Undervisningsplan

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
02.10.2007Harald Beyer Broch  Tirsdag kl. 16:15 -18:00, Seminarrom 101 Harriet Holters hus  Introduksjon: Hva er psykologisk orientert antropologi?   Forelesning  
09.10.2007Unni Wikan   Tirsdag kl. 16:15 -18:00, Seminarrom 101 Harriet Holters hus   seminar  Les: Bock: The Importance of Erwing Goffman Og Kusserow: Dehomogenizing American Individualism

Oppgaver til seminar 9.10.2007, SOSANT2540

Gruppe 1 Redegjør for hovedpoengene i Goffmans perspektiv ”positionalism” (situational analysis) (Bock s. 6)

Gruppe 2 Hvordan kan et slikt perspektiv berike psykologisk orientert antropologi – eller antropologi generelt?

Gruppe 3 Lag argumenter som støtter og som går mot påstanden: ”Goffmans teorier er gammeldagse og har liten nytte i moderne antropologi”.

Gruppe 4 Kusserow sier: ”Individualism is a large enough public symbol to include a multitude of meanings (s. 148). Redegjør for de forskjellige metaforer han knytter til ulike syn på individualisme.

Gruppe 5 Lag argumenter for og imot relevansen av Kusserows argumentasjon overført til norske forhold. 

16.10.2007Harald Beyer Broch  Tirsdag kl. 16:15 -18:00, Seminarrom 101 Harriet Holters hus  Forelesning  Les: Engelstad: Freud – noen hovedpunkter.

Anxious Pleasures

 

23.10.2007Unni Wikan   Tirsdag kl. 16:15 -18:00, Seminarrom 101 Harriet Holters hus   Seminar  Les Greenfield: What Psychology can do for Anthro.

Wikan: ….The power of Resonance

 Seminaroppgaver til 23. oktober 2007

Gruppe 1: Gjør rede for hovedargumentasjonen til Greenfield.

Gruppe 2: Hvorfor mener Greenfield at psykologien taklet postmodernismens kritikk bedre enn antropologien?

Gruppe 3: På hvilke måter mener Greenfeeld at psykologi kan bidra positivt i antropologiske studier? Gruppe 4: Hva mener Wikan med resonans?

Gruppe 5: I hvilken grad kan vi si at Gregors studie av Mehinako vitner om resonans som fundament for feltarbeid og material tolkning?

Gruppe 6: Lag argumenter for og i mot påstanden: Wikans artikkel ”beyond the words” er klart psykologisk orientert. 

30.10.2007Harald Beyer Broch  Tirsdag kl. 16:15 -18:00, Seminarrom 101 Harriet Holters hus  forelesning  Les: Jangan Lupa 
06.11.2007Harald Beyer Broch  Tirsdag kl. 16:15 -18:00, Seminarrom 101 Harriet Holters hus   seminar  Les: Oring: om Victor Turner Broch: om gule krokodiller Og Continiuity and oral literature

Seminaroppgaver til 6. november 2007.

Dere kan gjerne ta opp (andre) spørsmål/problem i tillegg!

# 1: Redegjør for hovedpoengene i Orings artikkel.

# 2: Argumenter for at Oring må ta feil. Hvis Oring skulle ha rett, hvorfor påpekte få antropologer før Oring den nære forbindelsen mellom Freud og Turner?

# 3: Argumenter mot symboltolkninger slik de fremkommer i ”Continuity in oral literature.

# 4: Diskuter nytten av psykodynamiske tolkninger av myter, generelt og i ikke europeiske samfunn (ref. # 3).

# 5: Hva er hovedpoengene i krokodille artikkelen? Hvis poengene er gyldige hvilke implikasjoner kan de ha for antropologisk feltarbeid og data analyser?  

13.11.2007Unni Wikan   NB! Tirsdag kl. 18:15 -20:00, Seminarrom 101 Harriet Holters hus  Seminar   Saints, Scholars and Schizophrenics

NB! Legg merke til tidspunktet 

LESEUKE: Ingen undervisning i SOSANT 2540 i uke 47 pga eksamen i SOSANT 2000.

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
27.11.2007Unni Wikan  Tirsdag kl. 16:15 -18:00, Seminarrom 101 Harriet Holters hus  seminar  Saints, Scholars and Schizophrenics 
04.12.2007Harald Beyer Broch og Unni Wikan   Tirsdag kl. 16:15 -18:00, Seminarrom 101 Harriet Holters hus   Seminar  Les D’Andrade, Fox, Lohman

Seminaroppgaver til tirsdag 4. desember 2007.

1) Hva er en kulturell modell og hvordan kan vi benytte begrepet i analyser av etnografisk materiale.

2) Hva er en myte? Ser dere en sammenheng mellom myter og kulturelle modeller)

3) Hva slags antropologiske ”redskaper” benytter Loman i analysen av drømmer?

4) Prøv å anvend Spiros internaliseringsbegreper (som beskrevet i D’Andrade (1992) på Lohmans empiri fra Asabano-folket.

5) Prøv å lokalisere steder der kulturelle modeller kan identifiseres i pensumlitteraturen og reflekter over hvorvidt de er ”svakt eller tungt” internalisert. 

11.12.2007Harald Beyer Broch og Unni Wikan  Tirsdag kl. 16:15 -18:00, Seminarrom 101 Harriet Holters hus  Oppsummering og diskusjon  Kom med spørsmål! 
Publisert 16. juli 2007 11:57 - Sist endret 27. nov. 2007 13:25