SAMFUNNSVITENSKAPELIG EMBETSEKSAMEN HØST 2014
Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo
STV2200 - Internasjonal politikk 2 (fordypningsemne), 4 timer
Besvar både del I og del II. Del I teller 60 % av den samlede karakteren, del II teller 40 %.
Del I (60 %)
Besvar én (1) av oppgavene nedenfor:
- Forklar kort hva som menes med konflikttrekanten. Bruk deretter konflikttrekanten til å gjøre rede for hvordan konflikter genereres og hvordan de kan løses. Drøft til slutt under hvilke betingelser økonomiske sanksjoner kan være et effektivt instrument for konfliktløsning.
- Gjør rede for særtrekkene ved den «engelske skolen» (internasjonalt samfunn-skolen) i studiet av internasjonal politikk. Hva er hovedpunktene i kritikken som forfattere innenfor denne skolen har rettet mot nyrealismen?
Del II (40 %)
Besvar tre (3) av oppgavene nedenfor:
- Hvilke hovedfaktorer inngår i den liberale fagtradisjonens forståelse av betingelser for fred?
- Finnemore og Sikkink finner at utviklingen av normer i internasjonal politikk typisk går gjennom tre ulike stadier. Hvilke stadier er dette og hva kjennetegner hvert av dem?
- Hvilke typer av stater er, ifølge Beth A. Simmons analyse, mest tilbøyelige til å undertegne og ratifisere internasjonale avtaler om menneskerettigheter?
- Hvilke forutsetninger om det internasjonale politiske system og aktørene i dette systemet legges til grunn i den realistiske fagtradisjonen?