Undervisningsplan

Gruppe 1 "Barn, barndom og familie 

Signe Howell

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
08.09.2008Signe Howell  Mandag 10:15-12:00, seminarrom132, Harriet Holters hus   Endringer i betydningen av barn, familie og slektininger i Europa og USA   Les: Cunningham, Schneider.

Forelesning med etterfølgende diskusjon. Forberedelse: Alle skal lage sitt familietre. Reflekter rundt hvem dere inkluderer og ekskluderer. Hvodan var deres barndom sammenlignet med deres besteforeldre?  

06.10.2008Signe Howell  Mandag 10:15-12:00 & 13:00-14:45, Seminarrom 132, Harriet Holters hus  Blod, forbundethet og sosialitet. Adopsjon som en kulturell praksis  Les Howell, spesielt med fokus på kap: 1, 2, 3, 4, 5, 6

Studentpresentasjoner! 

20.10.2008Signe Howell  Mandag 10:15-12:00, Seminarrom 132, Harriet Holters hus  The politics of children. Barns rettigheter, lovgivning , "children at risk", tapt barndom.  Les: Stephens, introduksjonen, samt alle velger 2 kapitler hver, Howell kap: 7 & 8.

Studentpresentasjoner! 

03.11.2008Signe Howell  Mandag 10:15-12:00 & 13:00-14:45, seminarrom 132, Harriet Holters hus  En global verden? Transnasjonal flyt av verdier, f.eks. biologiens konstituerende betydning, barnets beste, det sårbare barn, "de tre P'er": provision, protection, participation, statens rolle  Les: Howell (igjen) med spesielt fokus på kap 9, Ennew, Stephens. Aller velger 3 kapitler hver som tar opp slike temaer.

Studentpresentasjoener! 

I forkant av dette litteraturseminaret bør du se igjennom tips for lesning av faglitteratur.

Tips til lesing av fagtekster:

Innhold:

  • Hva er hovedideen i teksten?

# Lokaliser et sitat som illustrerer dette godt.

# Kom med en håndfull nøkkelord som fanger hoved- ideen.

# Bruker forfatteren stråmenn for å få argumentet til å sitte? -Hva er plottet og hvordan skapes denne ‘spenningen’ til bokens/artikkelens ‘fortelling’?

# Hvilke teoretiske og analytiske grep taes for å få det fram.

# Hvordan organiseres empirien for å underbygge plottet?

Form:

  • Er det sjangermessige særtrekk ved teksten og hvordan fungerer dette?
  • Skiller begrepsbruken seg fra annen antropologisk litteratur? Gi eventuelt eksempler. Peker begrepene i retning av en intellektuell tradisjon teksten står i forhold til?
  • Gjøres det spesielle retoriske eller strukturelle grep som argumentet er avhengig av?
  • Er teksten forståelig og godt skrevet? Forsvinner innholdet i komplisert språk, lange setninger, er formen et integrert aspekt ved innholdet? Finn fram til steder som illustrerer dine poeng.

Teoretisk- og faghistorisk fundament:

  • Hvilken teoretisk retning, eller skole er teksten et eksempel på? Hvordan kommer det til syne i teksten?

# Studer bibliografien og indeksen for å se etter spor.

# Finn fram annen relevant litteratur dere har lest. Gi oss referansene.

# Let fram andre bøker og artikler forfatteren har publisert. Skiller de seg fra denne?

  • Hvilken faghistorisk tradisjon plasseres teksten innen? Er det spesielle begreper, ord eller uttrykk som illustrerer dette.
  • Hvilke endringer og nye ideer representerer teksten i forhold til det faghistoriske fundamentet den bygger på?

(Basert på Rune Flikke 2008)

Gruppe 2 "Antropologiske klassikere: Kjønnsantropologi"

Elisabeth L'orange Fürst

Kurset forutsetter aktiv studentdeltakelse med obligatoriske oppmøter og studentinnlegg. Første gang fordeles pensumstekstene mellom studentene etter prinsippet "førstemann til mølla…". Kursets kvalitet avhenger av at alle leser tekstene som er satt opp til hver gang. Melhuus og Lewins introduksjonstekster benyttes som felles tekstgrunnlag hele veien.

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
07.10.2008Elisabeth L'orange Fürst   Tirsdag kl. 12:15 -14:00, Seminarrom 140, Harriet Holters hus  Presentasjon: Kjønn, feminisme og antropologi  Les: Melhuus et al., Lewin, Rosaldo, Ardener. Forelesning 
21.10.2008Elisabeth L'orange Fürst   10:15 -14:00, Seminarrom 140, Harriet Holters hus (NB! Merk 4 timer!)  Omsorg utenfor hvit middelklasse  Les: Brodkin, Fonseca, og Stack. Studentinnlegg!

Alle forbereder seg til diskusjon. 

04.11.2008Elisabeth L'orange Fürst   Tirsdag kl. 10:15 -14:00, Seminarrom 140, Harriet Holters hus (NB! Merk 4 timer!)  Reproduksjon, identitet og kritikk  Les: Chodorow, Ortner, Rosaldo, Strathern, Brown, Hooks. Studentinnlegg!

Alle forbreder seg til diskusjon. 

18.11.2008Elisabeth L'orange Fürst   Tirsdag kl. 12:15 -14:00, Seminarrom 140, Harriet Holters hus  Kjønnsmakt  Les: Rubin Delaney. Studentinnlegg!

Alle forbereder seg til en oppsummerende diskusjon. 

Gruppe 3 "Midtøsten: Kultur, kjønn og formidling"

Unni Wikan

Publisert 7. aug. 2008 16:08 - Sist endret 14. aug. 2008 14:29