Gruppe 1 "Barn, barndom og familie
Signe Howell
Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
08.09.2008 | Signe Howell | Mandag 10:15-12:00, seminarrom132, Harriet Holters hus | Endringer i betydningen av barn, familie og slektininger i Europa og USA | Les: Cunningham, Schneider.Forelesning med etterfølgende diskusjon. Forberedelse: Alle skal lage sitt familietre. Reflekter rundt hvem dere inkluderer og ekskluderer. Hvodan var deres barndom sammenlignet med deres besteforeldre? |
06.10.2008 | Signe Howell | Mandag 10:15-12:00 & 13:00-14:45, Seminarrom 132, Harriet Holters hus | Blod, forbundethet og sosialitet. Adopsjon som en kulturell praksis | Les Howell, spesielt med fokus på kap: 1, 2, 3, 4, 5, 6Studentpresentasjoner! |
20.10.2008 | Signe Howell | Mandag 10:15-12:00, Seminarrom 132, Harriet Holters hus | The politics of children. Barns rettigheter, lovgivning , "children at risk", tapt barndom. | Les: Stephens, introduksjonen, samt alle velger 2 kapitler hver, Howell kap: 7 & 8.Studentpresentasjoner! |
03.11.2008 | Signe Howell | Mandag 10:15-12:00 & 13:00-14:45, seminarrom 132, Harriet Holters hus | En global verden? Transnasjonal flyt av verdier, f.eks. biologiens konstituerende betydning, barnets beste, det sårbare barn, "de tre P'er": provision, protection, participation, statens rolle | Les: Howell (igjen) med spesielt fokus på kap 9, Ennew, Stephens. Aller velger 3 kapitler hver som tar opp slike temaer.Studentpresentasjoener! |
I forkant av dette litteraturseminaret bør du se igjennom tips for lesning av faglitteratur.
Tips til lesing av fagtekster:Innhold:- Hva er hovedideen i teksten?
- Er det sjangermessige særtrekk ved teksten og hvordan fungerer dette?
- Skiller begrepsbruken seg fra annen antropologisk litteratur? Gi eventuelt eksempler. Peker begrepene i retning av en intellektuell tradisjon teksten står i forhold til?
- Gjøres det spesielle retoriske eller strukturelle grep som argumentet er avhengig av?
- Er teksten forståelig og godt skrevet? Forsvinner innholdet i komplisert språk, lange setninger, er formen et integrert aspekt ved innholdet? Finn fram til steder som illustrerer dine poeng.
- Hvilken teoretisk retning, eller skole er teksten et eksempel på? Hvordan kommer det til syne i teksten?
- Hvilken faghistorisk tradisjon plasseres teksten innen? Er det spesielle begreper, ord eller uttrykk som illustrerer dette.
- Hvilke endringer og nye ideer representerer teksten i forhold til det faghistoriske fundamentet den bygger på?
Gruppe 2 "Antropologiske klassikere: Kjønnsantropologi"
Elisabeth L'orange Fürst
Kurset forutsetter aktiv studentdeltakelse med obligatoriske oppmøter og studentinnlegg. Første gang fordeles pensumstekstene mellom studentene etter prinsippet "førstemann til mølla…". Kursets kvalitet avhenger av at alle leser tekstene som er satt opp til hver gang. Melhuus og Lewins introduksjonstekster benyttes som felles tekstgrunnlag hele veien.Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
07.10.2008 | Elisabeth L'orange Fürst | Tirsdag kl. 12:15 -14:00, Seminarrom 140, Harriet Holters hus | Presentasjon: Kjønn, feminisme og antropologi | Les: Melhuus et al., Lewin, Rosaldo, Ardener. Forelesning |
21.10.2008 | Elisabeth L'orange Fürst | 10:15 -14:00, Seminarrom 140, Harriet Holters hus (NB! Merk 4 timer!) | Omsorg utenfor hvit middelklasse | Les: Brodkin, Fonseca, og Stack. Studentinnlegg!Alle forbereder seg til diskusjon. |
04.11.2008 | Elisabeth L'orange Fürst | Tirsdag kl. 10:15 -14:00, Seminarrom 140, Harriet Holters hus (NB! Merk 4 timer!) | Reproduksjon, identitet og kritikk | Les: Chodorow, Ortner, Rosaldo, Strathern, Brown, Hooks. Studentinnlegg!Alle forbreder seg til diskusjon. |
18.11.2008 | Elisabeth L'orange Fürst | Tirsdag kl. 12:15 -14:00, Seminarrom 140, Harriet Holters hus | Kjønnsmakt | Les: Rubin Delaney. Studentinnlegg!Alle forbereder seg til en oppsummerende diskusjon. |
Gruppe 3 "Midtøsten: Kultur, kjønn og formidling"
Unni Wikan