PSYC6518 – Ungdomstid - terapeutiske utfordringer og muligheter for å hindre skjevutvikling
Kort om emnet
Kurset er et intensivt fordypningskurs over en uke. Dette kurset er et fordypningskurs om hvordan arbeide terapeutisk med ungdom, familie og deres systemer. Mange alvorlige psykiske lidelser starter i ungdomstiden, og kurset handler om terapeutiske utfordringer og muligheter i denne utviklingsfasen.
Gjennom disse dagene vil du få en introduksjon til fagfeltet ungdom og psykiske helse, hvor det å etablere allianse og terapeutisk arbeid med ungdom og deres familier er i fokus. Viktige temaer er utviklingspsykologiske tema, kontaktetablering og behandlingsmotivasjon, verbale og nonverbale uttrykk i terapi, risikoatferd og relasjonelle utfordringer. Det vil være fokus på konkrete terapeutiske oppgaver, med kasus- og videopresentasjon, samt øvelser og rollespill, i individualterapi, familieterapi og samarbeide med sosialt nettverk.
Hva lærer du?
Kunnskapsmål
Du skal kunne:
- redegjøre for sentrale teorier og forskning om ungdomstid, risikofaktorer for skjevutvikling og alvorlig psykisk lidelse
- drøfte særegne problemstillinger i terapeutisk arbeid med ungdom
- sette deg inn i samspill, kommunikasjon og relasjonsarbeid med ungdom og deres familier, samt terapeutiske utfordringer i dette arbeidet
- redegjøre for sentrale behandlingsmodeller og intervensjonsmetoder som benyttes i arbeid med ungdom og deres familier
- Lære kjerneelementer i mentaliseringsbasert terapi for ungdom og familie som en evidensbasert metode for ungdom med risikoatferd, personlighetsvansker og som viser tegn på alvorlig psykisk lidelse
Ferdighetsmål
Du skal kunne:
- Møte ungdom med respekt og forståelse for deres særegne sårbarhet og samtidige behov for autonomi og støtte
- Forholde deg til og å forstå ungdommens uttrykksform og risikotegn
- Øke ferdigheter i å skape allianse med ungdom og deres familie
- Se sammenheng mellom symptombilde og personlighetsvansker som grunnlag for konkrete intervensjoner i behandling
- Utvikle ferdigheter i å møte og behandle ungdom med alvorlig psykiske lidelse og risikoatferd (som selvskade, rus, selvmordsproblematikk, spisevansker) og personlighetsvansker (som unngåelse eller emosjonell ustabilitet)
- Se mulighet for nonverbale og kreative uttrykkskanaler i en endringsprosess
- Arbeide med å redusere skadelig atferd og utvikle risikoplan
- Gi konsultasjon til andre om hvordan redusere ungdoms risikoatferd og øke trygghet
Generell kompetanse
Du skal kunne:
- Benytte teori og arbeidsmodeller som rettesnor for praksis
- Vise toleranse og respekt for ungdommers integritet, verdighet og autonomi
- Vise sensitivitet for verbale og nonverbale kommunikasjon
- Bruke deg selv i det relasjonelle møtet med ungdommen for å forstå og skape endring
- Ha forståelse for ulik grad av individuell, familiær og sosial risiko, ressurser og beskyttelse og dilemmaer ved ulike intervensjonsmetoder
Opptak til emnet
Fordypningsemne som er forbeholdt studenter med opptak på profesjonsstudiet i psykologi.
Emnet må tas på 9. semester.
Det er ikke mulig å ta dette emnet som privatist. Du må ha plass på undervisningen for å ta eksamen
Obligatoriske forkunnskaper
Alle emner fra 1. til og med 8. semester av profesjonsstudiet i psykologi må være bestått.
Undervisning
Obligatorisk deltakelse (85 prosent) på 30 timers seminar.
Obligatorisk (85 prosent) oppmøte på seminarundervisningen.
Intensiv undervisning med vekt på refleksjon to og to og/ eller i plenum, samt ferdighetstrening. Egenaktivitet må regnes med.
Eksamen
Refleksjonsnotat
Det skal innleveres et refleksjonsnotat på 3 - 5 sider, halvannen linjeavstand med vanlige marger. Ta utgangspunkt i et tema fra kurset du ble spesielt interessert i. Begrunn din interesse. Reflekter omkring hvordan kunnskaper om og innsikt i temaet kan få betydning for utvikling av dine kliniske ferdigheter og drøft hvordan du kan gå fram for å jobbe videre med temaet. Reflekter over terapeutiske utfordringer. Notatet skal godkjennes.
Utfylt evalueringsskjema leveres samtidig.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt, men det er ikke tillatt å generere hele eller deler av eksamensbesvarelsen ved hjelp av AI-verktøy som Chat GPT eller liknende.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.