STV2200 - Internasjonal politikk 2 (fordypningsemne) (høst 2014)

SAMFUNNSVITENSKAPELIG EMBETSEKSAMEN HØST 2014

Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo

STV2200 - Internasjonal politikk 2 (fordypningsemne), 4 timer

 

Besvar både del I og del II. Del I teller 60 % av den samlede karakteren, del II teller 40 %.

 

Del I (60 %) 
Besvar én (1) av oppgavene nedenfor:

 

  1. Forklar kort hva som menes med konflikttrekanten. Bruk deretter konflikttrekanten til å gjøre rede for hvordan konflikter genereres og hvordan de kan løses. Drøft til slutt under hvilke betingelser økonomiske sanksjoner kan være et effektivt instrument for konfliktløsning.

 

  1. Gjør rede for særtrekkene ved den «engelske skolen» (internasjonalt samfunn-skolen) i studiet av internasjonal politikk. Hva er hovedpunktene i kritikken som forfattere innenfor denne skolen har rettet mot nyrealismen?

 

 

Del II (40 %) 
Besvar tre (3) av oppgavene nedenfor:

 

  1. Hvilke hovedfaktorer inngår i den liberale fagtradisjonens forståelse av betingelser for fred?

 

  1. Finnemore og Sikkink finner at utviklingen av normer i internasjonal politikk typisk går gjennom tre ulike stadier. Hvilke stadier er dette og hva kjennetegner hvert av dem?

 

  1. Hvilke typer av stater er, ifølge Beth A. Simmons analyse, mest tilbøyelige til å undertegne og ratifisere internasjonale avtaler om menneskerettigheter?

 

  1. Hvilke forutsetninger om det internasjonale politiske system og aktørene i dette systemet legges til grunn i den realistiske fagtradisjonen?
Publisert 2. okt. 2015 12:27 - Sist endret 2. okt. 2015 12:27