rutter’s child and adolescent psychiatry, Sixth edition, Oxford: Blackwell.
Kap: 1,2,8,29,30,32,33,34,55,56,57,58,59,60,61,63,64, 65. og 71.

Artikler i kompendium

A.Carr (2006). The handbook of child and adolescent clinical psychology. London: Routledge. Kap 1 Normal development (3 – 39) Kap 2. Influences on problem development (40 – 78) Kap 7 Toileting problems (225-257)

Cummings, E.M., Davies, P.T, Campbell, S.B. (2000). Developmental Psychopathology and family process. New York, London:The Guilford Press Kap1: "What is Developmental Psychopathology" (17-34) Kap 4: "Pathways in development" (94-123)

Friedberg, R.D. & McClure, J.M. (2002). Clinical practice of cognitive therapy with children and adolescents. The nuts and bolts. NY, London: The Guildford Press. Kap 2: "Case conceptualization". (11-33)

Hansen, B.R. (2011). "Møte med barnet. Klinisk intervjuing av barn i et intersubjektivt perspektiv".Kap.5. I : A.v.d. Lippe & M.H. Rønnestad (red.). Det kliniske intervjuet. Oslo: Gyldendal Akademisk. (94-152).

Totalt antall sider for del I: 540

Del 2

Hovedbøker

H. Haavind & H Øvreeide (red) (2016). Barn og unge i psykoterapi. Oslo, Gyldendal akademiske.

Bind I:
Kap. 2: Svendsen, B. «Allianse: Hva hvorfor og hvordan?».
Kap.3: Haavind, H. «Involvering og representasjon i den utviklingsrettede samtalen».
Kap. 5: Mæhle, M. «Utviklingspsykologisk kunnskap som ramme og forutsetning for klinisk arbeid med barn».
Kap. 6: Nilsson, M., Syverstad, A., Wie Torsteinsson, V., «Jo flere vi er sammen»
Kap. 7: Bengtson, M. "Ungdommens prosjekt".
Kap. 9: Mauseth, T. «Den unges plass og betydning i multisystemisk behandling av antisosiale atferdsforstyrrelser».
Kap. 10: Moe. V., Lindberg, A., Grette, R., Smith, L. «Tidlig hjelp og utviklingsstøtte til sped- og småbarn».

Bind II:
Kap.2 : Apeland, A. «Endres foreldrene, endres barnet».
Kap. 4: Grova, B. «Tilpasset bruk av kognitive metoder i terapi med barn og ungdom».
Kap. 5: Øvereide, H., Hafstad, R. «Det tredje ansikt i barnets relasjoner». 
Kap. 7: Nilsson, M. & Trana, H. "Fra fastlåste til bevegelig». 
Kap.9: Mossige, S. «Metaforer og fortellinger som terapeutiske redskaper».
Kap.: 10: Hart, S. «Fra nevroaffektiv utviklingspsykologi til nevroaffektiv psykoterapi med barn og familier».
Kap. 11: Jensen, T. K. «Det er som om stefar er inni hodet mitt hele tiden»- Hvordan kan vi forstå og hjelpe traumatiserte barn og ungdom?»

Sunderland, M. (2000). Using story telling as a therapeutic tool with children.

Artikler i kompendium

Friedberg, R.D. & McClure, J.M. (2002). Clinical practice of cognitive therapy with children and adolescents. The nuts and bolts. NY, London: The Guildford Press. Kap 6: "Identifying and connecting feelings and thoughts". (82-102) Kap 12: "Working with anxious children". (218-260)

Haugvik, M. & Johns, U.T. (2006). "Betydningen av felles fokus i tidsavgrenset psyko-terapi med barn". Tidsskrift for Norsk psykologforening, 43. (19-29). 10 s

Shirk, S. R. & Russel, R.L. (1996). Change processes in child psychotherapy. Revitalizing treatment and research. NY: Guildford Press. Kap 1: "The domain of child psychotherapy".(5-43)...38 s

Slade, A. (1994). "Making meaning and making believe: Their role in the clinical process". I A. Slade & D.P. Wolf. Children at play. Clinical and developmental approaches to meaning and representation. NY, Oxford: Univ. Press. (81-105). 24 s

Wachtel, E.F. (1994): Treating troubled children and their families, New York: Guilford Kap 1. "The child as an individual: An introduction to child in family therapy".19 s Kap.2. "Meeting with parents alone: Understanding their concerns". 22 s Kap 3. "Getting the most out of family meetings". 31 s

Totalt antall sider for del II: 435

Totalt antall sider pensum PSYC5304 : 9664

Anbefalt lesing

Braarud, H,C. & Nordanger, D.Ø. (2011). Kompleks traumatisering hos barn: En utviklingspsykologisk forståelse. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 48 (10),968-972

Ogden, T. (2011). «Kartlegging og utredning av alvorlige atferdsproblemer hos ungdom». Kap.10. I: A.v.d. Lippe & M.H. Rønnestad (red.). Det kliniske intervjuet. Oslo: Gyldendal Akademisk. (223-238). 15 s.

De resterende kap. i Carr er klinisk relevante og nyttig supplerende lesning. Carr (2016). The handbook of child and adolescent clinical psychology. London: Routledge.

Publisert 28. okt. 2015 09:55 - Sist endret 10. feb. 2016 09:08